Har en ganska liten och svårmöblerad balkong. Tanken nu är att jag ska bygga en bänk som går längs väggen och på räcket ska jag sätta ett bord som går att fälla ner när det inte används.

Slänger upp lite bilder på hur jag tänkt. Kom gärna med tips och förslag.



Såhär ser det ut utan möbler:


Tanken är att sätta en regel längs väggen.


Som sits har jag tänkt använda antingen MDF eller spånskiva. Den ska sedan kläs med vaxtyg och stoppas med skumgummi.


Ben framtill.


Bordet här i nedfällt läge.


...och här i uppfällt läge.




Som sagt, kom med tips och idéer på vad jag kan göra annorlunda och vad jag bör tänka på.


//Micke
 
Redigerat:
Varken MDF eller spånskiva trivs bra i vatten, jag skulle nog välja nått annat material om det finns risk att det blir blött även med ytbehandling.

/Patrik
 
Nu ska det ju stoppas och kläs, och är ju även under tak. Så det är väl främst fukten som kommer åt den.
Men det kanske fortfarande är ett dåligt val av material?

Blir nog en sväng och kolla lite fler material och priser.
 
Jag har byggt ihop lite möbler med MDF som vi har ute. Det fungerar bra så länge det inte regnar på dem. Då sväller de ordentligt. Jag har en bänk som stått ute året runt under tak i två år nu och det är inga problem med den.
 
Risken att det regnar in är väl rätt stor? Ligger vinden på utifrån medan det regnar...
 
Kör med valchromat och olja in/lacka ordentligt?
 
Jag har ett liknande projekt på gång, men tänkte bygga en regelstomme som jag klär med lärkribbor. Min tanke är att jag ska kunna förvara allt balkongskräp under sitsar som kommer gå på gångjärn. Det kanske är något som är värt att fundera på. Man kan aldrig ha för mycket förvaring..

/m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.