Hej!
Min buxbomhäck har blivit organge. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Har vintern varit för hård på den? :(

Finns det något jag kan göra för att hjälpa den på traven att bli grön igen eller finns det inget att göra? Den verkar inte vara torr i bladen utan spänsten är kvar, trots att den är orange.
 
Den behöver tre saker. Vatten, Vatten och vatten.

Sen blir den grön.

Vintergröna växter behöver vätska på våren (eller solskydd mot den starka vårsolen när det är brist på vatten i marken).
 
Jag kompletterar Fastings råd - som är det första du ska tänka på - mina buxbomar som står i sandig jord mår inte lika bra och är gula jämfört med de som som står i tung jord. Solen är bedräglig på vårkanten men om du nu bäddar in buxbomshäcken med kompost och därefter fyller på med gräsklipp under sommaren (och vattning om det blir torrt) ger du häcken större förutsättning att se gladare ut nästa vår.

Har du inte egen kompost kan du köpa rosjord - den är tyngre och bättre än den vanliga planteringsjorden och passar buxbomen mycket bättre.
 
Jag passar på att förtydliga mej. Buxbomen ska inte dränkas i vatten, men den kräver vatten kontinuerligt eftersom bladen sitter där hela tiden.

Ett tips är att köpa en bevattningsslang på Jula (grön, transparent slang) och lägga ut den utmed häcken. Sen drar du igång bevattningen så det blir rejält genomblött. Därefter kan du vänta ett par, tre dagar och vattna igen.

Fördelen med bevattningsslang är att det sipprar ut lagom mängd vatten som gör att jorden kan suga åt sej det. Motsatsen är att vattna med kanna eller munstycke. Där blir det oftast rejält blött på ytan och jorden eroderar. Det mesta vattnet rinner bara iväg en bit från själva bevattningsplatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.