Hej,
Jag håller på att lägga betongsten typ antiksten 21x14x5. Har tidigare använt sättsand för liknande arbeten. Den här gången blev jag rekommenderad stenmjöl i kommunens utförsäljning. Det har regnat en hel del den sista dagen under arbetet. Det visade sig då att stenmjölet liknar blöt cement, alltså ganska dålig dreneringsförmåga, tydligen? Har ca 25 cm bärlager och stenmjölet ligger på 5-6 cm. När vi använde vibratorn på stenarna kom det upp lite fukt. Min fråga är: Kommer detta bli bra när det torkat eller kommer det bli geggigt under stenarna varje gång det regnar? Känner mig osäker på detta, tacksam för svar.
MVH
 
Hej,
jag gjorde min uppfart i höstas. Har ungefär 5-7 cm stenmjöl som toppskikt. Ordentligt vibbrat, betydligt mer än som var nödvändigt.

Jag har inga problem med vare sig vattensamling eller "leriga" egenskaper. Kan till och med tvätta bilen utan att det blir geggigt.

Rätt behandlat så blir det riktigt hårt. Har även satt gatsten med stenmjöl, för oss har det blivit precis så som vi vill ha det.
 
Jag har precis samma erfarenheter som Bulldog av stenmjöl. Inga problem och f ö mindre myrvänligt än sand om det är bra packat.
 
Bulldog skrev:
Hej,
jag gjorde min uppfart i höstas. Har ungefär 5-7 cm stenmjöl som toppskikt. Ordentligt vibbrat, betydligt mer än som var nödvändigt.

Jag har inga problem med vare sig vattensamling eller "leriga" egenskaper. Kan till och med tvätta bilen utan att det blir geggigt.

Rätt behandlat så blir det riktigt hårt. Har även satt gatsten med stenmjöl, för oss har det blivit precis så som vi vill ha det.
Har du några bilder på hur det ser ut färdigt?

Hur byggde du upp under stenmjölet?

Har funderingar på att göra en liknande uppfart och letar efter erfarenheter. :)
 
RFL, absolut, ge mig ett par dar så skall jag ta några bilder.
 
OK, bifogar ett par bilder (resten av uppfarten är belamrad med byggmateriel och visas inte :).

Vi grävde först bort ca 40 till 50 cm av det befintliga materialet, egentligen tills vi kom ned till den lera som hela området vilar på. Tror att det var 7 lass som åkte iväg. Markduk och ungefär 400-450 med 0-63 Samkross fylldes på. Sen ägnade jag i stort sett en hel kväll åt att köra över det hela med en herrejösses-padda. Efter det så lade vi 80-120 med stenmjöl. Mängden varierade pga fall, en bergknalle mitt i etc.). Markkillen lämnade sedan kvar sin padda och raka under helgen så jag packade rätt ordentligt. Det regnade massor också under hela helgen så förhållandena var perfekta.

Man kan säkert göra på flera sätt, men detta fungerade för mig och jag tror att vintern som vi hade i Stockholm var ett gott test för det hela, men det har klarat sig bra.
 
  • IMG_0287.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0288.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marpan77
  • Laddar…
Bulldog skrev:
Sen ägnade jag i stort sett en hel kväll åt att köra över det hela med en herrejösses-padda. (...) Markkillen lämnade sedan kvar sin padda och raka under helgen så jag packade rätt ordentligt.
Grannarna måste ha gjort vågen! d^_^b
 
Stort tack för att du lade upp lite bilder, ser mer eller mindre exakt ut som vi har tänkt med stenmjöl och granit till kantsten.
 
Bulldog skrev:
OK, bifogar ett par bilder (resten av uppfarten är belamrad med byggmateriel och visas inte :).

Vi grävde först bort ca 40 till 50 cm av det befintliga materialet, egentligen tills vi kom ned till den lera som hela området vilar på. Tror att det var 7 lass som åkte iväg. Markduk och ungefär 400-450 med 0-63 Samkross fylldes på. Sen ägnade jag i stort sett en hel kväll åt att köra över det hela med en herrejösses-padda. Efter det så lade vi 80-120 med stenmjöl. Mängden varierade pga fall, en bergknalle mitt i etc.). Markkillen lämnade sedan kvar sin padda och raka under helgen så jag packade rätt ordentligt. Det regnade massor också under hela helgen så förhållandena var perfekta.

Man kan säkert göra på flera sätt, men detta fungerade för mig och jag tror att vintern som vi hade i Stockholm var ett gott test för det hela, men det har klarat sig bra.
En liten fråga bara.

Om jag fattat dig rätt så har du 80-120mm med stenmjöl som toppskikt. Vad är det för stenmjöl du kört med, 0-8?
Står själv i startgroparna och hade tänkt mig 0-8 stenmjöl som toppskikt, men fått höra från diverse håll att det inte är någon vidare bra ide.
 
Håller på med 22kvm markstenslägging just nu och tänkte flika in med ett litet inlägg angående stenmjölets förträffliga egenskaper. Fiberduk och 15-10cm 0-32 samkross ligger under (Paddat 5-6 gånger) . På det la ca 3cm 0-4 stenmjöl i torsdags och paddade 3-4 gånger (70kg padda) och i fredags så "dränkte" jag ytan med vatten och paddade igen. Ytan är nu hård som betong och grabben kunde åka skateboard utan att det knappt blev något spår i stenmölet. På tisdag kommer markstenen jag beställt och då tänkte jag lägga på ett tunt lager stenmjöl, ca 1 cm och jämna ut och sätta stenen i. Sätter också 0-4 stenmjöl i fogarna på markstenen . Jag hoppas och tror att det kommer bli grymt stabilt, hårt och svårt för ogräs att sätta sig i och myror att bygga bo i. Och hoppas att det inte kommer sjunka något alls de närmaste 30 åren ....;) Det är bara tjälskjutningen som jag är lite orolig för....:blushing:
 
Kan tillägga att markstenen jag lägger inte är på en bil uppfart, bara gång och uteplats....Om nu någon tycker att 10-15cm bärlager låter lite.....:p
 
Vi har kört med, 20 cm väggrus 0-16 och 5 cm stenmjöl 0-4. Paddat många gånger, även efter läggningen.
Det funkar kanonbra med 50 mm tjock marksten och stenmjöl, även på biluppfarten. Det funkar däremot inte med vanlig sättsand och 50 mm sten.
 
  • DSC00311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00317.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har åxå användt stenmjöl till mina stenar. funkar kanon.
Men nu efter 3 år har jag börjat få sättningar på garageinfarten. Främst på den sidan där "bruksbilen" körs ut å in hela tiden. Men det beror förmodligen på dåligt underarbete :)
Blir till att ta upp stenen igen nån dag å lägga på mer stenmjöl :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.