Hej,

Vi får snart tillträde till vårt nya hus med oinredd övervåning. Det skall bli ett mycket roligt projekt att färdigställa, MEN……jag har aldrig gjort detta förut och skulle behöva lite expert-tips/råd för hur jag skall gå till väga.:blushing:

Övervåningen är isolerad och det är förberett för element och badrum (se bild för status idag).
Min fråga är helt enkelt: I vilken ordning (i grova drag) bör jag ta mig an detta projekt, för att göra på bästa sätt?

Tacksam för er hjälp!!! d^_^b
 
  • Huset1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket husföretag har du köpt huset ifrån?
 
Huset är ett Modulenthus.
Jag bifogar också planlösning för hur vi har tänkt oss övervåningen.
 
  • Huset3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser på bilderna ut som om det ligger golvspån redan så nästa steg borde väl vara att mäta ut och regla upp innerväggarna.
Skall alla rum ha öppet i nock?, Ifall "Nej" så behöver du ju regla upp innertak också.
Sen är det väl dags för eldragning och VVS.
Efter det så är det skivning av innerväggar. rekommenderar att använda osb och gips, så slipper du plugga när du skall ha saker på väggen.
Jag skulle även isolera innerväggar med lämplig ljudisolering.

Lycka till!
 
Ja, spånskiva ligger redan på golv, och vi kommer inte ha öppet upp till nock (överallt)....så regla innertak måste göras.
Osb + gips får det bli på väggar. Hur är det däremot för taket? Kör man med samma här???
När och hur gör man med ventilation?
 
Sätter man OSB skiva + gips även i taket (innan man går på med innertakplattor)? Är det i så fall någon annan typ av gipsskiva (dimension m.m.) eller samma som på väggarna?
 
Där det är vägg (gavlar och mot kattvindar) ser det ut att bara vara stående reglar med isolering emellan och plast utanpå.
Innan du går på med OSB (eller plywood eller råspont) och gips: Fäst liggande 45x45:surprised:r med cc 60 på de stående reglarna (alltså som ett rutmönster). (Cc 30 om ni tänker ha kakel på väggen) Lägg isolering mellan dessa. På så sätt får du inte bara lite extra isolering (som dessutom läggs åt ett annat håll = effektivare) utan också ett lager som du kan dra el i och som gör att du kan spika och skruva i väggarna utan att vara rädd att göra hål i plasten.
 
Hej!

Jag är precis som du en Modulenthusägare sen ca 1,5år nu. Oinredd ovanvåning i stil med din.

Med ventilation är det så att du ska ha tilluftsventiler (Fresh) i alla rum förutom badrummet (borde redan vara uppsatta, men jag ser att du bara har blind"plåtar" för över fönstren - påtala detta för Modulenthus, så får du nog ventiler av dem).
I badrummet ska du ha utsug ner till pannan (om du har frånluftsvärme). Det bör redan finnas ett rör i golvet någonstans med en "plugg" på som du ska dra vidare till badrum och en takventilation. Likt den du har på bottenvåningen.

Spännande, jag ska dra igång vårt projekt efter sommaren.
Vi kommer att ha öppet upp i nock i alla rum förutom badrummet.

Lycka till!
Mvh
Thomas
 
Det som Crebel skrev ovan är ju en bra idé, men det tar en del av utrymmet. Jag kommer inte att göra så. Visst blir det hål i plasten om man skruvar i en skruv för att hänga upp något, men det bekymrar jag mig inte om. Så pass tätt är nog inte många hus.

Viktigare är isåfall att tänka om man ska ha dubbel plast/fuktspärr i badrummet tex.. Där funderar jag fortfarande. =)

/Thomas
 
Swappe, angående dubbelt tätskikt: Se en tråd som jag skapade 16/5 som heter Regla cc 30 för kakel, lt1 cobra skickade med en AMA-länk som listade två lösningar på detta problem.

Vad gäller att skippa 45x45:surprised:rna så värnar jag också om utrymmet, men jag är inte tillräckligt djärv för att ta en sån genväg från vad jag förstått är god byggsed. Men du kanske har mer koll på vad som går för sig och inte?
 
Vad roligt Swappe att höra om någon som sitter i samma sits som oss. Vi får flytta in om ca 3 veckor nu, och har som plan, att likt er dra igång "projekt övervåning" efter sommaren.

Angående ventilerna....borde dom ha satt in det från Modulenthus? Jag gissar att dom gjorde det åt dig då!?
Jag har fått "förberett för badrum" så utsuget ner till pannan från det blivande badrummet finns på plats, som du skriver.

Det byggs ju fortfarande i mitt hus, så jag får försöka få dom att åtgärda vissa sista saker (om det nu borde varit gjort). Jättebra att få dessa "insidertips"!!!

Intressant att höra att ni har valt öppet upp i nock......vi går och har stora bryderier om hur vi skall göra med just detta........

Något annat jag bör tänka på?
 
Var och kollade med byggarna idag, och ventiler (som Swappe nämnde) finns liggandes på övervåningen och väntar på oss.

Något annat man bör ha i åtanke såhär inför slutbesiktning? Efter det blir det ju liksom "upp till en själv"......!
 
math_a:
Slutbesiktning är "endast" en verifiering att väsentliga funktioner är utförda och tillfredställande utförda + allmän översyn såklart.

Om du hittar saker som är fel/skadat efter detta, så bara påtala detta för Modulenthus (din byggledare), så åtgärdar de detta ganska snart.
Gäller såklart inte om du själv orsakat skadorna!

Glöm inte att få ventilationen injusterad av Nibe? efter några månader. (detta gäller även efter ni inrett ovanvåningen, fast då på egen bekostnad)

Kommer själv ihåg den fantastiska känslan av att få nycklarna i handen och vara alldeles ensamma i sitt eget hus!
Lycka till! =)

Mvh
Thomas
 
Redigerat:
Tack så mycket för tipsen och lycka till själv med övervåningen.....det lär bli spännande!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.