W
Zago skrev:
Du har ju glömt egenavgiften som är på ~30% :rolleyes:
Nix, inte heller arbetsgivaravgifterna har jag glömt :p

"Som arbetsgivare betalar du socialavgifter. Socialavgifterna är dels arbetsgivaravgifter, dvs. ålderspensionsavgift, sjukförsäkringsavgift etc. för dina anställda. Dels är det egenavgifter, som du alltid betalar som egen företagare. De ska täcka din egen ålderspensionsavgift, sjukförsäkringsavgift etc.
I vissa fall betalar du även särskild löneskatt"

Ovan saxat från skatteverket.

Men det e klart pröjjsar man in 30% extra varje månad till skattmasen så blir det ju inte mycket till lön.
 
Redigerat:
Wester skrev:
Den e lite komplicerat men används för beräkning av lön för ett konsultbolag (stort sådant med många 100 anställda) och har gjort så under lång tid och stämmer bra. Man kan så klart få lite variationer beroende på ålder (annnan pension, skattesats etc) men detta gäller för medelålders person.

Men om vi tar 380 kr i tim som exempel ger det dessa värden med en arbetstid om 168 tim/mån (som är en bra beräkningsgrund och används flitigt)
63840 brutto

30000 i lön ger följande kostnader

30000 Lön
11233 i Soc avgifter (inkl soc avgifter på sem,sjuk & föräldrar lön)
1479 i Pension
359 i särsklid löneskatt
3805 i sem lön
900 i sjuklön
1477 i föräld lön

Summa 47344

3000 i extra kost
resten blir över ca 12000 eller nått
Detta e inte exakt men jag hinner inte göra en sådan just nu
1. Ingen hantverkare kan fakturera 100% av arbetstiden. Blir alltid lite firmatid då och då (om man inte har bara stora projekt).
2. 12000kr "över"? Som ska räcka till hyra, kontorspersonal, datorer, telefon/fax/mobiler/internet, bilar, verktyg, arbetskläder, förbrukningsmaterial, spill, backjobb, skador, försäkringar, kurser, reklam osv osv osv..

Lycka till!
 
W
Rrrrr skrev:
1. Ingen hantverkare kan fakturera 100% av arbetstiden. Blir alltid lite firmatid då och då (om man inte har bara stora projekt).
2. 12000kr "över"? Som ska räcka till hyra, kontorspersonal, datorer, telefon/fax/mobiler/internet, bilar, verktyg, arbetskläder, förbrukningsmaterial, spill, backjobb, skador, försäkringar, kurser, reklam osv osv osv..

Lycka till!
1. Jo då. Om man räknar 8 tim om dagen som fulltid sedan kan det bli extra tid men det får man räkna med som egen. Exemplet ovan var ju för egen annars så var det ett tidigare räkneexempel jag skrev. (själv e jag egen och man får fixa jobb, administration etc utanför den normala 8 timmars arbetstiden)

2. Så du menar på fullaste allvar att du som egen har kontorspersonal (som gör vadå?), Hyra (kan ju inte vara mycket, ett förråd möjligen),
Resten täcker det lätt annars gör du något fel. Bil (inte bilar för du har väll inte fler än en???), försäkringar mm klarar man lätt annars är man inte kostnadsmedveten för 5 öre och då kan man inte få något att funka. (telefon mm hade jag i de 3000 som extrakost tex så igentligen e det 15000 över)
Ska du ha kontorspersonal tex så bör du ju vara minst 8 pers +- någon för att bära en sådan heltidstjänst.
Allt detta är givetvis som egen annars så gäller det andra exemplet med ca 25% overhead.


Lycka till!!!
 
Redigerat:
Wester skrev:
1. Jo då. Om man räknar 8 tim om dagen som fulltid sedan kan det bli extra tid men det får man räkna med som egen. Exemplet ovan var ju för egen annars så var det ett tidigare räkneexempel jag skrev. (själv e jag egen och man får fixa jobb, administration etc utanför den normala 8 timmars arbetstiden)

2. Så du menar på fullaste allvar att du som egen har kontorspersonal (som gör vadå?), Hyra (kan ju inte vara mycket, ett förråd möjligen),
Resten täcker det lätt annars gör du något fel. Bil (inte bilar för du har väll inte fler än en???), försäkringar mm klarar man lätt annars är man inte kostnadsmedveten för 5 öre och då kan man inte få något att funka. (telefon mm hade jag i de 3000 som extrakost tex så igentligen e det 15000 över)
Ska du ha kontorspersonal tex så bör du ju vara minst 8 pers +- någon för att bära en sådan heltidstjänst.
Allt detta är givetvis som egen annars så gäller det andra exemplet med ca 25% overhead.


Lycka till!!!
Vem har sagt att jag är egen ensamföretagare?

Fast även om man är ensamföretagare så tycker jag att man ska räkna på att man ska klara sig på att jobba 8tim (att man sen aldrig gör de är ju en annan femma).

Varför ska man som ensamföretagare slita som ett djur, 50-60tim / vecka och sen plocka ut en lön på 30k, utan att det blir något över till vinst/aktieutdelning osv?
 
Ad acta
mr_bygg skrev:
Har också sett några avsnitt men jag uppfattade den röda tråden i serien som entreprenörer och hantverkare som pga sitt okunnande/slarv/klantighet/bedrägliga beteende osv ställde till en massa elände för konsumenter och inte att det var just lägst pris som var orsaken.

Att sen alltid argument poppar upp så fort någon kund råkat ut för en pajas, i fuskbyggarna eller här på forumet, att det var ju egentligen för billigt eller bristfällig koll av referenser eller klantigt att betala i förskott etc.

Dvs, slutsatsen är mer eller mindre tydlig att det egentligen faktiskt är kundens fel att det går käpprätt åt skogen. Det tycker jag däremot också var en tydlig röd tråd i alla avsnitten att entreprenörerna/hantverkarna skyllde alla problem eller felaktigheter på kunden.:D
Jo, den som kan läsa tv-tablån till programmet FUSKBYGGARNA förstår nog att grundidén är att jaga entreprenörer och hantverkare som fuskar.

Det är så att säga utgångspunkten.

Det finns väl fuskbyggare som är dyra och billiga, eller? I programserien så har en röd tråd varit att dom beställde den billiga varianten av fuskbyggare, inte den dyra. Om dom nu finns.

Du skriver i första stycket att du sett "några" avsnitt och sista stycket så beskriver du att det i alla är entreprenören som skyller på kunden.

Har du sett något avsnitt? Eller har du bara bitterhet mot entreprenörer?
 
Även om entreprenörerna som blivit granskade i Fuskbyggarna var misstänksamt billiga, så tycker inte jag att man kan försvara dom på nåt sätt (iaf inte dom som medverkat i de program som jag sett).
 
Ad acta skrev:
Jo, den som kan läsa tv-tablån till programmet FUSKBYGGARNA förstår nog att grundidén är att jaga entreprenörer och hantverkare som fuskar.

Det är så att säga utgångspunkten.

Det finns väl fuskbyggare som är dyra och billiga, eller? I programserien så har en röd tråd varit att dom beställde den billiga varianten av fuskbyggare, inte den dyra. Om dom nu finns.

Du skriver i första stycket att du sett "några" avsnitt och sista stycket så beskriver du att det i alla är entreprenören som skyller på kunden.

Har du sett något avsnitt? Eller har du bara bitterhet mot entreprenörer?
Sorry om jag skrev lite otydligt. Med alla så syftade jag på alla avsnitt jag sett och inte på alla som sänts. Och om det inte framgick så hade jag sett några avsnitt!

Varför skulle jag vara bitter mot entreprenörer? Jag håller med Rrrrr att oavsett om entreprenörerna i fuskbyggarna var billiga eller dyra så kan man inte försvara deras agerande på något sätt. Och det gäller naturligtvis detsamma i andra sammanhang än just fuskbyggarna (Kanske säkrast att lägga till, entreprenörernas agerande i just de program jag nu sett;))
 
Ad acta
Rrrrr skrev:
Även om entreprenörerna som blivit granskade i Fuskbyggarna var misstänksamt billiga, så tycker inte jag att man kan försvara dom på nåt sätt (iaf inte dom som medverkat i de program som jag sett).
Nej, och vem har försvarat någon fuskbyggare??
 
Ad acta
mr_bygg skrev:
Sorry om jag skrev lite otydligt. Med alla så syftade jag på alla avsnitt jag sett och inte på alla som sänts. Och om det inte framgick så hade jag sett några avsnitt!

Varför skulle jag vara bitter mot entreprenörer? Jag håller med Rrrrr att oavsett om entreprenörerna i fuskbyggarna var billiga eller dyra så kan man inte försvara deras agerande på något sätt. Och det gäller naturligtvis detsamma i andra sammanhang än just fuskbyggarna (Kanske säkrast att lägga till, entreprenörernas agerande i just de program jag nu sett;))
Är det något jag vill ha bort så är det fuskbyggare. Där är vi nog alla här på samma planhalva.

Det jag påpekade är att det finns stor risk för "trubbel" att ta det billigaste alternativet. Det var även min röda tråd jag påpekade, som klart fanns i FUSKBYGGARNA.

Varför du är bitter vet jag ej, men dina inlägg tenderar till bitterhet mot hantverkare
 
W
Rrrrr skrev:
Vem har sagt att jag är egen ensamföretagare?

Fast även om man är ensamföretagare så tycker jag att man ska räkna på att man ska klara sig på att jobba 8tim (att man sen aldrig gör de är ju en annan femma).

Varför ska man som ensamföretagare slita som ett djur, 50-60tim / vecka och sen plocka ut en lön på 30k, utan att det blir något över till vinst/aktieutdelning osv?
Jag tror du har blandat ihop det hela.

Min uträkning som du hänvisade till i ett föregående inlägg var för egenföretagande men du gjorde tolkningen att de var för en normalanställd (eftersom du blandade in administrativ personal mm).
Sedan påpekade jag detta fel för dig i föregående inlägg och hänvisar till en annan uträkning och då tolkar du detta som om jag skulle ha antytt att du var egenföretagare (eller egen ensamföretagare som du så fint skrev).

Men hur som helst så vänder jag på frågan, varför ska kunderna betala dig överpris för att du ska slippa köra administrativt jobb på kvällstid, eller räkna på jobb efter att du utfört dagens 8 timmar? Detta finns ju inte i de flesta konsultbranscher.
Blir absolut inte 50-60 tim heller om man e lite strukturerad så du behöver nog inte slita så mycket.
Sedan tar du nog knappast aktieutdelning ur ett enmansaktiebolag, det löser man på annat sätt men detta e way of topic.

Tyvärr tycker jag diskusionen har glidit iväg och för att återknyta till tråden så hävdar jag att runt 300 e rimligt i timmen. Mer ska det inte behöva vara och man kan få fantastiskt bra hantverkare för denna summan och oftast billigare än detta.
 
Efterfrågan styr också priset Wester... ;)
 
W
Paul-Staffanstorp skrev:
Efterfrågan styr också priset Wester... ;)
Självklart, men jag skrev vad jag tyckte var rimligt inte vad som är den timpeng man som hantverkare kan ta ut. Det e ju helt olika saker ;)
Tar själv inte ut vad jag tycker är rimlig timpeng utan efterfrågan har drivit upp den men ofta lönar det sig att leta runt lite.
Ska precis till att bygga garage + lite utbyggnader på huset och har nu hittat lite hantverkar för just rimlig timpeng. Det tog lite tid måste jag erkänna men det var faktiskt dessa som jag fick bäst förtroende för samt att de hade minst lika bra referenser som de bästa. Inte såg de ut att lida någon nöd heller trots att många här verkar tycka denna timpeng är urusel och inte går att gå runt på. Ders bolag har bra soliditet och fin avkastning. Det går!!!!
 
Ad acta skrev:
Är det något jag vill ha bort så är det fuskbyggare. Där är vi nog alla här på samma planhalva.

Det jag påpekade är att det finns stor risk för "trubbel" att ta det billigaste alternativet. Det var även min röda tråd jag påpekade, som klart fanns i FUSKBYGGARNA.

Varför du är bitter vet jag ej, men dina inlägg tenderar till bitterhet mot hantverkare
Kul att höra att jag har en trogen läsare av mina inlägg, men var bitterheten kommer in hänger jag inte med på.:SNu är jag ju ingen psykolog och det är säkert avancerade grejer att komma fram till min mentala hälsa bara utifrån mina inlägg men nu börjar det bli OT på allvar så fortsättningen på det här ämnet kanske passar i en annan tråd eller ett annat forum.:D

Jag tror inte att priset automatiskt hänger ihop med slutresultatet och jag tycker det är att göra det väl enkelt för sig att förklara de misslyckade projekten i fuskbyggarna med att det alltid var det billigaste alternativet som valdes. Men om det nu skulle vara så, ska man alltid stryka det billigaste alternativet när man tar in offerter eller finns det något annat enkelt sätt att undvika stor risk för trubbel om man inte har stenkoll på vad det borde kosta eller har tillförlitliga referenser. Ser man inte upp så kanske man betalar alldeles för mycket för ett i värsta fall lika eländigt jobb och då är enda skillnaden att man är lika olycklig men ännu fattigare.

Diskussionen om vad en snickare bör kosta blir lite förvirrande. Den ena påstår att en snickare bör kosta runt 500:-/tim för att dra runt verksamheten medan nästa uträkning visar några hundra lägre. Skulle gissa att sanningen ligger någonstans mittemellan beroende på var i landet snickaren verkar, vilka omkostnader och beläggning som snickaren har och vilken vinst som tas ut.

Hittar man en duktig, noggrann och snabb snickare som kostar 500:-/tim så kanske det i slutänden blir billigare än att ta in en annan för 350:-/tim för samma jobb. Men har man tur så kanske den duktiga snickaren råkar vara den billiga och den andre snickaren den dyra och då kan det bli riktigt dyrt om man väljer enbart efter pris.

Blir intressant att höra om Westers snickare lyckas kombinera ett bra jobb med ett bra pris.:)
 
Om vi säger så här då....en dyr snickare kan slarva och snåla på material för att tjäna pengar, mycket pengar om man så vill. En billig snickare har inget val än att slarva och använda undermåligt material för att hålla sitt låga pris så generellt (inte alltid) kan man ju säga att om man väljer en svinbillig så så får man vad man betalar för i nästan 100% av fallen, betalar man lite mer så så får du mer korrekt utförande och bra material procentuellt mycket oftare än om du väljer billigt.

Gällande fuskbyggarna så är det ju så att det är snickarna som varit dom billiga som valts, inte någon större hänsyn till att kolla upp andra saker om företagen har bra likviditet och annat, man har helt enkelt stirrat sig blint på ett billigt pris, och då fått vad man betalat för kan man säga men det är inget försvar till hur firmorna betett sig.

Vad tror du om det?
 
Visst jag håller med dig till viss del, men om vi inte bara ser till extremerna så finns det en rätt stor gråzon mellan där det inte är självklart att den billigare snickaren är billigare pga av slarv eller undermåliga material.

Den "svinbilliga" snickaren ska man nog akta sig för om man inte har väldigt bra referenser. Problemet är för en oinsatt privatperson att avgöra vad som är svinbilligt, billigt, normalt, rätt dyrt eller åt skogen för mycket.

När det gäller fuskbyggarna uppfattade jag inte det så att de i alla fallen valt svinbilliga hantverkare eller entreprenörer men eftersom jag inte har stenkoll på vad saker och ting bör kosta på rak arm så kanske det var så. (Jag har fördelen att ha en svärfar som är en riktigt erfaren snickare så när något ska göras så har man alltid någon att fråga vad det borde kosta och hur det ska göras ordentligt:))

Men precis som du säger så är det inget större försvar för firmornas beteende oavsett om det var billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.