Bor i ett sutteränghus från -71. Regnvattnet från taket leds bort i två stuprör, ett på framsidan och ett på baksidan. På framsidan finns en brunn, och när man spolar vatten i ledningen på framsidan så ser man tydligt att det kommer ut vatten där. Det ser också ut som om en ledning till är ansluten, men ledningen från baksidan av huset är det stopp i, så det kommer inte en droppe vatten ner till brunnen. Jag har lokaliserat stoppet till ca 7-8 meter från där ledningen går ner i marken, och när jag fyller upp ledningen med vatten så rinner det undan mycket långsamt. Dvs det är i princip helt stopp.

Har provat att rensa ledningen med rensband, och att spola med vanlig vattenslang, men utan resultat. Har även försökt gräva fram ledningen där jag uppskattar att stoppet är, men kommit fram till att den ligger så djupt att jag inte kan komma ner till den utan att göra en väldigt stor grop (vilket jag inte är så sugen på).

Någon som har någon idé hur jag ska lösa detta? Är det bästa lösningen att ta hit en spolbil som spolar rent ledningen? Hur stor är chansen att de lyckas få rent ledningen? Förslag på något företag att kontakta (bor i Sthlm söderort)? Annan idé hur jag ska få rent ledningen?

Om huset är byggt -71, är det betong eller plastledningar då?
 
Då jag hade stopp i dagvattenledningen så lånade jag en "rensmaskin" från en rörmokare. De var en spiralstålfjäder som matades fram med en elmotor och samtidigt snurrade. Funkade finfint!

Men om de inte kommer fram en droppe då du spolar vatten, och de ändå sakta sjunker undan så verkar de ju som att röret gått isär nånstans? Då är de nog värre :S
 
Jag skulle först provat högtryckstvätt med avloppsrensarslang och sprutmunstycke, finns 15 m slangar. Brukar lösa det mesta!
 
Hur gick det för dig?
Någon annan som har tips? Har liknande problem själv.
 
Renhorn Renhorn skrev:
Hur gick det för dig?
Någon annan som har tips? Har liknande problem själv.
Hej Renhorn.
Hur gick det för dig med ditt dagvattenrör?
 
M MNicarson skrev:
Hej Renhorn.
Hur gick det för dig med ditt dagvattenrör?
Hej! Har inte åtgärdat det än, vi kommer behöva dränera om om vi ska få till det. Vi har betongrör från 1955, det är helt stopp efter 1-3 meter i dom flesta sen är det packat med skräp. Dock så verkar källaren aldrig bli fuktig, så det är nog bra avrinning i marken; sand och bra lutning på tomten. Så vi skjuter på det ett tag. Har du liknande?
 
Jag skulle säga att den enda hållbara lösningen är att ta dit en spolbil som spolar loss grusen och suger upp den. När det sedan är spolat kan man filma ledningen för att se om den är trasig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Renhorn Renhorn skrev:
Hej! Har inte åtgärdat det än, vi kommer behöva dränera om om vi ska få till det. Vi har betongrör från 1955, det är helt stopp efter 1-3 meter i dom flesta sen är det packat med skräp. Dock så verkar källaren aldrig bli fuktig, så det är nog bra avrinning i marken; sand och bra lutning på tomten. Så vi skjuter på det ett tag. Har du liknande?
När vi köpte huset i somras så var det fuktigt i källaren, huset är byggt -71.
Vid ett kraftigt regnoväder hörde jag hur det porlande från dagvattenrören. Ser då att det är helt stopp i alla 4 hörnen.
Sportbilen kom och gjorde ett par försök utan framgång. Stenhårt ner ca 30cm.
2015 tvättades och målades takpannorna.
Jag misstänker att dessa gamla zanda pannor släppte en hel del grus som satt sig.
Då jag letar med ljus och lyckta efter en lösning att få rent, utan att gräva upp rören får jag nog inse att gräva är nog enda lösning.
 
M MNicarson skrev:
Då jag letar med ljus och lyckta efter en lösning att få rent, utan att gräva upp rören får jag nog inse att gräva är nog enda lösning.
Har funderat på att suga upp det med grovdammsugaren. Häll i massa vatten, sen sug upp med dammsugaren. Töm. I med vatten, sug igen. Och hålla på så ett tag. Funkade bra för en gammal gjutjärnsgolvbrunn som det var stopp i. Är det finkornigt borde det funka, men en jävla massa jobb, sen kommer man inte åt så långt ner, så säkert kört ändå. Har lagt ner dom planerna själv. Men i brist på annat så (svett-smiley)
 
Renhorn Renhorn skrev:
Har funderat på att suga upp det med grovdammsugaren. Häll i massa vatten, sen sug upp med dammsugaren. Töm. I med vatten, sug igen. Och hålla på så ett tag. Funkade bra för en gammal gjutjärnsgolvbrunn som det var stopp i. Är det finkornigt borde det funka, men en jävla massa jobb, sen kommer man inte åt så långt ner, så säkert kört ändå. Har lagt ner dom planerna själv. Men i brist på annat så (svett-smiley)
Fungerar det inte med spolbil så är det tyvärr bara grävning som återstår.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.