F
Hej alla,

Lite rådgivning och synpunkter på nedanstående önskas.

Bakgrund
Detaljplanen för vårt område visar att det finns utrymme för en transformatorstation på vår tomt. Det lokala energibolaget har sökt och beviljats bygglov för denna transformatorstation och den har stått på plats sedan år 2001 nån gång. Det har inte funnits några servitut eller skriftliga avtal med tidigare markägare.

En ansökan om ledningsrätt inkom ungefär samtidigt som bygglovet men den har hamnat mellan stolarna på Lantmäteriet. Nu under våren 2010 har den processen återupptagits och man har haft som avsikt att skapa en ledningsrätt.

Vi som markägare godtog inte förslaget på ersättning utan kom med ett motkrav som nu har fått energibolaget att backa ur ledningsrättsförhandlingarna.

Lantmätaren ringde mig idag och konstaterade sonika att ansökan om ledningsrätt är tillbakadragen eftersom det skulle bli för kostsamt att upprätta ledningsrätten (officialvärdering, överklagan till fastighetsdomstol etc.)

Summering
Är det riktigt att man kan placera ut dylika stationer utan att söka och få ledningsrätt? Om man nu kan kringgå detta och enbart peka på ett tidigare bygglov, vad finns det då för vits med att ha ledningsrättslagen överhuvudtaget?

Vad har jag för laglig rätt att driva detta vidare? Vad är mina chanser?

All input uppskattas varmt!
 
fredrik_o_sara skrev:
Hej alla,

Lite rådgivning och synpunkter på nedanstående önskas.

Summering
Är det riktigt att man kan placera ut dylika stationer utan att söka och få ledningsrätt? Om man nu kan kringgå detta och enbart peka på ett tidigare bygglov, vad finns det då för vits med att ha ledningsrättslagen överhuvudtaget?

Vad har jag för laglig rätt att driva detta vidare? Vad är mina chanser?

All input uppskattas varmt!
Det här händer ofta och det finns massor av stationer och ledningar för vilka det saknas
ledningsrätt/rätt till elektrisk kraft för. Det är inte heller helt ovanligt att det inte heller ens finns avtal.

Nu har ju elbolaget backat ur så nu kan du känna dig ganska lugn. Notera att
vem som helst kan söka och få bygglov utan att man ens behöver vara ägare
eller ha någon rättighetet på berörd fastighet så det att elbolaget fick bygglov
på din tomt betyder ingenting.

Det finns ju alltid risk att elbolaget återkommer men att den chansen minskar rejält
nu om du får bygglov och uppför ett hus. Det blir därmed svårare för elboleget
att få i genom ledningsrätt särsilkt om det inte bara är ledningar och även en mindre
transformatorstation. Hur stor är tomten?
 
F
Safet skrev:
Det här händer ofta och det finns massor av stationer och ledningar för vilka det saknas
ledningsrätt/rätt till elektrisk kraft för. Det är inte heller helt ovanligt att det inte heller ens finns avtal.

Nu har ju elbolaget backat ur så nu kan du känna dig ganska lugn. Notera att
vem som helst kan söka och få bygglov utan att man ens behöver vara ägare
eller ha någon rättighetet på berörd fastighet så det att elbolaget fick bygglov
på din tomt betyder ingenting.

Det finns ju alltid risk att elbolaget återkommer men att den chansen minskar rejält
nu om du får bygglov och uppför ett hus. Det blir därmed svårare för elboleget
att få i genom ledningsrätt särsilkt om det inte bara är ledningar och även en mindre
transformatorstation. Hur stor är tomten?
Hej och tack för ditt svar!

Tomten är ca 2000 m2 och ytan som är avsedd för transformatorstationen är 8x8 m dvs 64 m2.

Tilläggas bör att vi byggde och flyttade in i vårt hus 2005 som står på den här tomten. När vi köpte tomten år 2003 stod redan transformatorstationen på plats.

Att dom kommer få igenom sin ledningsrätt är jag på det klara med men nu har dom ju som sagt dragit sig ur det av "kostnadsskäl".

Då undrar ju jag... Varför ska jag upplåta 64m2 av min tomt till Elbolaget utan att det finns något servitut, avtal eller ledningsrätt som reglerar någon slags kompensation till mig?

Får man göra såhär? Vad kan jag göra? :S
 
Hur resonerade du när du köpte fastigheten? Hos mindre elbolag är det ganska vanligt att det inte finns markavtal, servitut eller ledningsrätt. Allra helst om det är en ekonomisk förening som driver elnätet då du som kund dessutom kan ha en andel i bolaget m.m. Precis som du är inne på är ledningsrättsärenden en kostsam och långdragen process om ni inte är överens, men då el är en allmännytta så brukar det ofta gå till nätbolagens fördel när det väl gäller.
 
F
ANDHOL skrev:
Hur resonerade du när du köpte fastigheten? Hos mindre elbolag är det ganska vanligt att det inte finns markavtal, servitut eller ledningsrätt. Allra helst om det är en ekonomisk förening som driver elnätet då du som kund dessutom kan ha en andel i bolaget m.m. Precis som du är inne på är ledningsrättsärenden en kostsam och långdragen process om ni inte är överens, men då el är en allmännytta så brukar det ofta gå till nätbolagens fördel när det väl gäller.
Vi var väl medvetna om att transformatorstationen stod på tomten när vi köpte den, dessutom att det saknades ett avtal om utnyttjanderätten. Den informationen vi fick från säljaren samt Lantmäteriet var att det "inom kort" ska skapas ledningsrätter.
 
fredrik_o_sara skrev:
Då undrar ju jag... Varför ska jag upplåta 64m2 av min tomt till Elbolaget utan att det finns något servitut, avtal eller ledningsrätt som reglerar någon slags kompensation till mig?

Får man göra såhär? Vad kan jag göra? :S
Detta regleras ju lag:

Ledningsrättslag (1973:1144)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731144.htm

Ersättningarna är tråkigt nog extremt låga. Det kan handla om några få tusenlappar
även om det i ditt fall med en transformatorstation ovan jord på en bebyggd villtomt
skulle vara något högre.
 
Ersättningen är dessutom en engångssumma. Nån borde redan ha fått betalt för intrånget.
Är det ett nytt tomtområde? Skapades det 2001?
 
Nu är det dags att börja driva detta civilrättsligt via olaga intrång. Du kommer att vinna ärendet!
 
Kom att tänka på en intressant sak i ditt fall. Vilken jäkla tur du har att ledningsrättsansökan drogs tillbaka. Eftersom att den skickades in när det var en annan fastighetsägare där hade det betytt att han skulle fått all ersättning och du hade inte fått en krona. Det är faktiskt så illa att du inte ens har talerätt i detta ärende! HAHA

Det är den som äger marken när en ansökan inkommer som får ta del av ersättningen samt har talerätt!

Otroligt vilka inkompetenta jurister det elbolaget måste ha haft, samt lantmäteriet som inte kan lagen... Otroligt men sant!

Nu har du truimfen på hand igen!!!

Det är nu det intressanta börjar! Skriv ett avtal på 49 år å 60 000:- i engångsersättning! men kontrollera så det inte står på avtalet som jag brukar skriva. ".. Detta avtal får ligga till grund för en ledningsrätt. (Ej tidsbegränsat)." För då blir du blåst :)

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.