Hemmakatten
Vanliga reglar (eller heter det möjligtvis läkt?) som spikas på stolpar är det bästa att fästa panelen på. då får du per automatik en luftspalt om du på stolparna fäster nåt slags vindskydd innan du spikar fast reglarna. Att ha en OSBskiva låter inte bra, framförallt inte att spika panelen direkt på den. I så fall behöver du ha nån form av utegips och sedan reglar på den. (men vindpapp) är billigare. Å andra sidan så stabiliserar utegips konstrukionen så om du använder utegips kanske du kan gå ner i dimensioner på stolparna.
 
Jag menar istället för yttre skiktet, dvs istället för panel och inte som vindskydd.

Alltså nått i stil med

innervägg
fuktspärr/plast
isolering+reglar
vindpapp
luftspalt
panel = OSB-skiva+vertikal läkt. Då ser fasaden ut som på bilden.
 
Tja, det finns ju hus med masonite som beklädnad, med läkt spikad på..
Är ändå lite tveksam till osb, då den sväller och blir porös, om den blir fuktig..
 
Ok, Manonite kanske är bättre ur fuktsynpunkt? Jag är alltså ute efter en billig men ändå hyffsat stabil/säker beklädnad till boden. Är inte Masonite samma som Board och ganska tunnt?

Edit: Menar du oljehärdad Board? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1007.aspx

Är inte den riktiga termen "lockläktpanel" ?
 
Redigerat:
Tror snarare plastskiktet är nödvändigt om det ska vara uppvärmt och bebott året runt, är det uppvärmt sporadiskt så lär det dock inte skada.
 
Vorbis skrev:
Tror snarare plastskiktet är nödvändigt om det ska vara uppvärmt och bebott året runt, är det uppvärmt sporadiskt så lär det dock inte skada.
Jo faktiskt så kan det skada, om du värmer upp en kall vägg med plast i så kondenserar den varma fuktiga luften på plasten å rinner neråt.....

Har du ingen plast så vandrar luften fritt ut till omvärlden. Det är iaf så Isover säger om man frågar dem.

Så ingen plast i ej permanent uppvärmda bodar.
 
var köper man myggnät för att täta mot insekter/getingar?
 
finns på bland annat byggmax och biltema plus att varje byggmarknad ska ha/kan ta hem men kolla priset
 
Redigerat:
ok, tack...
 
har sett ockerpriser på vissa ställen så därmed varninge om att kolla dem i förväg. Var nog tredubbla priset mellan byggmax och en annan byggmarkand för vad som såg väldigt lika ut
 
CAH skrev:
Hänger på denna tråd eftersom det verkar finnas en del folk med kunskap här.....
Hur isolerar jag ett friggebodsgolv där det i nuläget är cirka 10 cm breda ohyvlade brädor med luftspringor mellan. Golvet är cirka 10 cm över mark med luftspalt mellan mark och golv.
Jag känner att jag vill fuktsäkra golvet innan jag ordnar innergolvet med isolering och annat....
Hur göra för att inte få upp fukt från marken in i de ohyvlade brädorna?

Anders

Har samma frågeställning.
Min oisolerade friggebod står på plintar och det går inte att komma in under trägolvet för att isolera underifrån. Golvet består av fina "plank" men det går inte att bryta upp eftersom väggarna står på själva golvet som spikades fast innan väggarna restes och spikades fast.

Går det att lägga 20-30 mm frigolit inne ovanpå golvplankorna och sedan ett laminatgolv och få tillräcklig isolering mot marken?

Ja, jag vet att golvplankorna med tiden kommer att ta stryk av fukten eftersom det finns inget undertill som skyddar dem men den dagen ...
:rolleyes:

/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.