Hej,

Hur får man enklast upp spegeln på väggen i badrummet, kan man "limma" med silikon, eller finnsn det något speciellt lim anpassad förf våtrum?

Tacksam för svar!

Jonte
 
T
Varför inte vanliga skruvar?
 
vill inte penetrera tätskiktet i onödan....
 
T
Du spolar väl inte vatten på väggen vid spegeln?
 
B
silicon går bra. du kan annat lim, om du tycker att det känns osäkert med silicon
 
byggarhenke: har du tips på vad för lim man kan använda?

tank77: nej, jag spolar inte vatten på väggen vid spegeln. Dock tycker jag att om man lagt ner så mycket tid, energi och pengar på att följa alla normer o regler för våtrum, vill jag undvika att medvetet göra hål i fuktspärren...

J
 
Antar att din spegel sitter i våtzon 2 om inte badrummet är väldigt litet och då är det inte mot reglerna att göra hål och skruva om så bara i skivmaterialet.
Sitter den i våtzon 1 måste det dock skruvas in i massiv konstruktion.
I båda fallen tätas ordentligt och då är det ingen fara.
 
B
kan va så att man inte vill skruva också.
kanske pl600, pl 200. pl400. kommer ej ihåg skillnaderna på dem just nu.
tänk på att limmet ej ska lösa upp tätskiktet. testa gärna först
 
byggare henke skrev:
kan va så att man inte vill skruva också.
kanske pl600, pl 200. pl400. kommer ej ihåg skillnaderna på dem just nu.
tänk på att limmet ej ska lösa upp tätskiktet. testa gärna först
Själv förutsätter jag att TS ska limma upp spegeln utanpå kakeln... :rolleyes:
 
  • Gilla
AndersE74
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Själv förutsätter jag att TS ska limma upp spegeln utanpå kakeln... :rolleyes:
Tror Du det? :D

Jag skulle rekommendera skruv precis som tank77 föreslår. Dels för att man inte ska överdriva rädslan för fukt i badrummet tätar man skruvhålen så är det ingen fara men också för att ett framtida byte eller nedmontering ska vara enkel. Att få bort en spegel från kakel som är limmad med tex PL 400 kommer att innebära större risker för skador än att borra ett par hål.
 
en annan ide jag har är att fästa parkettgolv i taket i duschnischen, tänkte då limma för att inte göra hål i tätskiktet.

parkettgolvet skulle sedan lackas i skarvar och silikonas mot listerna vid övergång till vägg...

byggarhenke: heter limmet du föreslår inget mer än pl200...?

J
 
Törnrosen skrev:
en annan ide jag har är att fästa parkettgolv i taket i duschnischen, tänkte då limma för att inte göra hål i tätskiktet.

parkettgolvet skulle sedan lackas i skarvar och silikonas mot listerna vid övergång till vägg...

byggarhenke: heter limmet du föreslår inget mer än pl200...?

J
Tätskikt och parkett i taket...
Snälla nån... nu får du väl ändå ge dig... :rolleyes:
 
Nu måste väl Törnrosen skoja med oss. Finns väl knappast något sämre material än parkett och välja som takmaterial i duschen :).
 
Lite "back to the 80" då allt skulle panelas....fast nu kör man med golv. Parkett är det nya allmoge kanske.

Såg väl generellt inte så tokigt ut men under förutsättning att det är stort rum och att man har tålamod, man kan nog kanske tröttna snabbt annars.

I övrigt gällande spegeln så håller jag med dom som säger att man ska skruva, jag har sett snickare slitit som djur med limmade speglar och efter att själv ha skruvat upp belysningar och badrumsskåp samt en massa andra grejer i över 1000 badrum så kan jag inte mer än att hålla med, se bara till att täta i hålen.

Tips: gör så mycket hål som möjligt i fogarna och första spegeln (om du nu skruvar) kan man välja en mindre modell så när man vill byta så täcker man dom gammla pluggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.