Jag äger en mycket gammal och sliten sommarstuga som ligger mitt i ett villaområde. När jag nu ska ansluta till kommunalt vatten och avlopp så tänker jag bygga ett 30 kvm stort uthus med bastu, toalett och pentry. Huset kommer stå lite på sidan av tomten.

Om jag skulle vilja sälja fastigheten om 10 år (när barnen vuxit upp) kan jag då räkna med att få tillbaka pengarna för uthuset? Man får nog, i det här fallet, utgå från att den som köper fastigheten vill riva den gamla stugan och bygga en villa. Ökar i så fall ett uthus värdet på tomten?
 
Andreas B skrev:
Jag äger en mycket gammal och sliten sommarstuga som ligger mitt i ett villaområde. När jag nu ska ansluta till kommunalt vatten och avlopp så tänker jag bygga ett 30 kvm stort uthus med bastu, toalett och pentry. Huset kommer stå lite på sidan av tomten.

Om jag skulle vilja sälja fastigheten om 10 år (när barnen vuxit upp) kan jag då räkna med att få tillbaka pengarna för uthuset? Man får nog, i det här fallet, utgå från att den som köper fastigheten vill riva den gamla stugan och bygga en villa. Ökar i så fall ett uthus värdet på tomten?
´
Om 10 år är det nog annat som avgör.
Det är nog lurigt med ett uthus om man bygger ett nytt huvudhus - man vill ju inte anpassa villan till ev uthus placerings- och stilmässigt...
/K
 
Om man ska bygga ett hus och har två likvärdiga tomter att välja på där det på den ena står ett uthus i vägen så skulle i alla fall jag välja den andra tomten. Så nej, allt annat lika så sänker det snarare värdet på tomten.

Men, som Klas säger: Om 10 år är det nog annat som avgör.
 
Okej isåfall får jag helt enkelt se det hela som en kostnad och inte som en investering antar jag.

Det känns ju inte helt rätt att dra in vatten och avlopp i ett rivningsobjekt men det kanske blir billigare. Synd, det vore roligaren med ett nytt uthus. Lurig det där med tomtvärde. Jag får helt enkelt fundera vidare. Tack för svaren.
 
Andreas B skrev:
Okej isåfall får jag helt enkelt se det hela som en kostnad och inte som en investering antar jag.

Det känns ju inte helt rätt att dra in vatten och avlopp i ett rivningsobjekt men det kanske blir billigare. Synd, det vore roligaren med ett nytt uthus. Lurig det där med tomtvärde. Jag får helt enkelt fundera vidare. Tack för svaren.
Å andra sidan kan du väl inte göra alla investeringar utifrån att du ev skall tjäna pegnar på det om 10 år ?

Som sagt - om 10 år kanske bomarknaden har fallit 20% - och då spelar kanske inte de extra 10,20,50 000 kr som ett coolt uthus kanske skulle ge ngn roll !??

/K
 
Det är ju sant. Det är ju faktiskt inte så mycket pengar att man måste vara smart med dom. :) Och tio år med ett uthus som man är nöjd med är ju också en bra investering.

Funderar bara på om det plöttsligt blir det nya huset som blir bostugan även om jag har kvar det gamla. Antar att det kommer kännas lite litet i så fall ifall. ( Egentligen skulle jag väl vilja bygga ett bytt fritidshus men har inte riktigt dom pengarna ).

Ja det är ju roligt att gå och grubbla i alla fall. Och bra med forum där man kan bolla lite. :)
 
Varför inte en gyllene kompromiss: Bygg ett uthus som blir flyttbart!

Då kan du i en framtid sälja tomt och uthus till olika köpare, som båda är mer motiverade än den köpare som måste köpa rubbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.