Hemmakatten
"Alla" säger att laminatgolv är så tåliga och bra och är perfekt när man har barn och hund. MEN - i senaste Råd & Rön har man testat laminatgolv och de flesta får riktigt dåligt betyg!

Laminatgolv tål inte vatten och får absolut inte våtmoppas. Fuktad trasa eller mikrofiberduk är vad som gäller. Eftersom alla laminatgolv är klick-golv kan vatten rinna ner i skarvarna och massan i laminatet börja svälla och höja sig.

Det tål heller inte slitage bra. Hundtassar och kontorsstolar och mkt gående sliter ner laminat och kanter. Slag är de också dåliga på, tex ett barn som tappar en något lite tyngre sak gör hål på golvet.

De allra sämsta är IKEAs Hemse och Tundra som dessutom är svåra att lägga pga dåliga fogar. De två bästa, för att vara laminatgolv, är Pergo Classic Plus och Alloc Universal/Original.

Frågan är nu förstås varför man överhuvudtaget skall lägga in laminatgolv? :-/ Kanske dags att skrota dem helt. Fula är de ju också.
 
Jag läste också det där, och blev ganska paff. När jag var hos golvhandlaren sa han att laminat lägger man där slitaget är som hårdast, till exempel i hallen, vilket uppenbarligen är rent båg. Dessutom sa han att man måste lägga på tätningsmassa i skarvarna för att fukt inte ska krypa ned, vilket Råd och Rön inte verkar ha tagit hänsyn till.
 
  • Gilla
Jonte89
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
"Alla" säger att laminatgolv är så tåliga och bra och är perfekt när man har barn och hund. MEN - i senaste Råd & Rön har man testat laminatgolv och de flesta får riktigt dåligt betyg!

Laminatgolv tål inte vatten och får absolut inte våtmoppas. Fuktad trasa eller mikrofiberduk är vad som gäller. Eftersom alla laminatgolv är klick-golv kan vatten rinna ner i skarvarna och massan i laminatet börja svälla och höja sig.

Det tål heller inte slitage bra. Hundtassar och kontorsstolar och mkt gående sliter ner laminat och kanter. Slag är de också dåliga på, tex ett barn som tappar en något lite tyngre sak gör hål på golvet.

De allra sämsta är IKEAs Hemse och Tundra som dessutom är svåra att lägga pga dåliga fogar. De två bästa, för att vara laminatgolv, är Pergo Classic Plus och Alloc Universal/Original.

Frågan är nu förstås varför man överhuvudtaget skall lägga in laminatgolv? :-/ Kanske dags att skrota dem helt. Fula är de ju också.
Läste oxå detta och vi har lagt in Pergos Orginal och Modern Tile i hela vårt hus! Så det är skönt att det har fått bra omdöme...

MEN kan säga en sak att det är ett hållbart golv...har inte haft det inne mer än ett halvår men har tappat en del "skadliga" saker på golvet utan en repa! Spillde oxå ut för några månader sen ett helt glas med vatten på golvet och har inte sett någon förändring på golvet! Och både Orginal och Modern Tile är riktigt sköna att gå på...

Ett par bekanta till oss som har restaurang har Pergos Orginal i hela matsalen och det är klart att efter ett par år med ca 200 gäster/dag som går på golvet så blir det slitage men inte avsevärt!

Så saken är ganska lätt att lösa...köp inte laminat om du inte gillar det... ok ok Pergo är inte suuuper billigt men man får in ett snyggt golv, lätt och lägga...och enligt Råd och Rön så klarar ju deras fogar att inte släppa igenom vatten! Och alla vet väll att man inte tar en dyngsur mopp och plaskar på ett laminat golv...Vrid ut moppen rejält då torkar det ju fortare oxå!

Allting har sina för och nackdelar!

:-X
 
Jag kan bara hålla med råd&rön vad gällande IKEAS laminat golv.
Jag har haft deras laminat i lägenheten i 5 år nu, usch va fult det är, blekt, sprickor dessutom slits det "ojämt" på själva ytan så utan inte längre är blank, in "nerhåligheterna sammlas skit som gör att det ser riiiktigt fult ut.
I köket skurade jag köksluckorna och ca 0,5 dl rengöringsmedel hann rinna ner på golvet så nu är ca 3 dm av fogen "uppväld", inte mycket, men ack så fult....
 
Vi ska köpa golv till våra sovrum och lärde mig en sak av säljaren på Bauhaus.
...mm...tänk ngn på det bygget som hade pejl.. :surprised:

Lägger man handen på ett laminatgolv känns det kallt oberoende av hur länge man håller still.
Gör man samma sak på ett trägolv/parkett så blir det strax varmt. Ngt att tänka på om man har små barn som krälar omkring på golvet ::)

Hade tänkt köpa björkparkett på ByggMAx...hoppas att de är bra. Deras panel är urusel, sponten gick sönder när vi lastade, så det var bara å lasta av det..

//sture
 
  • Gilla
pidde100
  • Laddar…
Ställer mig litet tveksam till R&R test i det här avseendet. ( om det inte är så att högtryckslaminat blivit sämre med tiden.) I mina föräldrars hus ligger det ca 100 m2 tundra bokstavslaminat sedan 1994, och det är lika fint fortfarande. Har själv det i min lägenhet på ca 20 m2 och det är lika snyggt som när jag lade det för 6 år sedan. Detta år dock den gamla varianten som limmades. Har hund och har även våtmoppat litet då och då. Inga som helst problem. Är det helt enkelt så att de nya klickgolven har en så pass dålig konstruktion att skarvarna inte klarar vardagsmiljön? Skulle man då inte tom kunna limma ett sådant klickgolv för att vara på den säkra sidan? Vad tror "proffsen"?
 
Råd och röns tester brukar inte vara speciellt felvisande.

Jag har läst en del inlägg på forumet genom åren där det verkar som att laminatgolvkvaliteten verkar blivit sämre. Nu minns jag inte vem som skrev det och när, men i synnerhet IKEAs laminat var tydligen bättre förr, och i allmänhet rekommenderas fuktskydd av klickgolvens skarvar (de flesta laminattillverkares alltså).

/ama

*EDIT* Glömde skriva: Man kan läsa sig till hur/var/av vem R&Rs tester utförts, och sedan dra sina egna slutsatser om det verkar vara rimliga testmetoder.
 
Jag vill minnas att IKEA ursprungligen hade samma kvalitet som Pergo, att det tom var Perstorp AB som gjorde båda modellerna. Om man inte absolut vill ge en 2-300 kr/m2 för laminatgolv (för då kan man ju lika gärna köpa byggmax ekparkett) så undrar jag vad det är för särskilt medel man skall använda för att fuktspärra skarvarna på ett klickgolv. Tar gärna emot tips på det eftersom det inte ligger alltför långt fram i tiden att jag skall lägga golv. När det gäller R&R-s tester så tar jag mycket därifrån med en nypa salt. Har haft deras tidning i flera år och tycker att vissa tester inte verkar så oberoende som de borde varit... Nåväl... tips på fuktskydd för skarvarna?
 
Hemmakatten
Tipset måste väl vara att limma skarvarna! Det är ju endast sådana som står emot fukt.
 
Var faktiskt och kikade på ett intressant laminatgolv idag. På Rusta av alla ställen. Deras golv hade förutom 15 års garanti, även vaxad not och spont för att klara av fukt. Verkar kunna vara ett fint alternativ och det så bra ut...
 
Jag har själv ett Ikea golv från -00 i ett rum. Jag är fortfarande nöjd med det. Men jag har lagt Kährs Linnea i flera rum och Kährs parkett i vardagsrummet och visst är det skillnad på laminat och trä. Jag kommer nu att byta ut Ikea mot Kährs. Dels för att Linnea har så bra pris och att det är varmare och se känns det mer "riktigt".
 
Om laminatgolv kan man säga mycket;

"Alla" säger att laminatgolv är så tåliga och bra och är perfekt när man har barn och hund. MEN - i senaste Råd & Rön har man testat laminatgolv och de flesta får riktigt dåligt betyg!  

Laminatgolv tål inte vatten och får absolut inte våtmoppas. Fuktad trasa eller mikrofiberduk är vad som gäller. Eftersom alla laminatgolv är klick-golv kan vatten rinna ner i skarvarna och massan i laminatet börja svälla och höja sig.

Det tål heller inte slitage bra. Hundtassar och kontorsstolar och mkt gående sliter ner laminat och kanter. Slag är de också dåliga på, tex ett barn som tappar en något lite tyngre sak gör hål på golvet.
Det är/har varit trendigt med laminat, lätt att lägga, billigt, slitstarkt i en del fall också. Laminatgolven försöker ju efterlikna "riktiga" golv, parkett, klinkers mm, men det är ju precis det som plastmattorna gjort långt tidigare. I vårt gamla hus, byggt -82, var det Tarkett i alla rum, trämönster. Trots fyra barn och 23 år i huset (dock inga djur) lyckades vi inte slita ut mattorna, köparen stampade lite på golvet och var övertygad om att det var laminatgolv! Köksmattan, rutmönster, svagt knottrig, gick inte att göra åverkan på överhuvudtaget - omöjligt.

Frågan är nu förstås varför man överhuvudtaget skall lägga in laminatgolv?  Kanske dags att skrota dem helt. Fula är de ju också.
Frågan är om inte plastmattor har alla fördelar Hemmakatten efterlyser - och de kan faktiskt vara rätt snygga. Men.... man lägger inte in dem själv utan vidare  ;).

/me
 
Jag tycker att råd och rön gör lite lustiga tester ibland, jag litar inte på dom av någon anledning.
Sedan så framgår det väl inte hur laminatgolv är i förhållande till trägolv? Laminat är säkert tåligare än trägolv, men nackdelen är ju att laminat inte går att slipa.
Och sedan så är det ju ingen överraskning att Pergo klarar sig bättre än Ikea.
Jag tycker inte att man ska skrämmas av ett test från Råd&Rön.
 
Hemmakatten skrev:
Tipset måste väl vara att limma skarvarna! Det är ju endast sådana som står emot fukt.
Problemet är att håller du vanligt trälimm i skåran på ett klick-golv så är det lögn i h*vete att få ihop bitarna efter det. En del klick-skarvar är såpass tighta att det inte får plats något limm i dem.
 
Nej, limma går inte, eftersom det inte finns plats för nåt lim. Men det finns en produkt avsedd just att fuktskydda skarvarna på laminatgolv. Heter väl nåt i stil med "Fogförsegling". Har dock inte testat den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.