Jag har en fundering ang. installering av kamin. Huset är byggt 1939 och det finns dagsläget en panna i källaren som går att vedelda. Min fråga är om jag kan öppna upp skorstenen på ovanvåningen och installera kaminens rör där i? Och givetvis fortsätta använda pannan där nere för ved/pellets tills värmeluftspumpen är installerad.
Är lite novis på sådant här, och är tacksam för svar och tips.
/Emma
 
H
Till samma skorstenspipa får du inte ansluta två eldstäder. Om du nu redan har ordnat med panna i källaren så varför böka med smutsiga ohälsosamma kaminer?
 
Som sagt får man normalt inte ansluta flera eldstäder till samma pipa, men om det finns en ledig skorstenspipa så kan du ansluta en kamin till den. Innan du får börja elda måste sotaren godkänna det hela. För att sedan inte belasta miljön och få dina grannar lika negativa till kaminer som holmertz så skall du se till att röken inte syns när du eldar. Bra eldat i bra kamin är en liten miljöbelastning. Dåligt eldat och/eller dålig kamin är en större miljöbelastning.

Erik
 
Avemo; du säger "normalt".. vet du när man får ha fler eldstäder i samma pipa?
Om jag lånar tråden lite, eftersom det är samma ämne, så har jag nämligen tre eldstäder anslutna till samma pipa. Pipan är väldigt stor, uppskattar den till 40x40cm, alltså stor nog för en medetjock tomte med en hink vaselin. Den har ursprungligen servat en bakugn men numera är där två kaminer anslutna också. Tycker inte arrangemanget har inneburit några problem, det är drag överallt som det ska..
 
Som jag förstått det är grundregeln vid nyinstallation att en pipa endast får serva en eldstad. Det lär dock finnas undantag. Gamla installationer med flera eldstäder på en pipa får finnas kvar.

Erik
 
Undantaget är om eldstäderna står på olika plan och har tättslutande spjäll.
 
Jag skulle inte räkna med att få det godkänt. (Fler eldkällor på samma rökkanal)
Det andra förslaget var mycket bättre tycker jag. Att ansluta det till en ledig kanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.