Hej, jag funderar på om man kan arrendera tomt, sätta upp en friggebod, utan bygglov, och bo där permanent? Om inte, vad kostar ett bygglov och hur stor risken att det nekas? Och får man ha det boendet som perm. adress?

Jag tänkte flytta hemifrån snart och tänkte att istället för att lägga flera tusen på hyra varje månad för att bo i en liten kvav lägenhet, kan jag lika gärna hyra en bit mark och planera mitt boende som jag själv vill, samt ändå bo hyfsat nära den stad jag vill utan att behöva krusa hyresvärdar eller bli nekad boende pga för låg inkomst osv.

Sista frågan, hur hittar man någon som är villig att arrendera mark i Skåne utanför nån småorterna till kranskommuner för Malmö? Exempelvis Svedala, Staffanstorp, Trellebor.g
 
Nej, du får inte ställa upp en friggebod utan bygglov på det viset.
 
Om du menar "friggebod" i den byggrättsliga bemärkelsen kan du inte göra så. En friggebod är alltid en komplementbyggnad. Det måste alltså finnas ett annat hus där först.
Om du men "friggebod" menar "en liten stuga" så är det lite annorlunda. Men ett bygglov måste du alltid ha, och en del andra avgifter tillkommer. Sammanlagt går de olika avgifterna på sådär mellan 20 och 50 tusen.
När man styckar av eller arrenderar en bit mark är det lämpligt att först begära ett förhandsbesked, innan man köpt någonting. Då vet du att du får lova att bygga någonting på marken. Om förhandsbeskedet inte beviljas så genomför man inte köpet.

Din sista fråga är väl det största problemet. Ett sätt kan ju vara att annonsera efter en bit mark.
 
Ok, så bygglov krävs, och är ganska dyrt. En sista olaglig utväg är kanske att gömma sig i kolonistugan över vintern och vara skriven hos föräldrarna ;)

Hur funkar det med husvagn eller en arbetsbarack eller liknande, som är flyttbar, att ställa upp på en arrendetomt? Krävs det någon form av avgift eller lov för något sådant? Det kan ju faktiskt vara fulare och inverka på miljön mer än en liten nybyggd stuga skulle göra.

Och samma fråga, skulle man kunna sätta en brevlåda vid tomtgränsen och hävda att det är ens permanenta adress om det bara står en husvagn, eller till och med ett tält där!

Vänliga hälsningar,
Svedann
 
Googla lite på villavagn eller mobile home som det heter i konceptets hemland så ska du hitta en trevlig lösning.

Bygglovet är nog inte största utgiften runtomkring den tänkta stugan. Beroende på var tomten är kan avloppsfrågan bli dyr beroende av vad kommunen säger.
 
svedann skrev:
Hur funkar det med husvagn eller en arbetsbarack eller liknande, som är flyttbar, att ställa upp på en arrendetomt? Krävs det någon form av avgift eller lov för något sådant?
Bygglov krävs, ja.
 
-MH- skrev:
Bygglov krävs, ja.
Jag säger ödmjukt nej, endast baserat på egen erfarenhet. Så länge man hävdar att den inte är permanent uppställd så borde det vara ok.
 
Baserat på egen erafenhet påstår jag att det behövs. Men om ingen anmäler dig så händer det inget förstås, annars kommer de ut och synar... Hjul eller ej.
 
Var går i så fall gränsen? Allt som går att sova i? Husbil? Volvo 245? Jag har fortfarande svårt att tro att min husvagn är ett svartbygge, men det kan förstås vara som du säger att ingen klagat...
 
Redigerat:
Jag har för mig att kommunen sa något om sex veckor för husvagn. Hmm, hittade detta på nätet.

"
Däremot bör markägare tänka på att man inte får ställa upp en husvagn eller husbil hur länge som helst. Även om reglerna är lite komplicerade så säger Stadsarkitektkontoret att det i princip är tillåtet att ha en husvagn uppställd under en normal semesterperiod, det vill säga fem till sex veckor. Längre tid än så och det blir bygglovspliktigt.
- Det är ju lite komplicerat och det kan komma att bli en avvägning för vad som är spontanuthyrning och vad som är en kommersiell campingplats, säger Gunnar Gustafsson vid Stadsarkitektkontoret."

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4963899
 
  • Gilla
tessan_81
  • Laddar…
Då måste man alltså skaffa rivningslov om an vill åka på semester med husvagnen. Tur att man har bra grannar.
 
Jag tror inte någon som ställer upp en husvagn på en annars öde tomt för att bo där permanent kan räkna med samma goodwill av grannarna (eller förbipasserande i gemen).
 
För att besvara trådstartens sista fråga först: Om du känner någon som tycker sig ha plats med en uthyrningsbar friggebod på sin "onödigt" stora villatomt kan du kanske ni kan komma överens.

Formellt förser ni således en bebyggd enbostadsfastighet med en komplementbyggnad. Arrendeavtalet avser del av fastighet, och påverkar varken befintlig fastighetsbildning eller markanvändning. Rent hypotetiskt förefaller detta ligga inom ramen för bygglovsfrihet, sålänge nybygget i allt övrigt uppfyller kriterierna för friggebod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.