Skall bygga ett trädäck som är ca 0,9-1m högt, krävs bygglov för detta?
Bifogar läng till infosida hos kommunen.
Där står,
"Terrasser, altaner och stenlagda uteplatser är inte bygglovpliktiga."

http://www.malmo.se/Medborgare/Bo--...gslov/Bygglov-nar-behovs-inte-en-ansokan.html

Inget om att altaner över 0,6m är bygglovspliktigade.
Vad gäller?

Dessutom så skall en del av altanen hamna närmre än 4,5 meter från tomtgräns.
 
Står det inget i detaljplanen så finns det rättspraxis som visar att maxhöjden innan det krävs bygglov är 1,2m. Det finns inga krav på placeringen för en åtgärd som är bygglovbefriad, dvs du kan bygga ända ut i tomtgränsen.
/TB
 
J
Är det inte enklare att kolla med kommunen än att få problem efteråt?
 
John J skrev:
Är det inte enklare att kolla med kommunen än att få problem efteråt?
Men då kan man ju få ett nej, och att det behövs bygglov vilket kostar pengar, samt att man inte får bygga nbärmre än 4,5meter från tomtgräns.
Om man nu istället går efter vad det står på deras hemsida , nämligen,

"Terrasser, altaner och stenlagda uteplatser är inte bygglovpliktiga"

så kan man ju rimligen inte bli skadeståndsskyldig OM någon nu anmäler altanbygget till kommunen, eller hur? Man har ju handlat i god tro och rättat sig efter kommunens egna uppgifter. Om de nu inte stämmer så är ju det kommunens bekymmer.
Så tänker jag.
 
Snackade nyss med en som fått muntligt tillstånd från grannen att bygga altan. Nu visar det sig att altanen blev större än vad grannen förväntade sig och bråket är ett faktum.
Mitt tips är att du ritar upp och måttsätter altanen och får grannarna att underteckna ett godkännande.
 
haavard skrev:
Snackade nyss med en som fått muntligt tillstånd från grannen att bygga altan. Nu visar det sig att altanen blev större än vad grannen förväntade sig och bråket är ett faktum.
Mitt tips är att du ritar upp och måttsätter altanen och får grannarna att underteckna ett godkännande.
Men det behövs väl inget grannmedgivande om det inte behövs byggnadslov,eller?
Jag kanske har missuppfattat.
Jag håller mig under 1,2m i bygghöjd.
 
Du kan ju ringa "anonymt" till kommunen och fråga vad som gäller i ett visst område, så slipper du gissa.
 
AkutLumbago skrev:
Men det behövs väl inget grannmedgivande om det inte behövs byggnadslov,eller?
Jag kanske har missuppfattat.
Jag håller mig under 1,2m i bygghöjd.
Det är olika höjd i olika kommuner.
Rent generellt är det väl bra att fråga grannen !?

F.ö. har jag för mig att man tex får smälla upp en friggebod närmre än 4.5m OM man har grannens medgivande, utan bygglov - så det är inte bara bygglovspliktiga saker som kräver medgivanden


/K
 
Regeringsrätten har fastslagit i fyra fall att bygglov krävs för altaner. Den lägst placerade altanen låg 1,2 m ovan mark. De har också pekat på den volymökning som altanerna innebär. Tyvärr finns inget rättsfall för de altaner under 1,2 m. För säkert besked måste du ringa kommunen.
 
Personligen krävdes bygglov och underskrift från samtliga grannar som vi hade tomtgränsmot.

Största skälet var iof att vi ville bygga ut på prickad mark och på 120-140cm höjd.

Intressant sak i sambandet var att kommunen först vägrade, men då sa jag bara att jag bygger skiten på 60cm höjd och att det kommer se förjävligt ut... Efter lite tjafsande och smörande så gick bygglovet igenom :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.