Har svårt att hitta en planlösning som känns bekväm till vårt kök. Vi ska ha en lantlig stil, har tittat på pärlespont-luckor el ngn typ av målat med speglar.

Det som stället till det lite för mig är fönstret (sitter på 1,20 m över golv) som sitter i linje med innerväggen. Det gör att man inte kan ha väggskåp alt högskåp längs hela väggen, Dessutom sitter ventilationskanalen precis brevid dörren i väggen parallellt med fönsterväggen.

Jag har funderat på L-kök med köksö som även ska fungera som informell matplats. Köksön skulle då vara mitt för det stora fönstret, får inte till det riktigt bara.

Någon som har lite förslag och tips om vad jag ska tänka på:)
 
Hej

Var sitter vatten och avlopp? Eller kommer det anpassas till den lösning som passar er bäst?

Mvh Wasa
 
Nu är planeringsdvalan över, dags att ta tag i projektet igen. Önskar kritik/råd om denna kökslösning.

Vi vill inte ha "bardisken" som den är inritad utan vi vill ha den i fönstret så vi kan se ut när vi sitter vid den. Problemet med detta är att vi har endast 81 cm upp till stora fönsterkarmen, någon som har en snygg lösning på detta? Sen känns det tight med högskåpen direkt intill ingången till köket, vet inte riktigt hur detta ska lösas, det känns som vi behöver 2 kyl-frys, åtminstone 1 hel kyl och en halv frys, sen skulle jag vilja låta bli att sätta högskåp på den vägg som inte ä uttnyttjad för att kunna ha en kär gammal skänk där, men jag får kanske ge upp skänken.

Tacksam för lite input:)11.JPG
 
  • kökovan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle försöka få till en längre bänkyta mellan diskho och spis = viktigaste arbetsytan. Alltför liten yta här och det största kök kommer att kännas trångt, läste jag någonstans. Skulle också försöka undvika att ha så många hörn. Kan bli lite "kyffigt".
Tips! Låna boken "Köpa kök" på biblioteket. Där finns massor med exempel på planlösningar och goda råd + konkreta mått.

Lycka till.
 
Ska definitivt ta och låna boken, inspiration och ideer kan man aldrig få för mycket av:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.