Har sökt runt på nätet och här, men inte riktigt hittat vad jag söker. Vill ha en vass åkgräsklippare för ca 10 000 m2 gräs med en del träd. Antar att det är en midjestyrd, frontmaskin som gäller, men vilket märke? Något annat att tänka på? Ser gärna att det går att byta aggregat mot plog, snöslunga och annat.

Jag kan nog tänka mig att lägga en bra slant (25-50') för en bra maskin som täcker mina behov och håller länge.
 
Mina föräldrar har ett sommarställe (gammalt torp) med en tomt i den storleken. Nu är där ju lite uthus och skog också så det är inte riktigt 10 000 m2 att klippa. Hursomhelst, för ca 10 år sedan köptes en Husqvarna Rider och den har de varit nöjda med. Eftersom det är ett sommarställe så går det emellanåt lite tid mellan klippningarna men detta har inte varit några problem. De kör med uppsamlare vid behov.

Jag var inte inblandad i köpet (och knappt i användandet heller) så jag har inte koll på modell, tillbehör etc. men men vad jag vet så är de helt nöjda. Den har ju gått problemfritt i 10 år och ytorna är ganske tuffa på sina ställen. Det är inte direkt någon golfbana de har.

Vad jag vill ha sagt är väl egentligen att jag tror det är en bra ide att titta närmare på Husqvarnas (större?) Rider modeller.
 
Vi har haft en Stiga Park några år nu och som klippare är den suverän. Multiclip funkar strålande och den är lätt att komma åt med där det är trångt. Vi klipper nu på en sjättedel av tiden det tog med en vanlig knuffklippare.

Men... det är helt enkelt inte en bra vintermaskin. Gräsklippare ska ju ha lågt marktryck och trots hjulvikter och kedjor så biter den inte strålande i snön. Speciellt inte när man backar. Det blir lätt så att man slirar och hjulen maler ner sig i snön så man får baxa för hand. Kanske en 4WD är helt annorlunda. Vi röjer ungefär 3-400 m2 snö och det gäller att ta den på en gång om slungan ska kunna få bort den ordentligt. Annars kastar den bara ett par meter och det blir snabbt vallar på fel ställen. Detta plus att den är svårstartad när det är kallt. Så för samma peng som en snöslunga till "klipparen" kostar får man en riktigt bra vanlig tvåstegsslunga och jag är övertygad om att den röjer både snabbare och bättre. Plog skulle jag aldrig ge mig på. Detta trots att vi har den tvåcylindriga motorn på 16 hk. Finns helt enkelt inte kraft och framförallt grepp nog.

Vad det gäller märke så är det nog tycke och smak. Vi ville ha äkta midjestyrning för vi har ett par riktigt knixiga ställen men andra märken är kanske lika bra med sina nästan-midjestyrningar. Vi har inte testat helt enkelt.

Enda jag är helt säker på (och andra tycker säkert annorlunda) är att det ska vara hydrostat på den. Vi hade en gammal snöslunga med växlar och bara det var ett helsike att få precision på. Vill inte tänka på hur det skulle gå med en åkgräsklippare runt en rabatt med en skarp slänt på ena sidan om man behöver hatta med växlar också. Klipper man en fotbollsplan är det en helt annan grej förståss.
 
Y
har en ca3år gammal stiga, hydrostat och allt det där... encylindrig med stora bordet... den är så jäkla dålig, man får stanna och laga hela tiden såvida man inte skaffa bygeln som tvingar remmen på plats... och råkar det bli områden med tyngre gräs så orkar den inget.... tung att styra...

på jobbet har jag en Huskvarna, mycket lättare att styra och orkar mer...

MEN.. Stigan klipper finare, det är en finklippare... typ golfbanor... ska du ha en stiga så låt dig inte luras, man behöver den större motorn även om du inte ska knuffa snö...

Jag och 2 bekanta har haft samma problem och är samtliga less på maskinen, 2 av oss behåller nog klipparna som finklippare, men skaffar någon annan till det övriga...

(exempel, mina ytor tar 4 timmar med stigan.... 2timmar med husan.båda är i samma storleksklass)
 
Redigerat:
Oj, vilken modell har du? Bara av intresse för jag känner inte igen det där i vår femton år gamla klippare. Aldrig remmar som hoppar trots att jag köpt fulremmar på Biltema som inte är exakt rätt längd. Och vår inte direkt biffiga dotter klarar att styra runt den även på de snävare ställena utan problem. Tjockt gräs är inte heller något problem. Inte ens nere vid dammen där det är en del vass som krupit upp i gräset.

Men, jag kan mycket väl tänka mig att Husqvarnans bakhjulsstyrning är lättare än en riktig midjestyrning. Bara en gissning dock. Vore kul att testa en Husqvarna och jämföra.
 
Vad använder ni för klippaggregat på Stigan? Det verkar ju finnas några olika varianter att välja på med avseende på bredd, antal knivar, höjdinställning med el o s v.
 
Vår klippare är rätt gammal så klippaggregatet finns inte längre. Det ser ut som detta http://www.ksmaskiner.se/images/1027/big/full.jpg och är 121 cm brett med multiclip och tre överlappande knivar.

Fördel med överlappande knivar är att klippaggregatet blir kortare så man kommer åt enklare men nackdelen är att slår man sönder en kniv så den viker sig så tar den gärna med sig resten också... Jag klippte en sten i helgen med mittenkniven, rejält..., och åker nog på att byta de flesta av knivarna. Behövdes ändå men man ska vara medveten om det med klippdäcken bara.
 
Höjdinställning med el känns riktigt onödigt om man inte klipper golfbanor där man håller på och ändra höjd ofta. Att jag kommer bygga om vårt aggregat till elinställning i sommar är inte för att det behövs utan för att jag tycker det är kul att meka :) Vår höjdinställning är litet glapp efter massor av års användning och kan hacka ner ett par snäpp om det skakar till och istället för att fixa det så tar jag en aktuator jag råkar ha liggandes och monterar den. All el är redan dragen på maskinen så det ska inte bli så svårt. Men, behövs gör det absolut inte egentligen.
 
Y
höjdinställning nere vid bordet är en plåga (stiga), såvida man inte har en lågklippt och välskött gräsmatta, för man får allt ändra höjderna lite då och då.

modell, stiga park, hyrdostat och mugghållare, brett multiklipp bord.. jag ska ha boken och filmen någonstans men orkar inte leta justnu för att säga exakta modellen.

jag vet inte hur de allra senaste är, men min och några andras som är ca 3år gamla, de har mycket problem med remmar och remhjul. Lite dum konstruktion. Kollar man sprängskissen så löste dom felet på den större och lyxigare modellen genom montera en båge runt ena remhjulet för tvinga remmen på plats... sen var ju hälften av alla skruva lösa så kolla er nya maskin ;)

Fast nu repeterar jag ju mig bara. Jag har under tidigare haft ansvar för diverse trädgårdar så har kört både Husqvarnoroch de större vidundrena.

Husqvarnan maskinerna orkar mer, klipper inte lika fint, mer lättstyrda, MEN nackdelen med dess lättstyrdhet och fast svävande motor, är just att man har en tendens att köra nära husväggar, svänga och dra motorn rätt in i väggar och staket..


Tror alla maskiner är bra, bara man sertill att välja en med kraftigare motor annars ångrar man sig. Själv föredrar jag slutna klippbord/multiklipp vilket även är till stor fördel när löven ska bort... öppet bord = bara spottar ut löven... slutet = krossar dem och masken tar bitarna på 3dagar...

idag är det ju servostyrningar och hydral lyftande bord osv, sånt är allt gott att ha, lite avis på kollegan som kan styra sin med ett finger tack vare servon. Vissa säger fyrhjulsdrift är bra oxå fast där tycker även jag det blir onödig lyx såvida man nu inte ska köra på kullar eller knuffa snö..
 
Redigerat:
Y
Ja, toro har jag kört också, då pratar vi riktiga maskiner, rena stridsvagnen mot de vanliga privatvilla-klipparna.

Hade jag haft pengar, hade jag haft behovet av ny klippare så hade jag sett efter sån större maskin som någon kommun har kört tidigare, såsom TORO... det finns en modell som är lik toro men minns inte namnet på dessa..

Jag lägger min röst på en TORO utan tvekan, även om den råkar vara bensinare, helst bör de ju vara diesel...

Det finns tillbehör till deras skärbord som man pluggar igen öppningen, det ihop med böjda knivar som går att köpa och man kan klara höstlöven ganska så bra faktiskt...

Den jag körde var lite äldre och enklare än den på blocket-adressen, enda bekymret med den var att styrningen kunde haka upp sig, men kunde lösas lätt med svetsa dit en spärr för undvika överslag...Sen skedde det lite elfel också som gjorde så den inte starta men löste sig på någon dags analys och fixtrix..

åh vad jag önskar att jag haft en sådan hemma, kunna klippa hela gården på 1timme mot stigans 4...
 
Redigerat:
Hmm, ja, med så mycket som 10000 m2 kan det nog vara värt att titta på riktigare maskiner också. Två fotbollsplaner i yta river jag inte av på en kvart direkt med min Stiga och då har den ändå stor motor och bredaste klippdäcket.
 
Två Automower 260 klarar ju 11.000m2 med marginal för 80.000:- och du har samtidigt köpt dig rejält med fritid. Farsan gick i samma tankar som du. En AM 230 lösgjorde runt 6 timmar i veckan.
 
Finns modeller som har lite högre kapacitet än Husquarnas, men frågan är vad som är att föredra avseende att släppa ut två små eller en stor?

http://www.bigmowers.se/
 
ANDHOL skrev:
Finns modeller som har lite högre kapacitet än Husquarnas, men frågan är vad som är att föredra avseende att släppa ut två små eller en stor?

[länk]
Visst finns det alternativ. Grundtanken är att dela på uppgifterna klippa gräset och övrigt trädgårdsarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.