Jag och min sambo funderar på att köpa ett hus. Nackdelen med huset är att uppvärming sker genom direktverkande el och huset har oljefyllda element. I huset har det installerats 1 luftvärmepump 2007. Deras elförbrukning kostar 30 495 kr/år med 2 personer i hushållet.
Jag undrar vad man kan göra för att sänka kostnaderna för uppvärmingen i huset yttligare?
Huset är i 2 plan och har en boendeyta på 144 kvm.

Elen är ju dyr idag och vi hade helst velat haft ett hus med vattenburen uppvärmning så bergvärme kan installeras men i detta fall måste man ju konvertera alla element och det blir en stor kostnad. Har hört att det kan kosta 100 tusen plus bergvärmepump+borrning 120-150 tusen.

Så kom med tips nu om hur man kan göra för att spara pengar i detta fall! Finns det något billigare sätt att värma upp vattnet i huset?
 
Redigerat:
H
Gå in på http://www.boliga.se/ och titta efter ett annat objekt om ni inte vill hamna i värmefällan. Finns alltid stadsbor som bjuder alldeles för högt för hus utan värmesystem. Det blir billigare att köpa rätt från början än att tvingas installera vattenburet och borra för bergvärme. Är det i västernorrland får du inte heller tillbaka påkostningarna om du säljer. Finns många fina kåkar med både panna skorsten och vattenburet som konkurrerar. Enda sättet att få billigare varme är luftvärmepump och det finns det ju redan.
 
Det finns ju många sätt att få ned elförbrukningen men förbrukningen beror ju på många faktorer så som husets isolering runt om, fönster, hur stor vvb som finns, hur varmt har de haft, stor skillnad på ex.vis 18-19 contra 22 grader, fungerar luftvärmepumpen som den ska, är termostaterna hela på elementen har de vridit ned termostaterna när pumpen har gått etc etc.

Det finns ju vattenmantlade pelletskaminer visserligen men ska man ha ny kamin + skorsten + ny beredare + installationsmatrial + pellets så drar ju det lätt iväg utför :)

Det går ju att ha en luftvärmepump på varje plan + en braskamin kanske?

Men varför inte kika runt mera i lugn och ro på flera hus som kanske har vattenburen värme i form av pellets,berg/jord värme redan ett hus köper man kanske bara en gång i sitt liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.