Har lite funderingar kring vem som får vara KA.
Om jag har en kunnig gammal snickargubbe får jag ta in honom som min KA eller vilka krav måste personen uppfylla?

Hittade detta men det var lite luddigt

Före byggstart och byggsamråd ska byggherren underrätta byggnadsnämnden om vem som är kvalitetsansvarig. Denne måste antingen vara riksbehörig eller vara godkänd av byggnadsnämnden för det aktuella arbetet.”
Såsom det fungerar i praktiken är att KA upprättar ett förslag till kontrollplan som sedan beslutas om och fastställs på samrådet.
Är det kommunen som kollar att något certifikat eller examen finns hos KAn?

Vad jag är ute efter är att jag vill ha någon med praktisk kunskap som finns på mitt bygge lite då och då och kollar att allt går rätt till. Jag kommer ha kompisar och annat löst folk springa och hjälpa mig så att kolla deras papper känns inte som prio 1 utan mer hur jobbet blir gjort.

Inte ute efter en pappersvändare som kommer förbi 2 gånger på ett halvår och orkar knappt kliva ur bilen. Inget jag vill lägga pengar på.
 
Redigerat:
En gammal snickare vet normalt sett inte allt vad en KA ska veta. En KA ska se till att lagar och regler uppfylls. Det du är ute efter är sannolikt en kontrollant av något slag och det tycker jag absolut att du ska ha! Det räcker INTE med en KA för att säkerställa att ett bygge väl utfört.

Det är kommunen som avgör om din tilltänkta KA duger eller ej. Är det ett komplett nybygge är det stor sannolikhet att kommunen kräver att KA har den formella utbildningen.
 
injonil skrev:
En gammal snickare vet normalt sett inte allt vad en KA ska veta. En KA ska se till att lagar och regler uppfylls. Det du är ute efter är sannolikt en kontrollant av något slag och det tycker jag absolut att du ska ha! Det räcker INTE med en KA för att säkerställa att ett bygge väl utfört.

Det är kommunen som avgör om din tilltänkta KA duger eller ej. Är det ett komplett nybygge är det stor sannolikhet att kommunen kräver att KA har den formella utbildningen.
Tack. Ska jag hitta den billigaste pappersvändaren KA jag får tag på.
Sen tar jag in snickargubben för lite "oberoende" kolla att saker blir gjorda rätt under byggets gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.