Hej

Funderar på att köpa ett hus (tomten är kanon). Eftersom det är mitt första hus så är jag ordentligt rådvill. Problemet är att jag inte vet om jag skall riva det och bygga nytt eller renovera det gamla. Huset är på 60 kvm och byggt i olika omgångar. -57, tillbyggt -70 och -03. Huset är renoverat i omgångar. Det stora problemet är att det är ett fritidshus, dvs obefintlig isolering. Grund (torpargrund) och vind ser ok ut. Badrum är nytt. kök behöver bytas.
uppvärming är direkt el.

Som jag ser det behöver jag tilläggsisolera alla väggar vind samt golv. De flesta fönster är tvåglas och måste också bytas. Nämnas bör också att jag senare har tänkt att bygga till.

Den stora frågan är. Skall man börja renovera eller bygga nytt. Hur stor kan prisbesparingen bli med en renovering.

Någon med bra synpunkter...
 
Hade garanterat rivit och byggt nytt. Hus byggda på 50-talet har väl inte det bästa ryktet...har jag hört...

Stod inför samma val för ett gäng år sedan. Dock var huset från 30-talet. Valde att renovera/bygga till men i efterhand så ångrar vi oss rejält. Vid utbyggnad blir man tvungen att ta hänsyn till den befintliga byggnaden och dess stil och det är inte alltid det passar med de krav/önskemål man själv har.

Prisbesparingen med att renovera är inte självklar beroende på vilken standard du vill uppnå. Isolering kostar kanske inte så mycket men vill du göra något (vettigt) åt uppvärmningen och införa vattenburet så börjar det kosta pengar. Elen kanske oxå måste ses över? När du tilläggsisolerar kanske det är på sin plats att byta fasad? Ventilation, hur är den dimensionerad med tanke på din isolering? Tak, pannor, papp etc. Är det från 57 eller 03?

Om du inte är i branschen själv är det nog lättast att ta in offerter från entreprenörer på dina önskemål och ställa dessa offerter mot en offert på ett nytt hus.
 
Tjena!

Hur stort får du bygga?
 
Det finns i princip ingen begränsning på hur stort jag får bygga. 200kvm bottenplan (2 hela vån)
 
Jag hade oxå rivit.
Har nu under en 2års period reonverat vårt hus ända in i sömmaren och det tar på en till slut. Hade jaf visst vad jag vet idag så hade jag hellre köpt ett stomrest hus och gjort så mycket som möjligt själv. skillnaden är ju att man sätter upp det nya behöver ej riva något gamalt, ingen hänsyn till befintig byggnad behöver göras som nämts i tidigare inlägg."Bygg nytt" är mitt råd förj ag kommer aldrig mer att renovera ett äldre hus.
Min svåger köpte en avstyckad gård som han renoverar och har gjort det nu i 7år han är rejält trött på detta skulle oxå rivit huset o byggt nytt om han kunde backa tiden...
 
Jag gillar att greja sp det är inte den aspekten som är intressant för min del. Det jag funderar på mest är det ekonomiska. Vad lönar sig där? Bygga nytt blir ju naturligtvis dyrare direkt men hur stor kan skillnaden bli, och hur blir det på lång sikt?
 
Om du bygger nytt så har du dessutom fördelen av att du inte har någon fastighetsskatt de första 5 åren och därefter 5 år med halv skatt ;D
 
jo, det är klart men hur mycket pengar blir det, anta taxeringsvärde på en 850 000:-

Jag kan inte reglerna men kan man inte renovera(även en minst lika stor tillbyggnad) så mycket att det ses som en nybyggnation?
 
Jo, det stämmer. Kan inte heller reglerna men vår förra granne som låg i renoveringstagen samtidigt som oss fick sin tillbyggnad/renovering klassad som ny byggnad.
Kolla med rsv vilka regler som gäller.
 
Tror att hela fråga måste lösas utifrån vad du kan göra själv? En annan fråga är vilken standard du vill ha och hur länge du kan tänkas bo där. Ta t ex en bil; de flesta bilar importeras av generalagenten med AC. Anta att beg priset är 100.000 kr hos en svensk bilhandlare för den modell du är intresserad av. Hos den tyske bilhandlaren säljs samma modell för 80.000 kr. I jämförelse är allt lika som ekonomer alltid antar (förutom att bilen i Tyskland saknar AC). Hur mycket sparar du på att köpa bilen i Tyskland? Jo, ytterst blir det ju en fråga om hur du värderar AC:n. På samma sätt gäller det för dig att värdera hur mycket det är värt att ha plankor från 2004, istället för plankor från 1960. Funktionen är densamma; hålla ihop huset - precis som bilen, åka från punkt A till punkt B.   

En korrekt rivning för ett normalhus ligger på c:a 1000 kr/m2.

En grund kostar ungefär detsamma, förvisso får du lite bättre standard än du har idag men frågan är om du behöver det.

När det gäller skatten lär man räkna om husets värdeår i förhållande till nybyggnadens storlek. Bygger du dubbelt så stort så halveras åldern, i värdeår räknat. Ett hus från 1964 (alltså 40 år gammalt) blir vid en lika stor nybyggnad, 20 år gammalt och får alltså värdeåret 1984). På  detta värdeår beräknas fastighetsskatten och hänsyn tas ju bara till de senaste 10 åren (5+5); alltså tillbaka till 1994. När det sedan gäller ombyggnader och renoveringar får inget av husets gamla stomme finnas kvar - alldeles oavsett hur mycket du än har renoverat i övrigt - för att det skall räknas som nytt; kort uttryck: gränsen går vid grunden.

Sammanfattningsvis:

1) Om vissa fundamentala saker i huset (grund, väggar m m) är i gott skick,
1) Om huset inte står fel på tomten,
2) Om du inte behöver mer än dubbelt så stort,

skall du nog allvarlig fundera på att renovera i stället för att bygga nytt, utifrån ekonomiska aspekter.

Lycka till! :)
 
Hur skulle man då räkna i mitt fall? Halva huset från 60 och andra från 70 samt en liten del från 03. Jag skall bygga ut med minst lika stort hus till.
 
Räkna och räkna noga säger jag bara vi sparde åtminstone en halv mille på renovera oss till nytt samt vi gjorde mycket galna och kul lösningar som aldrig kunnat götras lösliga i vanliga fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.