-MH- skrev:
Men, det måste bli dyrare om man försöker göra an plan tom av en som lutar, än att behålla lutningen?
Jo det är sant. Men har du en lutande med berg måste man ju komma ner så man kan gjuta platta osv. Har ingen koll på hur det är med andra typer av grunder. Bara vet att där vi kollade hade den lutningen fördyrat bygget med en kvarts miljon
 
Vårt hus står på en gammal åker, så vi hade inte stort val. Men jag håller med; själv drömmer jag om en tomt med nivåskillnader, gärna med lite bergspartier i också.
 
Jag tror inte att de flesta "längtar" eller kan välja och vraka på olika "färdiga" lutningar på en tomt, utan att det är så att t ex bönder eller kommuner bestämmer sig för att sälja av en större jordplätt - och då råkar den vara platt. Sedan försöker man lyfta fram fördelarna med en platt tomt i tomtannonsen. Jag upplever det inte som att det är ett överskott på tomter så att man sedan kan välja tomten med exakt rätt lutning.

En trädgårdsdesigner vill ju ha terrasser och brukar jobbar fram ideala lutningar på delar av tomten. Något som alla inte brukar ta sig råd till trots att det verkligen höjer känslan när man vistas i trädgården.

Förr i tiden brukade man ju dock hitta en höglänt plats att bygga huset på, eftersom det var bra för torpargrunden. Inga fuktproblem där inte. Nu verkar det vara slut på dessa tomter.

Vi har t ex en helt platt tomt. Har aldrig funderat på att bygga in några kullar eller dylikt, även om jag först nu har förstått att det kan vara väldigt trevligt med lite lutning här och där.

Hittar du en tomt vid havet som har jättemaxad lutning är den jättelättsåld pga läget. Du bygger ett sutteränghus istället.

Slutsats? Det läget på tomten som är det viktiga. Lutningen blir som den blir och kan om man vill justeras.
 
Jag pratar inte om de somlåter tomten vara som den är, plan eller ej. Utan om de som tar en lutande tomt och schaktar den så plan det bara går.

Vad var det som drev dessa människor att göra hela sin tomt plan genom att schakta från ena sidan till den andra? Jämför gärna med de gamla huset till höger.
 
  • plant.jpg
Aha. Där har du nog intresse för boule eller golf, eller kanske handikapp?
 
Boule kanske, för det är en stor grusad garageplats på ena sidan, och en stor grusad uteplats(?) på andra.

Men frågan jag ställer mig, är det något som husleverantören propsar på, eller något som grävmaskinisterna gör för att de tror alla vill ha det så?

Kunde de inte vridit huset 90 grader och lagt det i sluttningen? Borde blivit fint.
 
Har funderat över precis samma sak. Vi hade turen att hitta en tomt som har en nivåskillnad på 2-3 meter med en nedre och övre platå där den nedre är perfekt för huset och den övre för en extra liten altan för kvällssol. Har fått en del förvånade kommentarer om att vi vill behålla nivåskillnaden.

Men vi ska jämna ut litegrann så att den övre platån blir jämnare för nu är det en stor grop mitt i. Växte upp på en helt plan tomt där min pappa stod och handskottade upp en liten kulle som vi skulle kunna åka pulka i...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.