Halloj! Ska bygga nytt i sommar och har begärt offert från vattenfall. Jag är lite osäker på hur långt huset ligger från el stolpen där ett annat hus är inkopplat därför skrev jag 30 meter i offerten men de är mindre än så. Nu vill dom ha 40 000:- och då ska jag själv gräva ner kabeln till huset med. Är detta rimligt? Kan man överklaga och vart?
Mvh/
Jörgen
 
Det är dom priserna dom har, bara att bita i det sura äpplet och betala.
 
Hej, vattenfall har sina priser och antagligen är dom de enda som du kan ansluta dig till. Om så är fallet kan du överklaga priset på www.ei.se jag hade ett mycket lägre pris men reagerade på samma sätt som du. Men jag tror inte att du ska gräva ner kabel utan gräva ner rör så vattenfall kan drar kabel i sedan. Jag överklagade mitt pris, men EI kom fram till samma pris som vattenfall, men eftersom ditt pris är dubbelt som mitt så kanske det fungerar // Lycka till!
 
vatten fall gräver väll fram kabeln till tomtgränsen? för det ska du inte göra för det ingår i deras offert och kabel ingår!

tyckte det ändå lät mycket !
hur stor säkring ska du ha?
var har du tänkt ställa mätarskåpet under byggtiden?


jobbar som elektriker i kalix!
 
Ja, tyvärr är det nog bara att betala och se glad ut!
Den lokala nätägaren har ju monopol i sitt område och eftersom den likt den kommunala V/A inte lyder under kommunallagens självkostnadsprinciper så kan de ta ut det pris de anser vara själigt.

Sedan kan man ju dock välja leverantör av elektriciteten själv ! :)
 
Priset har inte bara med ledningslängden att göra, utan hela installationen inklusive transformatorn vilken kanske behöver uppgraderas.

Det är nätägaren som bestämmer hur anslutningen skall göras och vad detta medför i form av investeringar i nätet. Det är nog tyvärr ganska lönlöst att försöka pruta, men försöka duger!
 
benjon66 skrev:
Den lokala nätägaren har ju monopol i sitt område och eftersom den likt den kommunala V/A inte lyder under kommunallagens självkostnadsprinciper så kan de ta ut det pris de anser vara själigt.
Det stämmer inte, deras priser övervakas av andra myndigheter och styrs av lagar.
 
currahee : vatten fall gräver väll fram kabeln till tomtgränsen? för det ska du inte göra för det ingår i deras offert och kabel ingår!

tyckte det ändå lät mycket !
hur stor säkring ska du ha?
var har du tänkt ställa mätarskåpet under byggtiden?


jobbar som elektriker i kalix!
De finns redan stugor i området och en av stugorna är kopplad till en stolpe vid tomtgränsen, så jag antar att dom kopplar in sig där. Problemet som jag förstår de är att dom räknar på hur långt de är till transformatorn och de är nog ca 400 m. Men som sagt kabeln från transformatorn till tomten finns ju redan. Men som sagt så är de nog bara betala. Jag kommer att ställa upp ett tält undertiden jag ska bygga så där tänkte jag ställa mätarskåpet.

Tack för alla svar!
 
Låter som ett normalt pris.
Ställ frågan snällt vad det är som kostar. Ibland kan de ju behöva dra en grövre kabel eller göra andra förändringar som kanske inte du ser eller tycker är nödvändigt.
Men du får vara med och bekosta.
 
vattumannen75 skrev:
De finns redan stugor i området och en av stugorna är kopplad till en stolpe vid tomtgränsen, så jag antar att dom kopplar in sig där. Problemet som jag förstår de är att dom räknar på hur långt de är till transformatorn och de är nog ca 400 m. Men som sagt kabeln från transformatorn till tomten finns ju redan. Men som sagt så är de nog bara betala. Jag kommer att ställa upp ett tält undertiden jag ska bygga så där tänkte jag ställa mätarskåpet.

Tack för alla svar!
Fast även om kabelns redan finns så har dom ett pris per ansluten fastighet.
Dvs om det är 100 fastigheter så får man dela på kostnaden, men man behöver inte betaal förräns man ansluter sig.

40 kkr är nog rätt normalt skulle jag tyvärr tro - finns dom som åker på betydligt mer.
Vi betalade bara 14 kkr ute i obygden, men då är det 94 fastigheter som exploaterades på 80-90 talet som delar - var nog lite billigare att lägga ledningar (luftledning) då...
/K
 
vattumannen75 skrev:
Problemet som jag förstår de är att dom räknar på hur långt de är till transformatorn och de är nog ca 400 m. Men som sagt kabeln från transformatorn till tomten finns ju redan.
Jo, men du får vara med och betala kostnaden för att dra kabeln och sätta upp stolpen också. De har säkert inte debiterat allt det jobbet till den första kunden.
 
MH:
De har du nog rätt i...
Om inte annat så ska de väl snart bytas skulle tro att kabeln monterades i början av 80....
 
J
Lite ot men jag måste bara fråga.

Hur kommer det sig att anslutningarna är så hiskeligt dyra (och pantbrev+lagfart) i sverige ?

Här i österbotten kostar elanslutningen ca 1000€, vvs är lite dyrare så den blev på ca 5000€.

Pantbrev+lagfart stod banken för så det kostade inget.

Sorry om det blev offtopic men kan det verkligen skilja så mycket på 70km vatten ?
 
Bra fråga men som sagt det är ju två olika länder och olika regler/traditioner när det gäller sånt där kanske.
 
Hemmakatten
jyrgeb skrev:
Hur kommer det sig att anslutningarna är så hiskeligt dyra (och pantbrev+lagfart) i sverige ??
El- och VVSanslutningar måste vara subventioneradevia skattemedel i Finland. I Sverige skall enligt lag kostnaden självfinansieras, dvs. direktkonsumenterna får betala allt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.