Nu är det dags att ta tag i sorgebarnet, gräsmattan...

Eftersom jag ogillar sladdar inomhus gäller det även slangar utomhus och jag har tänkt mig att försöka fixa till lite automatisk bevattning. När jag kollar omkring hittar jag mest Gardena, som ju gällande det mesta är groteskt dyra och inte alls alltid bäst.

Finns det fler märken i Sverige som jobbar med sådant? I så fall vilka? I USA kan man få ett schysst bevattningssystem för en femtedel av priset i Sverige, så man vill ju helst inte lägga för mycket pengar.

Är det någon som har erfarenhet av att fixa nedgrävd bevattning och har lust att dela med sig lite?

Tack på förhand!
 
ingen som har någon erfarenhet av detta? Det är ju ett teknikintresserat forum så jag trodde det fanns hundratals med automatisk bevattning hemma :)
 
Vill du köpa gardena lite billigare finns det att beställa från amazon.de. har tittat på dropslang och det var nästan halva priset mot plantagen (999 sek mot 57 euro)
 
Är det inte svårt att ha automatisk bevattning i sverige. Borde ju frysa sönder på vintern?
 
Jag tror inte det är några problem om man trycker systemet med tryckluft på hösten, då är det inte mer vatten än att man klarar sig kvar. Jag vet att många av tillverkarna har lösningar där det går att ta ut de "vitala delarna" ur sprinklern för vinterförvaring, men jag vet att exempelvis min egen far inte gör det. Honom vågar jag dock inte fråga för mycket, han är inte ett föredöme i detta fall, då genvägar är hans favoritsysselsättning :-D

Jag tror inte heller att landets golfbanor gräver upp sina sprinklers varje höst... Jag längtar efter ljudet av vattenspridare som sätter igång automagiskt... Bara att hoppas att någon av de otäcka grannkatterna är i närheten när det sker...
 
Hej.
Det finns som du sa bevattning som man gräver ner. Det finns ca 4 märken utöver gardena i Sverige. Den jag har grävt ner kommer ifrån Rainbird(.se) och de är väldigt stora inom golf och fotbollssidan. De säljer även till privatkunder eller hjälper dig till någon återförsäljare.

Jag gjorde allt jobb själv och det går snabbt när man väl har grävt ner slangen. Kräver även en bra planering innan med val av spridare m.m.
Håller just nu på att gräva ner droppslang till landen, så man slipper att handvattna dem d^_^b

På hösten kopplar jag in kompressorn och blåser systemet rent från vatten. Det är i princip det enda som fungerar. Om man inte lägger allt i fall så man kan öppna en kran och tömma ut vattnet.
Man kan även koppla in regnsensor så stänger automatiken av till jorden har torka ut igen. Bevattningen är värd varenda krona tycker jag..
 
Det lät spännande, min far har som sagt hållit på med det här i säkert 15 år nu, och han har en hel del rainbird. Dessutom brukar han köpa "en kartong" varje gång han är i USA, så han sade att han eventuellt hade ett gäng över (oanvända alltså) som jag kunde få, jag får kolla vad det är för typer, men en del passar säkert. Kompressorn verkar ju vara en bra idé och en sådan har jag ju. Alternativet är ju som du skriver någon form av dräneringsbrunn på lägsta punkten, det behöver ju inte heller vara så krångligt. Jag har gissningsvis ungefär 350-400 kvm gräsmatta, utspritt runt hela huset, frågan är om man ska satsa på en eller flera slingor. Jag får nog försöka läsa in mig lite på vad som rekommenderas. Rainbirds hemsida får väl bli ett första stopp...

Om det är fler med erfarenheter av sånt här, så fortsätt gärna skriva, för jag är väldigt intresserad av att få så mycket tips och idéer som möjligt innan jag sätter spaden i jorden.
 
http://www.rinkabyror.se under "vatten, pumpar, slang" / "trädgårdsbevattning"
har du en jäkla massa olika varianter.
Både "billigare" droppslangssystem och fräsiga hoppuppspridare.

Angående golfbanor så har de jag sett iaf pop-up system som
på hösten trycks rent med kompressor modell LARGE.
 
Automatisk bevattning är trevligt! Har installerat två olika system åt familjen och har en del erfarenheter av det.
Det ena systemet är i grund och botten ett Gardenasystem. Det var ett par år sedan jag installerade detta och det funkar bra fortfarande. Gardenasystemen anser jag dock vara dyra i förhållande till vad man får. Det känns inte alls så gedigt som Toros system.
Det andra systemet är ganska stort med automatik och runt 20 spridare. Hela systemet är från Toro och känns grymt gediget i jämförelse med Gardena. Spridarna från Toro har betydligt fler inställningsmöjligheter än de från Gardena. Nu köpte jag Toro väldigt billigt av en bekant i branschen, men jag tror inte prisskillnaden mellan Gardena och Toro är så stor egentligen. Satsa då såklart på Toro.

När det gäller vintertömning så var detta något som missades i vinter. Både på Gardenasystemet och Torosystemet. Gardena har någon form av bottenventil som skall öppna sig själv så fort vattentrycket släpper. Känns inte 100 tillförlitlig, men verkar fylla sin funktion.
Testade Torosystemet i förra veckan och allt funkade klockrent trots en rejäl vinter. Det enda jag gjorde var att öppna alla magnetventiler fullt innan vintern.
Andra vintrar har jag tryckt ut allt vatten med en enkel hobbykompressor.

Om man skall ha flera slingor eller inte beror på både tomtens storlek och vattentrycket. Min rekommendation är att dela upp systemet på att par slingor. Det blir betydligt mycket smidigare hantering, framför allt när man skall ställa in spridarna.

Monteringen av båda systemen gick smidigt, Torosystemen använder sig av vanliga PEM-kopplingar som går att köpa billigt på Rinkabyrör medans Gardena har sitt egna system.

Lycka till!
 
Har kollat en del på Gardenas grejer på tyska eBay.de och där är priserna ungefär 50-70% av vad jag har hittat i Sverige. Toros grejer verkar svårare att få tag på och det är en nackdel för mig. Jag kan ju med Gardena t.ex. köpa det mesta på eBay och komplettera om jag glömt något i nästan vilken trädgårdsbutik som helst. Var Toros grejer säljs har jag däremot ingen aning om.
 
OlaF skrev:
Har kollat en del på Gardenas grejer på tyska eBay.de och där är priserna ungefär 50-70% av vad jag har hittat i Sverige. Toros grejer verkar svårare att få tag på och det är en nackdel för mig. Jag kan ju med Gardena t.ex. köpa det mesta på eBay och komplettera om jag glömt något i nästan vilken trädgårdsbutik som helst. Var Toros grejer säljs har jag däremot ingen aning om.

Hako Ground & Garden är grossist för Toro har jag för mig. Pröva höra med dem!
 
Satte själv in ett Gardenasystem för två år sen och jag tömmer varje krets (har fyra olika kretsar inalles) i respektive lågpunkt och varje "pop-up"-brunn inför vintern. Det tar lite tid men hindrar förfrysning. Har själv ingen kompressor, men hade jag det gick det ju både fortare och är säkrare. Hade första våren problem med 3-4 pop-ups som inte fungerade riktigt och jag trodde det var förfrysning, men det visade sig att jorden satt sig och därmed kom vattnet inte fram. Jag lät gräva om hela trädgården för två år sen och därför hade jorden inte satt sig innan jag installerade Gardena. Fick dessutom göra en del rördragningar inuti huset för att får fram tillräckligt vattentryck till systemet. Har hela kitet med tidsstyrd bevattning kompletterat med fuktsensor. Jag tycker inte det var överdrivet dyrt och det är värt varenda krona.

Jag bodde tidigare några år i USA och där har i princip varje trädgård ett automatiskt bevattningssystem, så man blir ju bortskämd.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med Gardena. Det bygger ju på principen att alla delar passar ihop, så man behöver inta vara rädd att de inför ny standrad eller så om man behöver byta ut någon del senare. Fördelen är också att det är ganska enkelt att sätta ihop själv.
 
Tyska e-bay har jag använt tidigare, när jag köpte grejer till köket, så det var en riktigt bra idé. Jag tror min far har en del Toro också, jag kände igen namnet på märket i alla fall. I mitt fall är det på det allra flesta ställen i trädgården väldigt korta avstånd, så det blir nog ganska många sprinklers, men lite fixande och trixande för att få det att täcka bra.
 
engric skrev:
Hej.
Det finns som du sa bevattning som man gräver ner. Det finns ca 4 märken utöver gardena i Sverige. Den jag har grävt ner kommer ifrån Rainbird(.se) och de är väldigt stora inom golf och fotbollssidan. De säljer även till privatkunder eller hjälper dig till någon återförsäljare.

Jag gjorde allt jobb själv och det går snabbt när man väl har grävt ner slangen. Kräver även en bra planering innan med val av spridare m.m.
Håller just nu på att gräva ner droppslang till landen, så man slipper att handvattna dem d^_^b

På hösten kopplar jag in kompressorn och blåser systemet rent från vatten. Det är i princip det enda som fungerar. Om man inte lägger allt i fall så man kan öppna en kran och tömma ut vattnet.
Man kan även koppla in regnsensor så stänger automatiken av till jorden har torka ut igen. Bevattningen är värd varenda krona tycker jag..
Ursäkta bumpen, men hur gör du/ni när ni blåser rent systemet?
 
Kingcool skrev:
Ursäkta bumpen, men hur gör du/ni när ni blåser rent systemet?
Det är i praktiken lite riskfyllt då man kan skjuta/spränga sitt system om man klantar sig. Mitt råd är att du hyr en kompressor med riktigt stort flöde och med variabelt tryck. Vad stort flöde är beror på systemets storlek, men för nergrävd slang till en normalstor gräsmatta på kanske 400m2 med ett par zoner så gärna 500l/min. Tryckreglera ner till max 3,5bar men börja gärna lägre. Blås ur en zon i taget, ha alltid minst en zon öppen. Blås inte längre än 2-3min i taget pga värmeutveckling. Om du inte från början förberett med tryckluftsuttag så får du skruva ihop en adapter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.