Ibland undrar jag, varför längtan till en plan tomt är så stor hos de som bygger nytt? det skall schaktas så att halva tomtytan går åt för slänten för fyllnadsmassor, grävas och sprängas.

Är det något krav för bygglov, eller är krocket en större sport än jag tror?
 
Ha, ha jag tror det beror på krocketturneringarna :) Bor själv på en totalplatt tomt nu och det är inget att rekommendera. Vårt förra hus låg i en sluttning med flera flyttblock stora som en friggebod utspridda runt huset, mycket trevligare att bo så.
 
Håller med föregående talare. Sterila nybyggda områden med plana tomter, enorma gräsmattor, studsmatta och pool (ovan eller under mark). Ugh!
 
Är den verkligen så stor? Vad är det specifikt du tänker på som säger att tomterna ska vara plana?
 
Jag vill inte ha en plan tomt. Våran tomt är på 2200kvm och är i 3 etapper med en höjdskillnad på ca 10m från den lägsta till den högsta.

Känns som om en tomt med etapper/etage är lättare att planera utan att allt ser utplacerat ut. Jag tycker att det ser lite mysigare/trevligare ut med en tomt som inte är helt plan. Gärna lite halvtrappor hit och dit.

Nu har ju vi ganska många platser kvar där vi kan spela krocket, kubb, fotboll mm.
Är från Gotland så det är bäst att ha en kubbplan annars blir jag utesluten från släkten.

Det är vad jag tycker så kom inte och säg att jag har fel utan bara att ni tycker annorlunda. :D

Ser är det väl så att man inte får höja och sänka marken hur som helst heller.
Men antar då att en plan tomt får man inte utan att schakta runt massorna så det är nog inte pga mark/bygglov som man vill ha plan tomt.
 
Jag tror att många pga. tidsbrist/lathet vill ha en så lättskött tomt som möjligt utan krångligheter. Finns också kanske en viss korrelation med vad som är "modernt" innomhus idag, naket och sterilt, och då passar det ju bra att ha det så på utsidan också :rolleyes:
 
En gräsmattt är inte lättskött, inte ens om den är plan.
 
Det är väl kanske därför många lägger plattor lite överallt. Det ser för taskigt ut tycker jag. Jag bor i hus och har tomt för att jag tycker det är kul att hålla på och pyssla.
 
En plan tomt passar väl de flesta typhus, skulle jag tro. Idag verkar ju många bestämma sig för ett hus först, hitta tomt sen, och så modifiera tomten (spränga, fylla) så att det passar huset.

Själv har jag en sluttningstomt med ca 6 m nivåskillnad, och med ett hus från den tiden då man anpassade huset efter terrängen istället för tvärtom. Jag skulle inte vilja byta mot en platt tomt.
 
Man skall ju inte underskatta det faktum att dagens tomter i nybyggda områden är förhållandevis små, så det går en rätt stor del till själva husytan, och då skall man ju schakta för grunden, och detta område bör ju vara aningens större än själva grunden.

Med andra ord, så är det nödvändigt att ha en stor andel av tomten plan, och eftersom byggreglerna gör att man inte får placera byggnader för nära tomtgränsen gör det att tomterna blir relativt platta i mitten och då kan det ju se ganska dumt ut att försöka göra mycket nivåförändringar i kanterna.
 
Mitt första inlägg här då!

Jo jag håller med om att det är tok-tråkigt med plan tomt. Jag har 3000m2 gräsmatta runt huset, inte en buske, inte ett träd och det är helt platt. Värdelöst. Ska ta tag i detta när huset är i ordning
 
Haller med bade MH, b8q och Berling. Dom tomter jag ser pa hemnet till forsaljning ar oftast helt plana och bundna till nagon av dessa fabrikstillverkare. Vill man ha mer intressanta tomter far man leta sig ut i obygden!
 
Jag är för stereo, det jag ser till vänster vill jag se till höger...oftast.

En dröm att ha en plan tomt.
 
En av anledningarna är väl de kostnader som ofta tillkommer med en sluttningstomt eller en tomt i etage. Speciellt om det finns berg under. Kollade själv på en sluttningstomt men det skulle gå på ca 250 000 extra i spräning mm. Blev en ganska plan tomt tillslut istället.

/ Patrik

Bygger ett Eksjöhus Lyckan Funkan Vinkel i Nya Långenäs, Mölnlycke.Kolla i vår blogg!
 
Men, det måste bli dyrare om man försöker göra an plan tom av en som lutar, än att behålla lutningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.