Jag funderar...
Om man bara har plats för ett garage ELLER en parkering (dvs med ett garage så MÅSTE man parkera bilen i det varje kväll - vilket jag inte tycker låter så attraktivt), vad tror ni om att bygga ett "halvgarage".

Funderingen är att jag gärna vill ha en plats för motorcykeln, och verktyg samt lite mekrum.

Däremot har jag själv inga behov av att ha bilen i ett garage - skulle jag behöva meka inomhus med den (inte troligt då det är en bruksbil inte en hobby alls) så får jag i värsta fall låna plats av kompisar.

Frågan är hur det skulle te sig vid ev försäljning i framtiden dock . . .
/K
 
klaskarlsson skrev:
Jag funderar...
Om man bara har plats för ett garage ELLER en parkering (dvs med ett garage så MÅSTE man parkera bilen i det varje kväll - vilket jag inte tycker låter så attraktivt), vad tror ni om att bygga ett "halvgarage".

Funderingen är att jag gärna vill ha en plats för motorcykeln, och verktyg samt lite mekrum.

Däremot har jag själv inga behov av att ha bilen i ett garage - skulle jag behöva meka inomhus med den (inte troligt då det är en bruksbil inte en hobby alls) så får jag i värsta fall låna plats av kompisar.

Frågan är hur det skulle te sig vid ev försäljning i framtiden dock . . .
/K


hur skulle carport med förråd vara?
 
Mjo, saken är den att förråd finns det redan på 7.5 kvm - och visst kan man bygga ne carport där.
Men encarport är rätt dåligt som insyns/stöldskydd - och ger inte så mkt bättre mekmöjligheter heller - även om taket + en vägg är lite bättre än inget alls.

/K
 
Tänker du dig något på ca 4X3 meter då?
En lagom bred port eller dörr för att kunna ta in slunga/gräsklippare/hoj osv för lite service och underhåll plus ev parkering?
 
mats_o skrev:
Tänker du dig något på ca 4X3 meter då?
En lagom bred port eller dörr för att kunna ta in slunga/gräsklippare/hoj osv för lite service och underhåll plus ev parkering?
Precis ngt sådant.
Typ 10 - 12 kvm.

Lagom för en arbetsbänk, lite verktyg och en mekplats för en hoj, eller förvaring för ett par hojar/gräsklippare eller sånt.
Handen på hjärtat - hur många har bilen i garaget (förutom de få som hobbymeckar med just bilar) !

Frågan är som sagt om det bli väldigt knasigt om man ngn gång vill sälja dock.

/K
 
Det där kallas för "friggebod" og är ganska normalt.
 
haavard skrev:
Det där kallas för "friggebod" og är ganska normalt.
Jo det är nog riktigt att man kan få det att gå som frigga, om man har grannens samtycke (eftersom det ligger precis brevid hans tomt).

Men det är ju fortfarande en garageersättning, dvs det skulle ligga på uppfarten precis där man annars skulle kunnat bygga ett garage :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.