Jag har en lägenhet där jag vill plocka bort en bärande vägg mellan vardagsrum och kök
Föreningen kräver bygglov på detta. Bygglovkontoret kräver en ritning.Det går nog att fixa men hur stor/kraftig balk måste man montera in så att lägenheter ovan inte rasar. Jag vill öppna ca 5m. Och det är 5 våningar till van mig.Alla har bärande vägg på samma ställe. Den är 13cm tjock.
 
C
Du skojar?
Risken är ju att du river hela huset.
 
Jag skojar inte. På måndag ska jag till en konstuktör som ska räkna ut detta.Men jag vill ha färdiga ritningar att komma med.

Dessutom har jag gjort det för 15-17år sen och huset står pall.
 
Adam skrev:
Dessutom har jag gjort det för 15-17år sen och huset står pall.
Jösses! :surprised:

Jag har inget problem med folk som pillar sönder sitt eget hus även om det rasar över dem, speciellt inte om de berättar alla dumheter de har gjort för nästa ev ägare.

Men att riskera att klämma ihjäl fem våningar med grannar!
Stämpa nu!
 
Du tror inte man gör det utan bygglov? Eller?
Därför har man konstuktörer och bygglovkontoret. För att huset ska inte rasa!!!
 
Adam skrev:
Du tror inte man gör det utan bygglov? Eller?
Jag har ingen aning om vem du är eller vad du kan anse vara rimligt att göra. Men jag tror inte att det är orimligt att en slumpmässig person är omdömmeslös nog för att göra något sådant.
 
Bygglov krävs för alla typer av konstruktionsändringar i ett hus... Samt att konstruktören skall dit och beräkna..Men lösa det går...Kan tänka mig att det blir en rätt fet balk och lite pelare och kanske en liten gjutning....En vägg är ju inget man bara pillar ned...Jag menar en vägg är en vägg och en balk är en balk...Sedan måste du klä in en eventuell järnbalk med minimum 3 gips eller promatec 60R i brandklass om jag inte missminner mig helt... Men allt går å lösa...Frågan är om du får Sigvard Marjsin höjd under balken eller inte
 
Nu fattar jag inte. Gjorde du det för 15-17 år sen och ska ha bygglov nu? Eller?

Risken finns att det behöver förstärkas fler våningar under dig där pelarna placeras. Men prata med grannarna under, de kanske tycker det är okej.
 
Klart att det är görbart, glöm bara inte brnadsioleringen. Huset får inte rasa bara för att det börjar brinna hos dig.

Jag har sett en liknande förstärkning för ett tiotal år sedan. Då inreddes en lägenhet i en souterränvåning. Det var 3 våningar ovanpå. Järnbalken var ca 20 cm hög. Men jag tror inte att det var så mycket som 5 meter spännvidd.
 
Adam skrev:
Bygglovkontoret kräver en ritning.Det går nog att fixa men hur stor/kraftig balk måste man montera in så att lägenheter ovan inte rasar.
Detta är DEFENITIVT något som man måste anlita en erfaren byggkonstruktör för att dimensionera!
Det är inget som man höftar till på egen hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.