Hej!

Nu har jag inte lyckats hitta något vettigt om min fundering, så jag skriver ett eget ämne.

Vi bor i ett hus från -59, där vinden är isolerad med kutte(r?)spån som behöver fyllas på enligt besiktningsman då vi köpte huset för 2 år sen. Detta har inte gjorts, men jag har hela tiden funderat på att byta ut spånet eller bara lägga till isolering (skivor eller ull, lite beroende på kostnad och arbete. Dock är detta inte vad frågan handlar om. :) )

På sommaren är det fruktansvärt varmt på övervåningen, runt 40 grader i sängkammaren. Eftersom alla element är avstängda och fönster öppna så utgår jag från att värmen kommer från vinden, där det är torrt och varmt som i en ugn efter att solen legat på taket hela dagen. Skulle värmen hållas ute med hjälp av tilläggsisolering, eller skulle det vara att kasta pengarna i sjön? Huset har fjärrvärme, och kostnaden för att värma upp huset är inte farlig då vi också eldar i en insatskamin när det är som kallast. Att skaffa luftkonditionering är inte ett alternativ då den andra hälften tror att man kommer att bli dödligt sjuk och vara förkyld året runt om man har en sån hemma. (Jag vet, det är en dödfödd debatt. :p )

Tack på förhand!

Edit: Glömde nämna snedtak i sovrummet, så den effektiva takytan är inte mer än några kvadrat, påverkar detta något runt min fundering?
 
Redigerat:
Isolering hjälper säkert.

Ett annan åtgärd är att ventilera bort värmen från vinden med en termostatstyrd fläkt.

(Gamla hus i USA från förra sekelskiftet hade ofta en attic fan som kördes på kvällen och natten. Sval luft drogs in genom nedervåningen och upp genom huset till vinden och vidare ut.)
 
mycke_nu skrev:
Isolering hjälper säkert.

Ett annan åtgärd är att ventilera bort värmen från vinden med en termostatstyrd fläkt.

(Gamla hus i USA från förra sekelskiftet hade ofta en attic fan som kördes på kvällen och natten. Sval luft drogs in genom nedervåningen och upp genom huset till vinden och vidare ut.)

Tack för tipset, det hade jag inte ens tänkt på. Ska undersöka det lite närmre. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.