Ska bygga lite med mina bröder och har två val för bygg el.

1) Att "stressbeställa" bygg el i sista minuten och sedan vara glad. :-D

2)Dra en 3-fas 2,5mm2 16A skarvsladd ett tag från min snälla granne (och sedan be min elektriker fixa anslutningen så fort som det bara går).

Om jag väljer alt 2) hur lång kan då kabeln vara innan det blir problem med spänningsfall o utlösningsvillkoret? (det är en 80-110 m från från mitt bygge till grannens uttag)

- Jag har inte tänkt ha någon jättebelastning på kabeln utan max en cirkelsåg och möjligen en 3-fas "helikopter" ett tag när vi gjuter platten.

- Jag har ett par enklare byggcentraler säkrede 16A på 3-fasen som jag skulle kunna koppla in på mitten av sladden. Löser det problemen med utlösningsvillkoret?

Tack för hjälpen
 
Kolla på sid 133-134 i broshyren "Elektricitet och bränder" från MSB.

http://www2.msb.se/shopping/srv_ShowItem.aspx?id=27710

För en 2,5 mm2 kabel med 16 A säkring är maxlängden 145 m. Tabellen borde kunna var tillräcklig i ditt fall för att ge en fingervisning om längder och säkringsstorlek.
 
Den tabellen ska du nog inte titta på! Siffrorna ser ut att gälla för att säkringen ska lösa överhuvudtaget (efter en längre tid än 5s).

Det du behöver veta är kortslutningsströmmen eller impedansen i grannens uttag. Några exempel (beräknade med ElDim v3.4):

16A säkring:
zför 0.3Ω, utlösningstid 0.4s, 2.5mm2, max längd: 100m, sp.fall 11.5V
zför 0.3Ω, utlösningstid 5.0s, 2.5mm2, max längd: 160m, sp.fall 18.4V
zför 0.6Ω, utlösningstid 0.4s, 2.5mm2, max längd: 82m, sp.fall 9.4V
zför 0.6Ω, utlösningstid 5.0s, 2.5mm2, max längd: 142m, sp.fall 16.4V
zför 0.9Ω, utlösningstid 0.4s, 2.5mm2, max längd: 64m, sp.fall 7.4V
zför 0.9Ω, utlösningstid 5.0s, 2.5mm2, max längd: 124m, sp.fall 14.3V

C16 dvärg:
zför 0.3Ω, utlösningstid 0.1s, 2.5mm2, max längd 60m, sp.fall 6.9V
zför 0.6Ω, utlösningstid 0.1s, 2.5mm2, max längd 42m, sp.fall 4.8V
zför 0.9Ω, utlösningstid 0.1s, 2.5mm2, max längd 24m, sp.fall 2.8V

Det är ok att räkna på 5s utlösningstid om det sitter en JFB i grannens uttag - han kanske redan har en JFB som skyddar uttaget?

Det är också säkringen som skyddar grannens uttag som gäller här. Dom säkringar som finns i byggcentralen skyddar bara mot kortslutning i efterföljande kablar.
 
Se till att skydda kabeln med jordfelsbrytare vid grannens uttag så har du fixat utlösningsvilkoret, spänningsfallet beror ju på hur mycket du har tänkt belasta kabeln, men är det inga känsliga elektroniska produkter utan bara byggmaskiner lär det ju inte bli några större problem!
 
Kabeln kommer att kosta dej minst 5000, fundera på att köpa eller hyra ett elverk.
 
Man kan ju även hyra kablarna
 
Jag skulle köpa en kabel.
Sedan när den inte behövs längre klipp av den i lagom längder och använd den till annat. En 100m kanske du inte har så mycket nytta av med 4st 25m är bra att ha.
 
Suhagg skrev:
Jag skulle köpa en kabel.
Sedan när den inte behövs längre klipp av den i lagom längder och använd den till annat. En 100m kanske du inte har så mycket nytta av med 4st 25m är bra att ha.
eller sälja den på blocket till nästa husbyggare...
 
Tack grabbar. Har läst men haft lite svårt att skriva innan (husplanering tar tid ;-) Lyckades till slut hamna på 50 m o det verkar ha gå fint.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.