Hejsan

Jag har anlitat en firma till att totalrenovera mitt badrum som i sin tur har använt sig av två underleverantörer. Slutresultatet är katastrof och det har också en besiktingsman skrivit ner på papper. Så nu är vi oense om vad som behöver göras för att åtgärda felen.
I mina ögon så kan det bara fixas om de river skiten och gör om det från början. En vägg är sne, lutar ca 4 cm.. ja 4 cm. Vilket givetvis medför att alla kakelplattor inte kommer i fas med varandra, de är snea och sticker ut på alla fyra väggar. Det är det största felet.. finns många många mer.
Jag frågade besiktingsmannen om han gjorde noteringar om alla småfel också som spruckna fogar snea plattor osv men han sa att här är det så stora fel så det är ingen mening.
Nu menar de på att de ska lösa problemet med att bara räta upp väggen det är alltså inte tal om att göra om och göra rätt.
Jag frågar min kontakt om han kan garantera mig ett badrum utan fel och som är renoverat enligt branchens alla regler. Han säger nej det kan jag inte. ????!!!!!
Han menade på att han inte kan svara för vad de andra gör eller kommer göra?
Men det är HAN som anlitat dem inte jag.
Enligt mig så har de då inte i mitt badrum att göra..
Vad gör man näst? Domstol?
Fick förtroende för besiktningsmannen så ska slå han en signal också och höra.
Vad säger ni om detta? Tätskiktet är sådant som sitter på väggskivorna från början om det har någon betydelse.

pust...

Mvh
 
Redigerat:
Om det fortfarande är möjligt så skall du vägra att betala....
 
Japp har bara betalat en mindre summa.. eller tja 10% har de väl fått ca.
 
jan_af_lisoe skrev:
Om det fortfarande är möjligt så skall du vägra att betala....
Mmm..har det betalats något än?

Det går ju inte att riva bara en vägg i ett badrum. Då förstörs fuktskyddet som
måste vara intakt och läggas på en gång i hela badrummet.

Spontant låter det som om du skall kräva att man gör om hela jobbet, punkt slut.
Detta särskilt med hänsyn till man uppger att man inte kan garantera att att
jobbet är gjort enligt branchens regler.
 
Var väggen sned från början och man "glömt att räta upp den? I såfall var det avtalat att väggen skulle rätas upp eller var det bara kaklingen som skulle utföras? Har dom satt upp hela väggen och då satt den snett?
 
Nja. Badrummet var från början kaklat och då var inte väggen sne. Jag rev ut allt kakel och hela golvet själv sen lämnade jag över till firman.
Så eftersom den var rak när de bröjade så tycker inte jag att man ska behöva säga till att man vill ha väggarna raka när de är färdiga. Är väl självklart?
Men vad säger ni? Är det enligt er yrkesfolk och kunniga hemmafixare möjligt att räta upp en vägg i ett helkaklat badrum utan att riva ner allt kakel?
 
Vad är det för skivor med "inbyggd" fuktspärr?
 
Det vet jag inte. Men frågade den frågan på forumet innan och det fanns tydligen skivor med tätskikt på..
 
sloman123 skrev:
...Men vad säger ni? Är det enligt er yrkesfolk och kunniga hemmafixare möjligt att räta upp en vägg i ett helkaklat badrum utan att riva ner allt kakel?
Nej!
 
Kräv tillbaka de tio procenten, avsluta avtalet och anlita en seriös firma.
 
spännande skivor med tätskickt på från börja hur gjorde dom i skarvarna då??
 
det är väl litex skivorna? man behandlar ändå skarvaran på skivorna...
 
Klart som fan att det ska göras om. Antingen tvingar du dem att göra om och sitter bredvid på en pall och ser till att det blir gjort rätt eller så bryter du avtalet då de skitit i det blå skåpet.

Detta låter ju nästan som ett standardavsnitt ur "Fuskbyggarna". Man anlitar en firma som i sin tur anlitar andra firmor. De skyller på underleverantörerna och kräver att du som privatperson får ta upp det med underleverantören. Du har gjort ett avtal med EN firma, det är den firman som ska se till att det blir korrekt utfört.

/Johan
 
Bumpar denna igen då mitt badrum fortfarande inte är färdigt. (ett halvår försenat)
Underleverantörerna har nu fullföjlt sina åtaganden med bra resultat (skönt)
Nu är det bara firman jag anlitat som inte fullföljer det de lovat. Elen ska kopplas, en fläkt ska installeras ett element ska ses över.
För en månad sedan hade jag ett möte med de och vi kom överens om kompensation för försening och sveda och värk. Vi skakade hand och han lovade att det skulle komma nästa vecka och fixa det sista och jag lovade att betala in det sista vilket jag gjorde samma kväll. (pucko som man är men vi kollade varandra i ögonen och skakade hand)
Nu en månad senare har fortfarande inte ett piss hänt. Vi har pratat några gånger på telefon och då har det alltid funnits en undanflykt.
Jag skickade idag ett mail till de där jag skrev precis vad jag tyckte om de och att om det inte är fixat till nästa vecka så kommer jag göra allt jag kan för att dra de i skiten.
Hur långt kan man gå utan att bryta mot lagen? Lappar på anslagstavlor där man varnar för firman, dagens ris, hänga ut de på olika forum, facebook osv.
Hur långt kan jag gå? Jag kommer ju inte skriva/säga något som inte är sant.
Hoppas jag behöver slippa detta då det tar så mycket energi från en. Sååå trött på detta nu.

Med vänlig hälsning
 
En privatperson kan inte anklagas för förtal av en firma. Du kan med andra ord vara ganska tydlig. Om du är det här på forumet, så ber jag dig att vara saklig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.