Det finns en uppsjö av olika sorters kinesiska pelletskaminer att importera och det stora flertalet av dem är "skrämmande" lika mer kända fabrikat och varumärken.

Min fråga är om det finns någon som själv importerat en kinestillverkad pelletskamin? Vilka erfarenheter som finns, både positiva och negativa samt vad man bör tänka på att försöka ta reda på innan. Jag förutsätter att de är EU-certifierade

Priset på dem är ju synnerligen fördelaktigt
;)
 
Risken är väl som det mesta som kommer därifrån att det ingår i nån dold krigföring att dränka västvärlden i skräp. Det är illa nog att få fram reservdelar till de märken som redan är etablerade här i sverige. Måhända kan man köpa ett spett från kina men inte en p-kamin.Åtminstone inte innan de bevisligen håller.Gör åtminstone i tanken en jämförelse med de kinesiska luft/luftpumparna
 
Jag vill bara påpeka att svårigheter med reservdelar inte bara har med de geografiska avstånden att göra. Jag har en helsvensk pelletskamin och det har visat sig omöjligt att få den lagad eller få tag på reservdelar så jag kan laga den själv. Så ur den aspekten hade det kvittat om den varit tillverkad i Kina eller på Månen, för den delen.
 
H
EU certifiering säger ingenting om kvaliteten eller verkningsgraden. Konsumentverkets opartiska tester som var världsberömda på sin tid gillades inte av EU byråkratin och våra följsamma duttiga moderater har följaktligen mer eller mindre lagt ned den verksamheten. Om kaminen är tillverkad i kina betyder inte att den är sämre än om den är tillverkad in något av de europeiska U-länderna. Tvärtom tillverkar kineserna precis det som beställaren begär. Alla våra luftvärmepumpar är tillverkade i kina och de innehåller både avancerad elekronikstyrning och avancerad kylteknik. En pelletskamin är mycket enklare att tillverka än en luftvärmepump. Tittar man in i en Zibro pelletskamin på ett Bauhaus varuhus så inser man att det inte är fråga om någon högteknologi. Kan kinesiska tillverkare komma in och pressa ned priserna till mindre än hälften så blir pelletskaminen ett alternativ. Idag när man begär mer för en pelletskamin än för en riktig pelletspanna blir ju situationen löjlig.
 
Förresten: var hittar ni de kinesiska pelletskaminerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.