Vi har köpt hus och ska sälja vår bostadsrätt - gärna till ett högt pris...d^_^b Just nu har vi en snickare i lägenheten, en målare och en elektriker och alla ska de se till att fixa sån't som vi har missat/inte orkat fixa med. Inte för att det är jättemycket, men vi bor i en större stad och inser att ju trevligare vår lägenhet ser ut, desto intressantare blir självklart lägenheten som objekt på marknaden.

Min fråga nu är: vilka saker tycker NI är viktiga att åtgärda vid en försäljning?

Vi har redan konstaterat att badrummet är halvsunkigt (våtrumsmatta) men att en renovering av badrummet aldrig skulle betala sig i det här skedet. Vi har gjort en mini-makeover och målat och fräschat upp badrummet med nytt badrumsskåp och nya handdukshängare, bl a.
Köket är 2 år gammalt, med nytt trägolv (ek). Balkongen är inglasad och ca 8-9 kvm med ett klinkrat golv. Fastigheten är byggd 1970.

Vad skulle ni tycka vara viktigt att fixa? Vad tittar ni på vid en visning?
Alla tips mottages tacksamt! :D
 
Främst på planlösning och läge. Inredningen har i mina ögon alltid varit mindre viktig eftersom jag ändå vill riva ut det mesta och göra om det i min egen stil.
 
Läget är inte jättebra - men kunde varit sämre. Föreningen är Riksbyggen med bra ekonomi och värdeökningen ligger på ca 1000% på tio år. Området ligger lite efter, men är ändå intressant för många. När det gäller planlösning så har vi bl a rivit en i vårt tycke onödig vägg i hallen samt omvandlat en märklig gästtoa till garderob. VI tycker att det är bra förbättringar.
 
Jag tror på det klassiska bara.
Se till att måla upp om ngt är slitet.
Måla/tapetsera i neutrala färger.
Plocka undan massor.
Se till att inte ha för mkt möbler.
Städa och sätt fram blommor och kanske ngt ljus.

Helt enkelt: Visa lägenheten från den bästa sidan utan att förvanska den...

/K
 
Puffar lite...
Vi har koll på allt som gäller städa undan, fixa fram fräscha blommor etc. Min egentliga undran är hur viktigt nya, fräscha tryck-knappar och kontakter är, t ex. Känns en 40 år gammal lägenhet fräschare om elen är nyfixad?
 
Jag skulle gilla att elen var renoverad, frugan skulle förmodligen inte ens se det. Tycker homestyling är överskattat, köpare är så olika att det knappast går att säga i förväg förutom det mer allmänna som Du redan vet.
Men vad vet man? har varit på visningar där det känts som en möbelaffär och då har man ju lyckats med att få det neutralt men inte blev jag sugen att köpa då. Föredrar att det ser ut som om nån faktiskt bor där.
 
När jag har varot på en del visningar som har varit uppenbart stylade så blir jag personligen lite vaksam och kollar extra noga på detaljer...och inte får jag ngt mer köpsug direkt.

Och det brukar vara rätt uppenbart i många fall...
De bostäder som brukar ge mig bäst intryck är dom som har bra ordning, en och annan personlig detalj fortfarande framme iaf samt ser fräscha ut- om tex en vägg behöver målas - gör det. Men hafsa inte upp förg på väggen för att sen glömma taket och den "vita" dörren brevid - som nu ser gul ut. Och gör ett ordentligt underarbete (dvs gör det själv eller anlita en riktig målare inte en stylingfirma)

/K
 
Var på en brf-visning i helgen där det luktade spekulation, eller rättare sagt målarfärg. Lägenheten ligger i ett attraktivt område, allt var renoverat, och den var minimalt möblerad. IKEA-köket såg jättesnyggt ut på bild.

Det alla på visningen reagerade på var "varför har de inte satt in ett enda eluttag ovanför bänkskivan?" Hur katten skall man göra om man vill köra stavmixern/elvispen/våffeljärnet/smörgåsgrillen? Det måste ha gått riktigt snabbt, och man hann inte få in elektrikern innan kaklet skulle upp.

Givetvis handlade det om en nybildad förening på attraktiv adress.
 
Jag är också skeptisk till homestyling utöver ordenlig rensning och ständning + färska blommor, trevliga kuddar och plädar kanske.

Vad man än investerar i när det gäller större renoveringar är alldeles för mycket tycke och smak - man kan ge sig sjutton på att köparen hellre hade valt något annat.
 
Styla lagom titta på annonser av lägenheter i samma område.
Och gör INTE som en del homestylare föreslå¨r. Handla tavlor plädar kuddar på öppet köp och lämna tillbaka efter visning.
Ta en extra kolla hur det ser ut utanför porten. Kanske en kruka vid porten betalar sig. Första intrycket.
Tänk på att inte ha för mkt gardiner hellre för lite än för mkt. Ta själv bilder innan. Tänk på att inredningen skall attrahera manliga och kvinnliga spekulanter. Och tänk vår och sommar om det är nu lägenheten skall säljas.
 
Varit på ett antal bostadsrätter och visserligen är man otroligt trött på att se alla dessa vita väggar. Men samtidigt undrar man hur folk resonerar när de behåller gamla slitna tapeter i en del rum

Visst kan man enkelt göra om, men man vill gärna kunna välja vilka rum man ska göra om och när. Blir man "tvingad" att göra om rum 1, 2, och 3 så faller lägenheten snabbt i intresse
 
Man blir som sagt misstänksam om det är för nymålat. Vi var en gång på en visning av ett suteränghus. Huset som sådant var en trist rektangulär låda som täckte 95% av tomten. Men de hade byggt ett stort inglasat uterum, där hade de även en jacuzzi modell halvstor. Enl mäklaren så blev det så varmt i uterummet att bananträden som stod i krukor där fick fram riktiga bananer. Jacuzzin var avstängd och tömd vid visningen.

Jag såg framför mig hur ånga virvlade upp från jacuzzin och skapade ett djungelklimat för bananerna.

Sedan såg jag framför mig hur ångan fortsatte in genom dörren till huset, och fram i korridoren i sutterängvåningen, där det var svalt. Allt var nymålat. Så jag såg för mitt inre hur ångan kondenserar på väggarna, och mögelsvamparna stormtrivs. Det var vad det nymålade gav mig för tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.