Vi funderar på att ha polerat betonggolv i hall, kök, matsal, tvättstuga och pannrum och har förstått att det blir mindre känsligt mot "vissa" kemikalier då ytan härdas (med t.ex. vattenglas).

Om jag fattat rätt så är ytan fortfarande känslig mot syra, men hur allvarligt är det? Säg att man t.ex. råkar ha en citronskiva liggande några timmar på golvet - vad händer? Eller kanske lite skätt från en ättiksflaska som man inte märker?

Något speciellt att tänka på när det gäller tvättstugan där man kanske har lite "starkare" kemikalier?
 
det du har i tvättstugan är oftast basisk och betonggolvet klarar det. Surt som fex avkalkningsmedel som innehåller citronsyra eller ättiksyra löser upp kalciumkarbonat som betong är uppbyggd av och ytan blir matt och något skrovligt där syran får kontakt med betongen.
Jag skulle klart välja betong i hall, tvätt och pannrum. Kök och matsal går också bra fast det skulle ej vara mitt första val - hård att gå på.
Du kan kanske välja en mindre blank yta som klarar sej bättre? Skavanker syns tydligare på höglänsiga ytor
gaia
 
Jag undrar vad ni behandlat golvet med? Finns en uppsjö av medel men... Just nu har jag provat stensåpa men blir matt och fettigt att gå på... Har provat HTC.se men deras impregnering missfärgade betongen :@ några förslag?
 
Vi hade nog tänkt oss HTX Superfloor eller liknande, gör det golvet hyggligt tåligt mot "hushållssyror" (citron, vinäger, ättika, etc)?
 
Prosit skrev:
Vi hade nog tänkt oss HTX Superfloor eller liknande, gör det golvet hyggligt tåligt mot "hushållssyror" (citron, vinäger, ättika, etc)?
Jag har det men som sagt jag kunde inte använda deras HTCSealer /HTCCleaner som ska användas på slutet det slutade med att jag har brun/lila fläckar innan det stoppades...

Men annars är det riktigt bra! Tänk på att resultatet beror på hur din betong är (betong är en natur produkt och kan variera lite) dvs att det är inte alltid man uppnår det där super blanka som de visar i reklam bladen... När du ska anlita firma använd någon av det större tex städax. Försökte själv med en mindre firma först men strulade som fan... Så bad dem fara och flyga när det änligen dök upp efter x gånger det skitit i att komma.... 1-1 hantverkaren vs migd^_^b

Edit: Jag tror inte att du behöver oroa dig för att ditt golv ska bli miss färgat... prata bara med dem om det går bra med den betongen som du har... Jag hade en ny sort.
 
Redigerat:
OK, det låter bra.

Det är inte något befintligt golv som ska slipas utan det blir ett som skall gjutas. Några stalltips när det gäller vad man bör ha för betong?

Det ska för övrigt vara golvvärme i betongen, kan det ställa till med några problem?
 
Prosit skrev:
OK, det låter bra.

Det är inte något befintligt golv som ska slipas utan det blir ett som skall gjutas. Några stalltips när det gäller vad man bör ha för betong?

Det ska för övrigt vara golvvärme i betongen, kan det ställa till med några problem?
Jag kan inte svara på det (det jag har var under utveckling.) Men ta det lugnt. Jag tror inte att du behöver oroa dig för det... han som slipade mitt golv sa att det var ytterst få gånger som han hade varit med om det. tydligen kan det vara de som innehåller latex eller något sådant.

  • Du bör kanske fundera på om du vill ha terrazzo eller betong. Terrazzo blir det om man har större stenar s.k ballast som man slippar fram. Sök på terrazzo så ser du vad jag menar...

  • Jag hade prata med firman som ska göra betong jobbet. Det det är god ide att informera dem att du ska slippa det så att de inte tex lämnar kvar några roliga signaturer eller fotspår i betongen.:D samt om det är något man kan använda som har mer eller mindre ballast för önskat resultat.

  • Golvärme är inget problem tvärt om ett av de bästa material när man räknar uppvärmning kw/m2 när man jämfört med trä, plast, epoxy, golv m.m Finns en bra lista i HTC folder om det. Ända problem kan vara om golvslingorna är slarvigt förankrade så att de kanske hoppar upp om de går på dem när det gjuter. De slippar ju ner en liten bit.

  • Prata med HTC låter som reklam men de var trevliga att prata med :)

Lycka till!
 
Jag hade nog funderat både en och två gånger på hur skönt det är med betonggolv. Jag har jobbat en del i fabriker etc. med helt stumma betonggolv och det känns i knän, ben etc. Får man bara lite svikt, t.ex. från en gummimatta, eller från underlagspappen till ett golv så känns det genast mycket skönare.

Skönaste golvet jag har stött på är för övrigt i en sommarstuga där en platsmatta ligger direkt på en spånskiva, ångspärr, under det ligger ca 20cm cellplast, och därunder kapilärbrytande grus. Ingen golvvärme men ingen betong som är kall och lite lite svikt som gör det skönt att gå på.
 
Dr Fozz skrev:
Jag hade nog funderat både en och två gånger på hur skönt det är med betonggolv. Jag har jobbat en del i fabriker etc. med helt stumma betonggolv och det känns i knän, ben etc. Får man bara lite svikt, t.ex. från en gummimatta, eller från underlagspappen till ett golv så känns det genast mycket skönare.

Skönaste golvet jag har stött på är för övrigt i en sommarstuga där en platsmatta ligger direkt på en spånskiva, ångspärr, under det ligger ca 20cm cellplast, och därunder kapilärbrytande grus. Ingen golvvärme men ingen betong som är kall och lite lite svikt som gör det skönt att gå på.


Jag vet inte vad du har men jag har iaf råd med möbler, och har varken tennisbana eller jogging spår inomhus.:D

Men visst är det hårt men inte springer man runt i sitt hem som man gör på en arbets, plats?

Sen rent spontant brukar folk som kommer hem till en säga att det inte var så hårt som det trode att det skulle va.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.