Jag har lite panelspikande som ska göras i sommar, och funderar på att köpa mig en spikpistol för det. Som jag förstått så är ovanstående, DeWalt D51822, en maskin som skulle kunna vara bra till det, men jag har lite funderingar.

Kan man köpa vilken spik som helst i 31°? Vad är "clipped head"? Passar den med våra vanliga snabbkopplingar på kompressorer?

Varför jag intresserat mig för just den är att det verkar finnas massvis att köpa begagnat på exempelvis Tradera...

Avsaknaden av CE-märkning gör mig inget då det endast är för privat bruk.

http://www.dewalt.com/tools/nailers-framing-nailers-d51822.aspx
 
Redigerat:
Clipped head betyder att en del av den runda skallen på spiken klippts av. Vissa anser att det inte blir snyggt med clipped head om spikhuvudet är synligt. 21 graders har helt runt huvud. Jag har en Dewalt för 21 graders spik och jag tycker det är lättare att hitta spik till 21 graders men det är inget problem om du kikar på t.ex Sencos spiksortiment men skall du ha billig spik från t ex Biltema , Jula etc så är det nog 21 graders som gäller. Anledningen till 31 graders är att magasinet får skarpare vinkling och man kommer åt bättre vid ex. skråspikning. Jag skulle inte satsa att spika lockpanel på huset med spikpistol , indrivningsdjupet varierar för mycket men det kaske funkar om du kan få till ett konstant lufttrycket till pistolen.
 
Jag håller inte med om att panelspikning skulle vara olämpligt. Man behöver en kompressor med lite större reduceringgsventil än de som sitter standardmonterade på lite billigare kompressorer. Om man ställer reduceringen på ca 6 bar och kompressorn cyklar mellan 6-8 bar går det att få till det ganska bra. Om man ställer inslagsdjupet så att det blir bra när kompressorn just har stannat, dvs vid maxtryck i tanken, kan man behöva ta hjälp av hammaren ibland på några spikar precis innan kompressorn hoppar igång, dvs vid mintryck i tanken. Ett ytterligare tips kan vara att montera en extra tank på den tryckreducerade sidan. Då har man alltid tillräckligt med tillgänglig luft med rätt tryck.
 
Jag håller med mattiasp
De lilla (garage på 80m2 med övervåning) jag spikat har funkat fint.
Detta med en Julakompressor (minsta 3Hk 230V) och en lånad Biltemapicka. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.