Jag väcker den här till liv. Är det någon som förstår varför man inte kan förvara flaskan i skåpet på Webers grillar. Grillarna är ju gjorda för det som man tydligen ser i den amerikanska bruksanvisningen. Gasen är vad jag förstår densamma dvs. liquid propane gas.
 
För att svara mig själv, pratade med Weber och det har att göra med olika regler. Så kör man med amerikanska säkerhetsregler har man den invändigt :)
 
Köpte en Weber E320 spirit premium för två veckor sedan. Den är gjord för att ha flaskan invändigt, men det går även att placera den utanför. Inuti skåpet finns en liten ram för att hålla gasolflaskan på plats. Tyvärr ryms inte en PK10-flaska i skåpet, så min har jag fått ställa utanför.
 
Ja, jag såg det men jag vill ha en Genesis så det får bli flaska utanför om jag ska följa rekommendationerna.

E-310 är slut på alla Bauhaus och dom ska inte få in några fler, får väl bli en E-320 istället.
 
Är det någon som har en E-310 och kan skriva en liten recension?
Jag har testat en Weber med porslinsemaljerat stålgaller och där bränner det fast rätt bra, olja in gallret är ett måste innan. Funderar om emaljerat gjutjärn är bättre?
 
Redigerat:
Vad jag läst så är det bästa rostfritt stål som återfinns på Genesis E-320 Premium.
 
Nej, det där är en kopia av beskrivningen på E-320. I Premium är det rostfritt stål i grillgaller och flavorizer bars: http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=607 . Mer lättskött och håller naturligtvis bättre. Inte helt lätt att få tag på dock.

Just nu lutar det åt en E-320 på bauhaus för 8995. Det enda problemet är att dom Genesis-grillar Bauhaus (och Netonnet) säljer är från 2006 och 2007. Jag kollade datumen på kartongerna igår. Så nu ska jag ringa till Weber och kolla om det är nån nackdel med en sån "gammal" grill.


 
Redigerat:
Tack, återkom gärna med vad dom säger om ev. skillnader.
 
Ibland ska man ha tur, var på två Bauhaus idag och jagade Genesis-grillar (Barkarby och Bromma). E-310 är slut och kommer inte in igen, E-320 är slut nästan överallt. Åkte till Bromma där dom hade E-320, där fick jag den trevliga överraskningen att jag fick den för samma pris som E-310 dvs. 7 995 kr. Tydligen hade huvudkontoret gått ut med det direktivet eftersom E-310 var slut.

Angående årsmodeller spelar det ingen större roll, men eventuella datum utanpå kartongen speglar inte tillverkningsdatumet. Så, Weber trodde att grillar som var ute i handeln nu knappast var från 2007.
 
Den E-320 jag köpte har instruktioner med som säger att flaskan får förvaras inne i skåpet. Det följer med en ram som håller den på plats + en slangupphållare.

Så ni som har tänkt köpa en grill med sämre kvalitet bara för att få ha flaskan inne i skåpet, nu kan ni köpa Weber istället :)
 
Har precis varit på Hornbach och köpte en Genesis E-320 för ca 7800 kr. Jag uppgav att jag hittat den billigare (www.fortum.se) och då får man samma pris -10% :)

Ordinarie pris på Hornbach 9995 kr.
Nån som vet vilken storlek på gasolflaska man "bör" ha?

/Happy grill
 
Hmm, man kanske skulle åka till Hornbach och kränga en E-320 lite billigare...

Kan köpa en E-310 al.t E-320 för dessa priser.
 
  • Capturegrill.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt :)
 
Jag satte ihop en Genesis E-320 Premium (eller EP-320 som den nog heter).

Så som jag läste instruktionen så får man ha Gasolflaskan i skåpet om den är lägren än 395 mm. Min PK6 är 411 mm hög, vilket skulle innebära att jag måste hänga den på utsidan... Kan 16 mm verkligen göra så stor skillnad? Klart att man bör ju ha repekt för gas och vad som kan hända.

Dock står det inget in istruktionsboken om att det skulle vara OK i USA men inte i Sverige.

Någon som vet om Agas flaskor är lite lägre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.