snillefille skrev:
Jag måste hoppa in och tipsa om Envirolight-425. En downlight på 3x1W (ca 4W i praktiken). Jag var hemma hos kille som säljer dom för ett par veckor sedan. Han har satt dom överallt i sitt hus. Innan jag var där var jag orolig för att det skulle vara aningen för kallt ljus. Men icke, de lyser riktigt bra! 60 graders spridning och lyser som en 30W halogen.

Otroligt kunnig på området var han, och han hade verkligen finkammat marknaden på LED-downlights, dessa var de överlägset bästa han hittils fått tag på.

Jag har beställt 52st till mitt hus :p

Här hittar ni dom: [länk] klicka in på downlights och scrolla ner.
Hua, de var inte billiga direkt!
 
Vispen74 skrev:
Här kommer ett par bilder på LED-stripen från NS. Jag har monterat den bakom en 8 mm aluminiumlist i L-form från närmsta byggvaruhus. Tycker den är grym! Går utmärkt att dimma också.

Beträffande flimmer på 6-wattarna, så har jag bara det problemet på en grupp. Det som skiljer denna grupp från de andra i huset är att det endast är tre spottar jämfört med resten som är fyra eller fler. Vet inte om det alltså kan ha med belastning att göra, eller om just den transformatorn eventuellt är kass (Jag har åtta grupper som fungerar klanderfritt utan flimmer alls)? Jag har löst det med att ställa min-läget på dimmern strax över det börjar flimra i alla fall. Lite surt dock, för jag tycker att det är så ballt att dimma ner de som man nätt och jämnt kan se att det lyser, vilket funkar utmärkt på resten, tokstabilt ljus. Borde väl ringa NS och se vad han säger.
Är det LED tejpen du menar? Hittar ingen annan på NS.
 
Rrrrr skrev:
Är det LED tejpen du menar? Hittar ingen annan på NS.
Lyckas inte följa länken, men visst är det LED-tejpen ja menar!
 
Vispen74 skrev:
Hua, de var inte billiga direkt!
Nope, kvalitet kostar. De känns väldigt gedigna och lyser bättre än någon
annan downlight i samma klass jag sett. Beställ gärna prov, och se.

Tipset är ju också att be om offert om man har tänkt att handla många, då kan man säkert få bättre pris.

Ledtejpen ovan ser ju grym ut! Kanske får bli lite sån till köket :)
 
Vispen74 skrev:
Här kommer ett par bilder på LED-stripen från NS. Jag har monterat den bakom en 8 mm aluminiumlist i L-form från närmsta byggvaruhus. Tycker den är grym! Går utmärkt att dimma också.

Beträffande flimmer på 6-wattarna, så har jag bara det problemet på en grupp. Det som skiljer denna grupp från de andra i huset är att det endast är tre spottar jämfört med resten som är fyra eller fler. Vet inte om det alltså kan ha med belastning att göra, eller om just den transformatorn eventuellt är kass (Jag har åtta grupper som fungerar klanderfritt utan flimmer alls)? Jag har löst det med att ställa min-läget på dimmern strax över det börjar flimra i alla fall. Lite surt dock, för jag tycker att det är så ballt att dimma ner de som man nätt och jämnt kan se att det lyser, vilket funkar utmärkt på resten, tokstabilt ljus. Borde väl ringa NS och se vad han säger.
Är listen driven på 12V DC ? och hur dimrar du den ?
 
När det gäller LED-tejp så har LEDbutik en vattentät varmvit sådan med 820 lumen/meter:
http://www.ledbutik.se/flexibel-varmvit-ledstrip-dimbar-820lmm-inkl-snabbkoppling-p-33.html

Även Molectric säljer en på 800Lm/m som är vattentät:
http://www.molectric.com/p714/LED-tejp-"Super-6"-Varmvit-Waterproof!/product_info.html

Om den inte ska sitta på fuktiga ställen så finns även billigare alternativ:
http://www.molectric.com/p669/LED-t...-Lumen/m-Loedfri-skarvning!/product_info.html
och
http://www.milliwatt.se/butiken/led-tape/vit/tapelite_high_power (300lm/m)
 
Elinfo skrev:
Är listen driven på 12V DC ? och hur dimrar du den ?
Transformator från NS med 0-10V dimmer (också från NS) kopplad till transformatorns styrning. LED-tejpen är 12V.

Likadana trafo och dimmer som vi har till alla 73 LED downlights för övrigt.
 
Jag har inte köpt mina lampor än pga lite oväntat "strul"/miss från min sida tror jag...
Var igår och kollade runt på lite butiker i stan med omnejd för att se lite LED-downlights "live"..
Fick då veta att LED-lampor endast kan sitta max 2 meter ifrån trafo, efter det blir det tydligen en stor förlust på ström till lampan.
En lösning på det är tydligen att man byter ut kablarna mellan trafo och spot, men inget butiksbiträdet rekommenderade..

Har någon annan stött på detta problem och kommit med en smidig lösning, så förklara gärna hur du/ni gjorde =)
Är inte sugen på att skruva ner takgipset ;)
 
Freddo26 skrev:
Jag har inte köpt mina lampor än pga lite oväntat "strul"/miss från min sida tror jag...
Var igår och kollade runt på lite butiker i stan med omnejd för att se lite LED-downlights "live"..
Fick då veta att LED-lampor endast kan sitta max 2 meter ifrån trafo, efter det blir det tydligen en stor förlust på ström till lampan.
En lösning på det är tydligen att man byter ut kablarna mellan trafo och spot, men inget butiksbiträdet rekommenderade..

Har någon annan stött på detta problem och kommit med en smidig lösning, så förklara gärna hur du/ni gjorde =)
Är inte sugen på att skruva ner takgipset ;)
Vi har som mest åtta meter trafo > LED-spot. Skulle detta vara ett problem? Det fungerar i alla fall klanderfritt. Kanske inte gäller alla märken? Vi handlade våra på NS Effektivare Energi.

Vi har 73 LED-spottar i alla husets rum utom sovrummen och tvättstuga, och har nog bara någon enstaka inom två meter från trafon.
 
Redigerat:
har mina led spottar som mest 4-5m från trafon (förlängde kablarna o lödde dessa samt på med krympslang), provade o koppla direkt o med min förlängning, såg ingen skillnad mellan de olika (har 2 uppsättningar som jag kunde låna ifrån innan jag monterade upp dessa).

snygg lösning med led strippen vid bänken, tänker göra något liknande o var ju en smidig lösning med L-profilen en bit in på skåpet.
 
ullberg
Freddo26 skrev:
Jag har inte köpt mina lampor än pga lite oväntat "strul"/miss från min sida tror jag...
Var igår och kollade runt på lite butiker i stan med omnejd för att se lite LED-downlights "live"..
Fick då veta att LED-lampor endast kan sitta max 2 meter ifrån trafo, efter det blir det tydligen en stor förlust på ström till lampan.
En lösning på det är tydligen att man byter ut kablarna mellan trafo och spot, men inget butiksbiträdet rekommenderade..

Har någon annan stött på detta problem och kommit med en smidig lösning, så förklara gärna hur du/ni gjorde =)
Är inte sugen på att skruva ner takgipset ;)
Ganska vanligt att man pratar om max 20m på sekundärsidan, det var inte en miss i kommunikationen där?

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.