Jag har tittat lite på ett radhus som tillhör en samfällighet men inte en bostadsrättsförening. I informationen framgår att jag också har ansvar för gavelväggen. Väggen är i tegel, och två tegelstenar är skadade, i princip är yttre halvan av dem borta. Ytterligare en ser ut att vara på väg att spricka. Jag har absolut ingen koll på fasader, och skulle jag köpa huset så skulle jag såklart ta dit en besiktningsman, men först tänkte jag bara höra om någon här kunde ge mig någon uppfattning om ifall det här är ett problem eller inte. Är det så illa så att jag ska strunta i huset (och besiktningsmannen), eller är tegelstenarna mest dekor?

Huset har även ett tegeltak som ser rätt slitet ut. Är det någon som har någon erfarenhet av hur det fungerar när man självständigt äger radhus? Om mitt tak behöver bytas är det då mitt problem enbart, eller är det troligt att man går ihop och gör något gemensamt åt hela längan? Kan man i så fall förvänta sig att det per hus blir billigare eller dyrare än om det hade varit en separat villa?
 
Jag har nu fått veta att det är mur under tegelväggen, om det påverkar på något sätt. Mäklaren säger att det inte ska vara några problem att lämna tegelstenarna som det är, och säljarna säger att det har varit så sedan innan de flyttade in för flera år sen. Men det hade ju varit trevligare med åsikter från någon lite mer oberoende... ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.