Håller på att tilläggsisolera och det bygger på 63 mm.
hur flyttar jag ut eluttaget så det hamnar rätt.
Har läst om distansringar men inte så tjocka som jag behöver.
Kan man sätta ihop flera och var finns det att köpa?
 
Visst finns det distansringar, t.ex E1422449 som är 28mm djup, men du behöver då ett par stycken för att nå ut. Längre dosskruv finns också att köpa.
Du kan också sätta en ROT-dosa utanpå, t.ex E1420598
I båda dessa fallen kan du dock få problem med att ledarna i den gamla dosan inte räcker ut.
Om du har träväggar kan du då hugga fram den gamla dosan och en bit av röret och helt enkelt flytta ut den. Så skulle jag gjort. Dvs hugg fram dosan, såga av spikarna, hugg loss en bit av röret, flytta ut allt 63 mm. Dosan hamnar då nån centimeter högre än förut.
 
Det är så att jag limmar cellplast direkt på betongen och sen gips på det.
Jag har tagit loss uttaget och kollat upp att sladdarna räcker till att flytta ut 63mm.
Hur fäster jag den nya dosan? Måste jag ha längre skruvar som räcker in till originaldosan eller hur ska jag göra?
 
kom på en annan sak.
om jag kör med ROT dosa, ska jag bara peta in ledarna i de färdiga hålen på den nya dosan?
 
Röret ska in i dosan, inte bara ledarna. Det ska vara lättomdraget i framtiden också.
 
Du kan inte sätta hur många distansringar som helst.. Dosskruvarna måste ju nå in! Tror inte det finns längre än.. 4..5? cm långa.

Bäst är att slita bort de gamla dosorna och sätta nya längre ut (kan bli problem att få rören/trådarna att räcka.

Näst bäst är att sätta en ny dosa (med botten bortskruvad) över den gamla. Man måste dock ha långa ledare alternativt väldigt smala händer för att koppla sen :wow:
 
Wagoskarvar i gamladosan med nya trådar till den överlappande/nya dosan kanske skulle fungera.
 
Timor skrev:
Wagoskarvar i gamladosan med nya trådar till den överlappande/nya dosan kanske skulle fungera.
under förutsättning att det är lättomdraget, wagona är grymt svåra att få med i röret om man ska dra om, jag har testat :S och kopplingsutrymmet blir dolt bakom den främre dosan.....om man nu ska tänka yrkesmässigt här.
Om nu den befintliga dosan går att montera bort och att trådarna räcker till så kan man skarva på en bit slang på det befintliga röret och peta in trådarna och rör i nya dosan. Annars så drar man om med nya trådar från närmastye dosa och tar till i längd samt skarvar röret som jag skrev.
 
Jag röstar på att bila fram rör och dosa och sedan skarva på en bit slang till en ny dosa och dra om trådarna.
Alltså, det "Glufsglufs" föreslog.

//Patrik
 
Skall väl bara tillägga att när man väl skarvat rören så kan ROT-dosorna monteras med fogskum.

Har just monterat ett gäng rot-dosor i en lättbetongvägg med den metoden. Dom sitter hårdare än berget. d^_^b
 
Nu skulle han väl regla ut väggen? Då går de ju bra att sätta vanliga riktiga dosor = mycket bättre än ROT-dosor
 
Rrrrr skrev:
Du kan inte sätta hur många distansringar som helst.. Dosskruvarna måste ju nå in! Tror inte det finns längre än.. 4..5? cm långa.

Bäst är att slita bort de gamla dosorna och sätta nya längre ut (kan bli problem att få rören/trådarna att räcka.

Näst bäst är att sätta en ny dosa (med botten bortskruvad) över den gamla. Man måste dock ha långa ledare alternativt väldigt smala händer för att koppla sen :wow:
Botten bortskruvad? Intressant ! Vad är det för dosa, har du något fabrikat
eller ännu bättre Enr ?
 
Ehum.. Bortskruvad? Sa jag så? Menar bort skuren/kapad så klart :rolleyes:
 
Hur har du med höjder på strömställare och uttag på den gamla väggen? Sitter t.ex. strömställarna på 1300 mm ö.g. så kanske du vill flytta ner dem till 1000 mm ö.g. och då funkar ju det inge bra med att bara skära lös botten på en dosa och sätta över.

//Patrik
 
Rrrrr skrev:
Du kan inte sätta hur många distansringar som helst.. Dosskruvarna måste ju nå in! Tror inte det finns längre än.. 4..5? cm långa.
Finns det speciella elsäkerhetskrav även på själva skruvarna?

Om inte så är det väl bara att köpa lagom långa skruvar av rätt metall och med rätt gänga och skalle på valfri järnhandel?

Om det verkligen finns regler på skruvarna så undrar jag lite stillsamt var gränsen går... Får jag ställa brödrosten på ett icke CE-märkt köksbord? :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.