Hej,
Vi har köpt en tomt i Stockholms området, och far nu runt bland huslevereantörerna och tittar. Är det någon som har erfarenhet av om och hur man skall pruta på priserna man får av husleverantörerna? :-/
 
Efter att ha läst på forumet verkar de som haft en egen tomt och inte ha köpt tomten via ett husföretag lyckats bättre med prutningen. Det finns en tråd om det någon månad tillbaka (har jag för mig). Vi som köpt tomt av ett husföretag lyckades inte så bra, har därför inga tips om hur! Lycka till!
 
Om du har egen tomt har du ganska bra möjligheter att få ner priset. Ställ leverantörerna mot varandra. Du kan säkert få med en del extragrejer också. Jag var i samma sits för ett tag sen och var väldigt nära att slå till på ett trivselhus. Där hade jag lyckats få med en balkong plus omfattande ombyggnader, (Betydligt mer än att bara flytta nån innervägg), utan att betala extra. När valet sen föll på Sävsjö trähus fick jag ytterligare 5% på TH´s byggsats, ca 55000+ braskamin, ca 50000 :surprised:. Då blev det jobbigt att bestämma sig. Men Sävsjö trähus drog det längsta strået iallafall. Men nog finns det marginaler hos leverantörerna.
Lycka till, och stressa inte att skriva på nåt om det inte känns helt bra. Säljarna vill snabbt ha en underskrift.
Mvh/ Chef
 
Spiktramparen väljer totalentreprenad därför att ingen säljare skall tjäna pengar emellan på entreprenaden!?

Låter lite märkligt eftersom det i en totalentreprand i princip alltid rör sig om en entreprenör som i sin tur anlitar underentreprenörer. Med mycket stor säkerhet kan jag meddela att denne entreprenör garanterat har pengar emellan......liten skillnad med andra ord:)

Har sagt det förut och söger det igen, man får vad man betalar för och det är helt ointressant om det är 40,000:- eller 150,000:- i rabatt, det är vad man betalar som är intressant. Med samma självklarhet kan jag säga att det inte är en trevlig resa att bygga hus med entreprenörer som inser att de eventuellt inte går runt på jobbet. Du kanske var mycket glad när du lyckades pruta priset men hur kul är det med en entreprenör som inte gör sin sak helhjärtat utan vill därifrån? Kallas att bita sig i svansen.....

/Experten
 
Olle, är det LB-hus du bygger nu? Man kan alltså få totalentrepenad av dem? Är själv mycket intresserad av LB-hus.
 
Vem svans du biter i är väl en diskusionspunkt i sig. Jag är dock mycket tveksam till att en totalentreprenad är den rätta vägen att gå!

Visst, ett husföretag behöver inte ta något ansvar i en delad entreprenad eftersom du är motpart. Men att livet skulle vara så mycket enklare i en totalentreprenad är ju tveksamt om du frågar mig. Oftast är en totalentreprenör ett större företag vilket i sin tur betyder större muskler i en tvist!

Billigast ska det bli om man köpte allt på löpande räkning. Ungerfär som att rörlig ränta alltid är billigast i längden. Problemet med löpande räkning är ju då förståss att man måste lite till 100% på entreprenören vilket ju inte är normalfallet.......

Nej, det viktigaste är att ta referenser på de man skriver kontrakt med. Kolla försäkringar, kolla om det finns betalanmärkningar, kolla med tidigare uppdragsgivare osv. Det är mycket viktigare än entreprenadsform.

De husföretag som har totalentreprenad har lika mycket lik i sina garderober som de med delad entreprenad.....

/Experten
 
Ja, antingen skall man pruta rejält eller så skall man hålla sig borta från vissa företag, ett flagrant exempel på respektlöst företag är Trivselhus, om jag minns rätt från en annan länk, som anser att kunderna är till för dem och inte tvärtom.

Älvsbyhus i Malmö lär vara likadana har jag hört.

Lycka till  :)

 
Hej
När man köper hus från husfirma har vi fått höra från många att man skall kunna pruta eller rättare sagt att efter en diskussion brukar många husfirmor bjuda på extra tillvalen och att det kan röra sig om 40.000 - 70.000 på ett "normalt dyrt" hus, men att de gärna inte sänker grundpriset. Jag har svårt att tro att kvaliten skulle sänkas på något sätt så jag tycker definitivt att du skall testa och se vad just din husfirma kan erbjuda! Om du söker i forumet kan du hitta information av detta slag sedan tidigare om du vill veta mer...
Lycka till, skriva gärna hur det gick
 
Tackar för alla goda råd.
Vi för nu diskution med tre leverantörer, varav 2 kan vara realistiska. Jag återkommer med resultatet.
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.