Jämför du t.ex lb-hus med Smålandsvillan så är det jättestor skillnad på konstruktionen. Smålandsvillan bygger med moduler och krypgrund. Moduler liknande byggbodar byggs på fabrik, där görs i stort sett allt färdigt, köks monteras, toalett monteras, det tapetseras osv, sedan sätts dessa moduler på krypgrunden som är ett ramverk. Där skruvas modulerna samman och vips så har du ett färdigt hus.

Lb-hus bygger med block, det innebär att stora ytterväggs sektioner och bärande väggar byggs på fabrik. En betonplatta gjuts på tomten. När huset levereras monteras väggsektionerna på plattan. Sedan görs allt färdigt på plats.

Den stora skillnaden blir alltså att Smålandsvillan har krypgrund och Lb-hus platta på mark. Bottenbjälklaget på Smålandsvillan utgörs av trä, och på Lb-hus utgörs bottenbjälklaget av betongplattan. Vad som känns tryggast avgör du givetvis själv!

Så tycker du Smålandsvillan känns som ett billigt alternativ är det helt enkelt för att den konstruktionen är mycket billigare än t.ex Lb hus konstruktion med platta på mark.
 
Redigerat:
tack alla för era svar. jag tyckte att det lät så himla billigt och bra. men det är det nog inte ändå med tanke på vad man får.
kommer nog behålla våran drömtomt och bygga ett lb hus ändå :)
 
tagit bort ett reklaminlägg, samt ett som refererade till det.
 
lord_meto skrev:
tack alla för era svar. jag tyckte att det lät så himla billigt och bra. men det är det nog inte ändå med tanke på vad man får.
kommer nog behålla våran drömtomt och bygga ett lb hus ändå :)
Vad är det du får som du inte är nöjd med? Ska man ha ett lyxutrustat designhus med allt möjligt tingel tangel så är ska man välja bort SMV från första början. Vill man ha ett bra standardhus så tycker jag absolut man ska titta närmare. Deras design tycker jag börjar bli bättre och bättre, i början var det mycket "80-talshus på bl.a. planlösning.

Det är hela tiden en fråga om prioriteringar, vad man vill lägga pengarna på. Måste man ha exempelvis golvvärme så väljer man ju en hustillverkare som kan leverera detta. Men jag håller absolut inte med om att det inte skulle vara "billigt och bra", förutsatt vad man är överens om vad man menar med bra.

Henrik - ägare av Mariannelund
 
För vår del lutar det mer och mer åt ett Villa Gränna från Smålandsvillan, men frågan är ju var slutsumman hamnar.

För oss är det funktion och att få bo där vi vill som gäller. Att ha "moderna" lösningar bara för sakens skull är ointressant.
Visst skulle jag kunna be Pål Ross tota ihop nåt, men jag tror man får betala bara för utseende och inte för förbättrad funktion.
 
lord_meto skrev:
tack alla för era svar. jag tyckte att det lät så himla billigt och bra. men det är det nog inte ändå med tanke på vad man får.
kommer nog behålla våran drömtomt och bygga ett lb hus ändå :)
Om ni vill ha tomten men egentligen vill kunna välja husleverantör så kolla upp om det är så att LB-hus verkligen äger tomten eller om de bara förmedlar den. Myresjöhus hade vår tomt men vi letade rätt på vilka ägarna var och ringde upp och erbjöd 30 000 extra för den om vi fick köpa den direkt genom dom istället så att vi kunde välja husleverantör. Vilket även de tyckte lät som en bra idé.

Oftast så äger inte husföretagen tomterna och de har ingen som helst juridisk rätt till dom. Fast det är ju såklart ingenting de vill skylta med.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag tycker inte att det låter orimligt. Smålandsvillan har lägre standard och bygger billiga hus med billiga konstruktioner, t ex krypgrund. Det borde vara ungefär samma pris på ett liknande Älvsbyhus som konkurrerar i samma segment. Priser runt 10 000 kr per kvadratmeter är vad man brukar hamna på. Och företaget tjänar säkert ändå en rejäl hacka.

Var exakt ligger tomten? Vissa kommuner skänker till och med tomter bara man bygger ett hus där. Eller så är det en extremt liten summa.

Här kan du läsa om vad det kostar att bygga.

Här har du en jämförelse över våra hustillverkare.
Ahh... varför är inte Älvsbyhus med i jämförelsen tro över hustillverkarna?

Ok, läste klart. :p De valde antagligen själva att inte delta.

/Micke
 
Redigerat:
Visst är de så att SMV har lägre standard än LB-Hus på iaf vissa saker,
och jag tror egentligen att det är främst där merkostnaden ligger för SMV
tar inte mkt mindre för sin krypgrund än LB-hus för sin platta ( beroende på vad man bygger givetvis). SMV säger sig ha en uppdaterad krypgrund som
ska vara bättre än vissa andra..
 
SItter själv i en smålandsvilla just nu och visst är det så att SMV som standard har lägre kvalitet och finish än dess systerhus Myresjöhus. Den stora grejen som gör skillnad är att allt är standardiserat. Dom flyttar inte på nån vägg, dom ändrar inte på nåt.

Vad man kan göra (som vi gjorde) är att välja att man gör hela insidan själv, vi valde bort köket, vitvarorna och tapetsering. Så vi hade bara en tom insida (förutom inneväggarna). Badrummet valde vi kaklat.

Nu i slutändan så har vi fått en rätt bra standard till ett lågt pris. Men då har vi lagt ner en hel del arbetstimmar själva förstås.

Framförallt så har vi inte längre skugglister som faktiskt verkar vara standard i de flesta nybyggda hus :).

Fördelen med andra (dyrare) hus är ju förstås att man kan få allt precis som man vill på en gång. Stabilare golv osv.....

Så visst får man vad man betalar för. Allt handlar om vilka krav man har och vad man är beredd att göra själv.

Själv så var vi inte beredd att betala en halv miljon till för ett myresjöhus.
 
Att svara "man får vad man betalar för" i trådar som denna är ett uttryck för lågfunktion...

Vi bor sedan maj/juni 2009 i ett Nybro ochtycker det är kanon! Priset du fått verkar rimligt om tomtpriset är lågt. Vi betalade ca 500kkr för vår tomt och om den kostat 40kkr istället hade slutsumman hamnat på ca 2,5mkr.

Standarden är fin tycker vi. Vi valde till den tjockare ekparketten, fick med rostrfritt i köket + spishäll och ugn+micro i stapel bredvid kyl/frys. Sen kommer inte SMVs hus färdigtapetserade - det görs på plats.

Vi kan också säga att vår krypgrund är mycket bra. Jag är nere och kollar den ganska ofta - det är gott om plats för en stor person att krypa omkring, är ca 1,90m själv. Har man en stadig ölbuk kan det vara svårt att komma in genom öppningen men det kan man lösa genom regelbunden motion och mindre pizza. ;)

Hur som helst: SMV ger dig ett fint boende för ett bra pris. Kvaliteten på huset är långt högre än i de Älvsbyhus vi varit i så det är svårt att jämföra tycker jag, även om priserna är ganska lika,
 
Smålandsvillan har en ny modern grundkonstruktion som fungerar mycket bra. Priset skiljer sig inte så mycket jämfört med en platta på mark. Många verkar tro att det är grunden som gör att det skiljer flera hundra tusen kr mellan t.ex SMV och en liknande Myresjöhus. Det är fel.
Som någon var inne på så är det sättet man bygger SMV på som gör det billigare. Tänk er en Volvo V70, den är serietillverkad i fabrik, men håller alldeles utmärk kvalitet. Många tycker dessutom att den är snygg och trevlig att köra. Alla gillar den dock inte, och tyvärr har du ingen möjlighet annat än på färgen bestämma hur den ska se ut. Du kan dock göra vissa enkla modifieringar och tillval.
SMV är just detta. Ett fabrikstillverkat hus, gjort ihopskruvat på lite samma sätt som en bil på en volvo fabrik...
Hur man än vrider och vänder på det så är en handgjord bil, eller annat föremål alltid dyrare än ett serie/fabrikstillverkat. Sen om kvaliteten är bättre är ju som sagt upp till hantverkaren. Kanske kan man säga att rent generellt används bättre material.. Sen om allt detta rätfärdigar ett flera hundra tusen kronor dyrare hus är upp till var och ens ekonomiska situation.
 
Finns ju ingen information om var tomten ligger. 1000kvadrat i Täby så har du gjort ett klipp med det priset utan hus... 1000kvadrat i övre lappträsk så kanske inte affären är lika bra..
 
Har bott i SMV i ca 6 år nu och kan väl tycka att SMV planlösningar inte är de mest optimala, hade man flyttat några väggar någon dm hit eller dit hade man fått till mkt bättre utrymmen. Dessutom tycker jag det är dåligt att man inte kan erbjuda för varje hus att ha kök på framsidan eller baksidan. Detta finns exempelvis hos Eksjöhus. Däremot kan man välja att få det spegelvänt... konstigt att det går men inte att få det "bakvänt".

Sen generellt sett är det väldigt små badrum i SMV. Också en nakcdel om man som oss är en barnfamilj och behöver ha en hel del förvaring etc i badrummet. Nu är det mer som små gästtoaletter kring 4-5 m2. Det hade inte kostat speciellt mkt att göra de flesta hus med ett riktigt badrum runt 8-9 m2.

Men som sagt, mitt största aber är just planlösningarna. Jag har jämfört lite med Eksjöhus (en bekant ska bygga med detta) och konstaterar att deras planlösningar känns betydligt mer genomtänkta, speciellt i det huset han ska bygga "Trend Pulpet". Kan nog inte bli en vassare planlösning än det.

Materialen är väl inget att klaga över, hoppas bara att man har isolerat inneväggarna, det gjorde man inte för 6 år sedan när vi byggde.

Sedan vill jag även rekommedera att man ber att få (om det nu är möjligt) andrá ljudisolerade fresh-ventiler, fresh har ljuddämpande modeller i sitt sortiment. De som sitter standard släpper in ljud otroligt effektivt. Blev som natt och dag när vi bytte ut våra mot de ljuddämpande modellerna. Vi trodde först att vi blivit överkänsliga mot ljud, men konstaterade att det var via ventilerna allt ljud kom in.

Kör hårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.