Jag har läst en del om vad som gäller vid strandskyddat område och reglerna ser rätt strikta ut, men jag undrar vad om någonting alls som händer när någon bryter mot dessa. Anledningen till att jag undrar är att jag har en granne som försöker privatisera mark utanför sin egen fastighet och samtidigt avhålla andra människor från att vara på en strand som ligger strax nedanför dennes fastighet. Personen har avverkat träd och fyllt ut mark utanför sin fastighet, men sånt verkar uppenbarligen inte kommunen bry sig om. Dessutom "försvinner" alltid tomtmarkeringen (enligt lantmäteriet) som grannen ska ha närmast stranden. För att ta sig till stranden finns en relativt smal landremsa förbi grannen och där sätter grannen ut stora blomlådor för att försvåra passage. Förra året sattes också trädgårdsmöbler ut precis där man ska passera för att komma till stranden. Om jag förstått saken rätt så får man inte försöka förhindra människor från att röra sig fritt inom strandskyddat område och man får absolut inte försöka ge sken av att man äger mark utanför sin egen fastighet. Om man anmäler saken till kommunen kan dom då ålägga fastighetsägaren att tydligt markera upp gällande tomtgräns samt se till att alla saker som placeras ut tas bort? Eller händer ingenting alls vanligtvis?
 
Det är inte kommunens ansvar, vänd dig till Länsstyrelsen istället så börjar det säkert hända saker.
 
  • Gilla
housedude
  • Laddar…
Googla på stängselgenombrott också.
 
W
mycke_nu skrev:
Det är inte kommunens ansvar, vänd dig till Länsstyrelsen istället så börjar det säkert hända saker.
strandskydd är numera komunens ansvar men kan överprövas av länsstyrelsen så detta ska raporteras till komunen. Tyvär är detta rätt nytt md att komunerna ska ta detta så de är riktigt skitdåliga på det i många fall.
 
Wester skrev:
strandskydd är numera komunens ansvar men kan överprövas av länsstyrelsen så detta ska raporteras till komunen. Tyvär är detta rätt nytt md att komunerna ska ta detta så de är riktigt skitdåliga på det i många fall.
Helt rätt, det hade jag missat. Prova Länsstyrelsen i alla fall, dom har viss tillsyn över kommunernas beslut.
 
Nu har jag pratat med länsstyrelsen, miljökontoret och kommunen. Både Länsstyrelsen och Miljökontoret sa att jag förstått lagen rätt och att det var kommunens jobb att ta hand om problemen. Han som har hand om strandskyddsbiten på kommunen försökte först få det till att det inte var hans jobb pga att kommunen äger stranden tillsammans med en förening. Då jag faktiskt läst på lite om saken och påpekade att det gäller reglerna i miljöbalken och att det borde vara kommunens jobb att sköta saken så höll han motvilligt med och uppmanade mig att skicka in en anmälan. Tyvärr gissar jag, med tanke på mottagandet jag möttes av, att kommunen inte lär agera speciellt snabbt.
 
Om så blir fallet så finns ju massmedia..
 
Om grannens staket kan tilläggas att sådant krävs endast om grannen bebyggt sin tomt med stöd i ett ganska färskt dispensbeslut. Är grannvillan äldre behöver ägaren inte alls markera tomten/boplatsen med staket.

Om ett staket däremot har uppförts av strandens ägare (i detta fall kommunen) och någon avlägsnar eller förstör det talar vi i första hand om skadegörelse, som är ett brottsbalksmål. Där är kommunen målsägare i sin egenskap av staketägare. Och gällande detta bör du kontakta fastighetskontoret, alternativt parkförvaltningen, som har staketet bokfört bland sina jordiska tillgångar.

:)
 
Hm, ang. staket i tomtgräns... Grannen har genom två delegationsbeslut (där inga grannar fått rätt att yttra sig) fått ändra utsidans väggar samt byta anv.område på byggnaden från garage till bastu. Personen har sedan istället rivit ner byggnaden och byggt ett hus där personen bor permanent. Hur funkar det det då med staket eller liknande för att stärka fastighetsgränsen? Det är pga det ändrade användningsområdet problem uppstått då huset är ca 15 meter från stranden och grannen vill hävda hemfridszon och därmed att ingen ska vara på stranden. För tre dagar sedan ställdes ex.vis solsängar ut på stranden som använts ungefär en timme sedan dess. De ställs ut i demonstrativt syfte och lär vara kvar på stranden tämligen oanvända tills hösten kommer.
 
Man måste INTE hålla staket runt sin tomt såvida annat inte uttryckligen anges i planbestämmelser, bygglov eller dispensbeslut.

Eftersom något sådant staketkrav inte verkar finnas i det här fallet skulle man kunna säga att grannen i eget intresse bör markera den korrekta gränsen. Den dag vilt främmande människor får lust att ordna picnic på stranden kan den gode grannen nämligen inte ens hindra att de till och med använder möblerna han haft hyggligheten att ställa ut.

Sannolikt skulle grannen i detta läge protestera högljutt, och möjligen också hota med polis och andra dumheter. Bästa rådet i detta läge är att be grannen göra verklighet av sitt löfte, och därefter låta polisen upplysa grannen om fakta i målet: Han kan INTE avvisa den som utnyttjar stranden utanför en illa utmärkt tomt. Vill han INTE låna ut sina utemöbler till främlingar får han vänligen flytta sina grejor utom räckhåll till sin sida om gränsen.
 
Får man nyttja solstolar o.dyl som sätts ut utanför privat mark hur som helst?
 
Vad skulle hindra dig, så länge du inte vållar skada med ditt användande. En bänk är väl till för att sitta på.
 
Grantoppen skrev:
Får man nyttja solstolar o.dyl som sätts ut utanför privat mark hur som helst?
Får och får. Om du tar med dig stolar till stranden och reser dig för att gå och köpa glass. Hur glad skulle du bli om någon annan satt på dina stolar och fika när du kom tillbaka?
 
Få badgäster skulle lämna sina stolar på stranden innan de reser sig för att ta bilen in till stan för att veckohandla, sedan hälsa på hos bekanta i en annan stad,. och därefter jobba några dagar, sova några nätter i åter en annan stad för att sedan - en eller annan solig dag - återvända till sina älskade utemöbler vid havet...

Av detta lilla originella fåtal skulle ännu färre bli förvånade av att inte bara fiskmåsar utan också medmänniskor under bortvaron utnyttjat dessa stackars omtvistade sittplatser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.