Tråkigt när det plockas bort seriösa inlägg i en diskussion som handlar exakt om ämnet och där inte någon formulerat inläggen som hantverkare...

Man tappar liksom helheten i tråden och får inte svar på sina frågor...

Än om man är hantverkare så kan man nyttja andra hantverkare och då vill man ju veta hur man ska hantera detta som konsument... ;)
 
Med risk för att bli bannad så håller jag med. Alla dessa regler om att hantverkare inte får diskutera i vanliga trådar gör att forumet blir meningslöst. Vem skall då komma med riktiga råd och riktiga beskrivningar om hur man gör saker och ting??

Hade varit kul att se hur du (Marlene) ser på det hela. För mig faller hela iden med forumet då man bestämmer vem som får yttra sig och inte.
 
5.2 racing skrev:
Med risk för att bli bannad så håller jag med. Alla dessa regler om att hantverkare inte får diskutera i vanliga trådar gör att forumet blir meningslöst. Vem skall då komma med riktiga råd och riktiga beskrivningar om hur man gör saker och ting??

Hade varit kul att se hur du (Marlene) ser på det hela. För mig faller hela iden med forumet då man bestämmer vem som får yttra sig och inte.
Byggahus hade ju en omröstning om detta. Ifall man skulle tillåta hantverkare att skriva som hantverkare..

Om jag inte minns helt fel så tyckte de flesta att man skulle få de? Fast Byggahus beslöt ändå att gå emot omröstningen..

Förövrigt så håller jag med Paul-Staffanstorp, Ad acta och 5.2 racing i denna fråga.
 
Ad acta
Marlene Eskilsson skrev:
Nej, syftet med tråden är att jämföra vad andra konsumenter har fått för pris från sina hantverkare. Det är mest hantverkare som är intresserade av hur man kommer fram till sina priser.
Men snälla, hur mycket en snickare (egna företagaren) tar i timmen har väl framkommit för länge sedan i tråden ca 500 :- inklusive moms i timmen vilket är normalt.

Tråden har ju efter det skruvats lite till varför kostar en snickare 500:- inklusive moms i timmen.

Det är väl jätteintressant för konsumenten att veta vad en hantverkare (egen företagare) får ut i lön efter all skatt och andra utgifter ifrån dessa 500:- inklusive moms.

Bästa svaret på den frågan får man väl ifrån hantverkaren själv, och så slipper man spekulationer som så ofta blir här.
 
Redigerat:
Sållar mig med till hantverkarnas skara här, diskussioner blir omöjliga eller i alla fall rätt dumma om inte vi får komma till tals. Att vi sen givetvis inte skall göra reklam eller liknande är självklart, vi diskuterar på samma villkor.

Rörande reklam så är det dock självklart att jag t ex rekommenderar maskiner och verktyg mm som jag själv använder och trivs med.

I juridikforumet har det underlättat en hel del med svar från en som arbetar på just försäkringsbolag.
Elforumet kan man lägga ner utan de behöriga elektrikerna som visar på rätt stort tålamod gentemot många idiotfrågor.

/Kent
 
Lägger mig i lite...

Vet att jag och en lärling la rätt många timmar på att montera krönlister på ett kök, tror det var HTH och visst, listerna fanns men den tillpassningen vill jag inte rekommendera någon. Har nästan förträngt hur vi fick ihop de vinklarna eftersom det givetvis inte var 90 grader utan några grader fel hela vägen så att man fick justera hela tiden. Tror vi kom därifrån nån gång framåt 21-22 på kvällen. Minns jag rätt så ingick krönlister för 120:- per m *mutter* Det där med fasta priser kan gå åt båda håll.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Sållar mig med till hantverkarnas skara här, diskussioner blir omöjliga eller i alla fall rätt dumma om inte vi får komma till tals. Att vi sen givetvis inte skall göra reklam eller liknande är självklart, vi diskuterar på samma villkor.

Rörande reklam så är det dock självklart att jag t ex rekommenderar maskiner och verktyg mm som jag själv använder och trivs med.

I juridikforumet har det underlättat en hel del med svar från en som arbetar på just försäkringsbolag.
Elforumet kan man lägga ner utan de behöriga elektrikerna som visar på rätt stort tålamod gentemot många idiotfrågor.

/Kent
Jag håller med dig helt och hållet att det i flera delar i forumet är det otroligt nyttigt med hantverkare med erfarenhet som uttalar sig men just i den här delen så är väl idén att privatpersoner ska kunna diskutera hantverkare utan att hamna i en debatt med just hantverkare både på gott och ont.;)

Det är ju dessutom rätt tydligt i reglerna så jag har svårt att tycka att det är så konstigt att inlägg tas bort just i den här delen och att det är samma personer som verkar drabbas om och om igen.

Sen kan jag tycka att din kommentar om att behöriga elektriker skulle visa stort tålamod med oss vanliga "idioter" är rätt konstigt. Man deltar väl förhoppningsvis här på forumet både för att få och dela med sig av kunskap. En elektriker kanske kan ställa en "idiotfråga" på en annan del av forumet och få ett bra svar så jag tycker inte att man som forummedlem ska särbehandlas beroende på vilket yrke man har. Många av de bra råd jag fått här är uppenbarligen inte av "riktiga" hantverkare och de är precis lika nyttiga för mig som om det vore en hantverkare som gett rådet.:)
 
Alltså jag är ingen hantverkare men tycker ändå att jag sällar mig till hantverkarnas skara. I en sådan har det ju redan kommit fram ungefärliga priser men sen är det väl klart att man vill klargöra varför eller hur det kommer sig att hantverkare tar dessa timpriser.

Det komiska är att vi betalar dessa priser inom de flesta yrken, vad har en frisör, bilverkstad, jurist etc för timpriser? Däremot när man betalar 700+moms för en bilfirmas hjälp så inser man att mekanikern inte faktiskt kvitterar ut dessa pengar i lönekuvertet, varför kan man inte förstå att en hantverkare inte heller kan ta ut lön motsvarande det som debiteras?

Jag tar gärna tips både av hantverkare och andra så det håller jag med om. Jag är varken intresserad av ett forum utan expertis men inte heller av ett forum där övriga inte får diskutera och ge tips utan bara en expert ger "rätt" svar - det är väl därför vi är på detta forum.

Sedan kan hantverkare svara precis som de ofta gör och likaså jag inom min genre alltså försäkring och juridik. Man ger de tips och råd man kan, som insatt låter man oftast nästan överdrivet negativ men det är för att man vill ge så "säkra" råd som möjligt. Sedan undviker man självklart trådar där det riskerar att bli reklam, jag skulle aldrig diskutera vilket bolag folk bör välja att ha sina försäkringar precis som Paul aldrig skulle tipsa om sig själv ifall någon letar plattsättare i Lund/Staffanstorp antar jag. Detta är lagom nivå och stundtals blir det nästan lite väl hård moderering när samtalstonen är bra och det endast förs diskussioner på saklig nivå

MVH Lorant
 
mr_bygg skrev:
Jag håller med dig helt och hållet att det i flera delar i forumet är det otroligt nyttigt med hantverkare med erfarenhet som uttalar sig men just i den här delen så är väl idén att privatpersoner ska kunna diskutera hantverkare utan att hamna i en debatt med just hantverkare både på gott och ont.;)

Det är ju dessutom rätt tydligt i reglerna så jag har svårt att tycka att det är så konstigt att inlägg tas bort just i den här delen och att det är samma personer som verkar drabbas om och om igen.

Sen kan jag tycka att din kommentar om att behöriga elektriker skulle visa stort tålamod med oss vanliga "idioter" är rätt konstigt. Man deltar väl förhoppningsvis här på forumet både för att få och dela med sig av kunskap. En elektriker kanske kan ställa en "idiotfråga" på en annan del av forumet och få ett bra svar så jag tycker inte att man som forummedlem ska särbehandlas beroende på vilket yrke man har. Många av de bra råd jag fått här är uppenbarligen inte av "riktiga" hantverkare och de är precis lika nyttiga för mig som om det vore en hantverkare som gett rådet.:)

Men en hantverkare får ju inte diskutera i sin profession. Vem skall då svara? I elforumet kanske det är livsfarligt att gå på nåt råd från en Svensson som tror sig kunna.
 
5.2 racing skrev:
Men en hantverkare får ju inte diskutera i sin profession. Vem skall då svara? I elforumet kanske det är livsfarligt att gå på nåt råd från en Svensson som tror sig kunna.
Jag har följt debatten ett bra tag om att det skulle vara otillåtet att som hantverkare diskutera utifrån sin proffesion, och jag håller inte med att reglerna ser ut så med undantag från just delforumet hantverkare där diskussionen enligt reglerna ska vara OM hantverkare och inte MED hantverkare. Som jag tidigare skrev så är det på gott och ont men de är de regler som gäller och det är väl nu bara att acceptera det och hålla sig till resterande delforum om man vill diskutera utifrån sin yrkesroll.

Men jag har faktiskt gjort en djupdykning i reglerna efter dina synpunkter :) och ser faktiskt inga hinder enligt reglerna att man som hantverkare i andra delforum ger råd eller uttalar sig i egenskap av konsument men med sin kunskap från sin yrkesroll.

Några klipp från reglerna

"Här byter KONSUMENTER erfarenheter, tar och ger råd om att bygga och renovera. Det är INTE TILLÅTET ATT GÖRA REKLAM i Byggahus forum. Välj inte ett användarnamn som är ett företagsnamn.

Om du skriver en signatur under Inställningar får den inte innehålla reklam eller uppgifter om ditt yrke. Yrket uppger du istället under rubriken Sysselsättning i din profil. På Byggahus.se är alla lika. Det är genom hur du diskuterar du visar vem du är. Du får bara länka till en privat hemsida i signaturen, inte en kommersiell.

Hantverkare och andra entreprenörer i byggbranschen (hädanefter kallade endast "Hantverkare") är ofta enmansföretagare och tillåts diskutera i Byggahus forum, förutom i delforumet Hantverkare. Där diskuterar vi OM hantverkare INTE MED hantverkare. Allmänt ska den som arbetar i byggbranschen vara vaksam på att detta är ett forum FÖR konsumenter där vi endast driver konsumentfrågor."

Du får uppge ditt yrke under din profil och du tillåts diskutera i alla forum utom just hantverkare med förbehållet att du inte gör reklam eller tydligt i signaturen uppger ditt yrke.

Jag ser faktiskt inget som helst problem i reglerna för yrkesmän som i egenskap av konsumenter uttalar sig eller ger råd så länge man undviker ett enda delforum på byggahus. Du behöver inte som jag tolkar reglerna dölja din profesion på något sätt bara du håller dig till några enkla ramar i reglerna så det finns väl egentligen inget problem.

Sen kan jag bara utgå från mig själv, men jag litar inte automatiskt på ett råd från en som påstår sig vara insatt, yrkesman eller "förståsigpåare" om jag inte får fler svar som pekar i samma riktning eller att jag får bekräftelse på annat håll, antingen här på forumet eller någon annanstans eller att jag tycker att svaret verkar väldigt rimligt.

Fördelen med ett forum med så många medlemmar som byggahus är att ett galet svar ofta rätt snabbt blir "sågat" oavsett om det är gett av en amatör eller en hantverkare. Oavsett var man letar information så är en viss mått av källkritik ett måste om du inte helt säkert vet vem som lämnar informationen.

Jag har träffat på och känner flera duktiga hantverkare men har också tyvärr haft möjligheten att träffa på mindre skickliga, insatta eller helt enkelt klantiga hantverkare för att jag automatiskt skulle lite på ett råd bara för att personen är eller påstår sig vara kunnig eller hantverkare.

För att avsluta så ser jag faktiskt i reglerna att det här inlägget bryter mot en annan tydlig regel.:D

Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker. All diskussion i Byggahus forum ska innehålla ämnen som rör bygge och renovering, inget annat.

Men blir inlägget bortplockat så har jag inget problem med det och förstår också anledningen.;)
 
Redigerat:
5.2 racing skrev:
Men en hantverkare får ju inte diskutera i sin profession. Vem skall då svara? I elforumet kanske det är livsfarligt att gå på nåt råd från en Svensson som tror sig kunna.
Det kan det ju även vara inom andra områden... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det kan det ju även vara inom andra områden... ;)
Men var i reglerna hittar ni att ni inte får ge bra råd och samtidigt "öppet" visa er profession? Om vi tar dig Paul som exempel så är det väl knappast okänt att du är hantverkare och monterar kök och du ger massor av bra tips och råd utan problem så länge du håller dig ifrån diskussionerna i det här forumet med utgångspunkt från just din yrkesroll;).
 
Den här diskussionen är saxad från en tråd i delforumet Hantverkare. I det delforumet diskuterar bara konsumenter. Vi pratar OM hantverkare, INTE MED hantverkare i delforumet Hantverkare. Hantverkare får diskutera i övriga delforum.
 
Tråden dök upp när jag valde "senaste inläggen" har inte sett den förut. Jag tycker att det är bra att hantverkare skriver, man kan ta Paul-Staffanstorp som ett positivt exempel men det finns åtskilliga till. Är det inte dumt att utsluta hantverkare även från en tråd där det diskuteras hantverkare? I tex en diskussion om priser blir det ju tokigt om inte dom som vet vad det kostar och varför får skriva? Jag kan ha vilka fantasier som helst om hantverkarnas löner och bli förbannad helt i onödan och så sitter Paul där och vet hur det ligger till men får inte skriva nåt?
Kan inte moderatorerna plocka bort egen reklam och sånt istället?
 
Jag instämmer med föregående talare. Det blir lite som en skola där rektorn säger "Vi pratar TILL barn, inte MED barn"...

Tycker faktiskt det skulle vara bra om det stod vilka som är hantverkare i signatur eller under namnet. Däremot har jag full förståelse för att forumet behöver annonsintäkterna och att man inte ska få skriva "Anlita mig" i inläggen. För övrigt anser jag att Byggahus.se är helt suveränt och moderator ska ha en stor eloge. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.