Hej!

Jag har ett fritidshus på ca 40 m2 som är från 1964 och byggt på plintgrund. Husets väggar och vind har ok isolering men under vinterhalvåret blir golvet ofta väldigt kallt. Jag tror att isoleringen i golvet består av en blandning av mineralull och sågspån och jag misstänker att det sjunkit ihop med åren och lämnat luftspalter (kallras). Blindbotten består av brädlappar och på flera ställen kan man se isoleringen och jag misstänker att det läcker en hel del värme den vägen.

Eftersom jag har begränsat utrymme under huset (~40 cm) och inte vill göra ett stort ingrepp så funderar jag på om det är klokt att täta och isolera lite extra genom att skruva upp 12 mm asfaboard som ett extra lager under blindbotten. För att få det tätt så tänkte jag limma skarvarna med kallasfalt.

Finns det någon risk att det uppstår fuktproblem? Husen står på mark som består av huvudsakligen sand och grunden är minst sagt välventilerad i dagsläget.

Jag funderar även på att bygga någon form av vindskydd runt husets grund för att få bort det värsta draget. Det ska dock vara långt ifrån tätt utan snarare bromsa upp vindens framfart.
 
  • stuga_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan i stället för asfaboard sätta upp 50mm spontad cellplastisolering på undersidan av bjälklaget. Enkelt att spika fast med 3" spik och 50mm plastbrickor. Cellplasten är inte diffusionstät men isolerar och tätar mycket bra.
Visst kan du sätta upp vindskydd, men det behövs inte om du sätter på cellplast.
 
Asfaboard isolerar väl inte så mkt !?
Cellplast låter som en bra mkt bättre ide...

/K
 
Tack för era svar!

Anledningen till att jag tänkt ha ett lager asfaboard under cellplasten var för att dels få ett vindskydd då cellplastskivorna jag kikat på inte var spontade (Cellplast S80 EPS från Byggmax). Dels så skulle en asfaboard ge ett mekaniskt skydd för de relativt sköra cellplastskivorna då jag förvarar en del saker under huset.

Tror ni att det är svårt att få tätt ospontade skivor? En idé är att "limma" skarvarna med fogskum eller polyuretanlim.

Som ni förstår så vill jag hitta en billig/prisvärd lösning då det handlar om ett fritidshus i vilket jag inte är i så många dagar under varje vinterhalvår. Kanske skulle man kunna ta två stycken 30 mm cellplastskivor och limma ihop de löst (för att underlätta monteringen) med 3-4 cm förskjutning för att få en egen spont?

Tips på billig spontad cellplast i tjockleken 50-70 mm emotas gärna.
 
Du har svaret självt där. Köp tunnare skivor och lägg 2 lager, med skarvarna omlott, så blir det tätt. Och limma skivorna mot varandra med cellplastlim
 
Men är det inte som du säger att isoleringen sjunkt ihop och det har blivit ett luftspalt direkt under golvplankerna. Då går den kalla luften från väg till vägg å kyler golvet. Känns som man skall få tätt iallafall vid ytterväggarna ända emot golvet.
 
Det går nu utmärkt att spruta ekofiberisolering. 30 mm hål gör de i varje fack och det fyller alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.