Vi ska göra en utbyggnad om ca 70 kvm i två plan av ett 20-tals hus och har enlitat en entreprenör som tidigare gjort kök, fasad mm åt oss och vi har varit mycket nöjda. Men nu när det är lite större jobb och det står mer på spel undarar jag om det är befogat att anlita en kvalitetsasvarig som kontrollerar denna firma eller är det att kasta pengarna i sjön?

Om svaret är att man bör ha en sådan som inte är entreprenören själv undrar jag om någon har rekommendationer? Det gäller ett bygge i västra stockholm.

Har läst lite om www.kvalitetsansvariga.se och Lukasz Stanislawski. Någon som har aktuella erfarenheter av honom?

Tacksam för svar. /P
 
Observera bara att en KA inte kontrollerar firman. Han kollar att bygget uppfyller samhällets krav.
 
karnosti skrev:
...befogat att anlita en kvalitetsasvarig som kontrollerar denna firma eller är det att kasta pengarna i sjön...
Jag tror du mer är ute efter en byggnadsingenjör/besiktningsman som inspekterar bygget efterhand (innan ytskikts läggs på etc, annars syns ju inte felen endå). Som det står ovan så kollar bara en KA att samhällets krav på en byggnation uppfylls.
 
seniorkonsult skrev:
Hej!
Du måste alltid ha en kvalitetsansvarig. Titta på Boverkets hemsida där du kan läsa mycket. Ka finns under
[länk]
Eller under [länk] finns duktiga Ka.
Lycka till

Tyvärr kan man inte lita på att de som finns listade som KA (KvalitetsAnsvariga) hos Boverket håller någon certifierad kvalitet....

Boverket kontrollerar inte deras handel och vandel utan går enbart på de listor de får från ackrediteringsorganisationerna.

Den jag anlitade fanns och som tyvärr finns fortfarande listad som ackrediterad KA hos Boverket men visade sig vara en inkompetent skojare och bedragare, inte bara för mig utan även för andra som anlitat honom och som när han väl fått betalt aldrig syntes till eller hördes av trots ett flertal påstötningar.. .
Jo, olaga hot i form av SMS och övergrepp i rättssak är den kontakt jag fått med honom... :@:@

http://varningforbyggsupporten.blogspot.com/
 
Hej benjon66

Tråkigt att du råkat ut för en skojare. Du skall genast anmäla honom till certifieringsorganet, om han är cert. Då mister han sin certifiering. Det är sådana här samt fuskbyggare som förstör för andra.
En Ka har krav på sig att ha kompetens och dokumenterad fortbildning,
Ibland bestämmer man vid samrådsmötet i vilken omfattning Ka skall medverka vid besiktningar.
Vid slutbesiktningen är ju huset redan färdigt och då skriver besiktningsmannen upp de synliga fel som finns.
Ka skall se till att entreprenören redovisat och fullgjort (verifierat) sin egenkontroll.
:cool:
 
Hej,

jag har viss erfarenhet av Lukasz Stanislawski. Han gjorde mina konstruktionsritningar. Jag har även konsulterat honom i några fall där min entreprenör gjort avvikelser från konstruktionsritningen. I den kontakt jag haft med honom och avseende de jobba han utfört för mig har jag upplevt honom som kompetent, professionell och enkel att jobba med.

I mitt fall hade jag redan en annan kvalitetsansvarig på plats innan jag fick hjälp av Lukasz med konstruktionsritningarna.
 
Vi valde Lukasz som KA. Än så länge har vi bara haft ett möte på tomten där han tittade på schaktbotten. Han verkar väldigt kunnig. Han kom med idéer hur vi skulle bli av med vattnet i bergsänkan och när grundläggaren frågade nåt om radon började han babbla om olika bergarter och dess sammansättningar...

Dessutom sa han att vi behövde en 11-tons vält för att packa massorna under huset pga att det är en bergsknalle ganska nära under en del av huset. Grundläggaren såg lite lätt besvärad ut och sa att det kostar ju 8000 för en dag plus transport, men lite senare när han hade vant sig vid tanken sa han att det nog var en rätt bra idé ändå.

Grundläggaren tycker dock att han är byråkrat och lite "jobbig" för att han aldrig vill kompromissa med sånt som kanske inte har nån praktiskt betydelse. Men jag antar att det är bra för vår del att allt går rätt till, även om det kanske blir nån krona dyrare i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.