Vart kan jag hitta en någorlunda billig skiva med längd 2700mm och djup 800 mm för att bygga ett väggfast skrivbord?

Helst massiv ek eller annat mörkare trä, men annat trä, faner eller laminat kan gå bra om priset är det rätta. Eftersom det ska var till ett skrivbord som är infäst i väggen på 3 sidor behöver den inte heller vara så tjock.

De standardskivor jag hittat i bygghandeln är antingen 3000x610 eller 2000x800. Och de prisförslag jag fått på måttanpassade skivor har varit alldeles för dyra.
 
Köpa ett begagnat skrivbord och slakta?
 
Jag ska också bygga ett stort skrivbord. Tänkte använda golvspånskivor, kanske kan funka för dig med?
 
Jag har spanat lite efter skrivbord också, men inte hittat nått så stort. En lösning som skulle fungera är att köpa Två skivor av IKEAs Galant skrivbord med underrede, men fästa i väggen i stället för ben. Men det ger en onödig skarv som jag helst vill slippa.

Golvspån, hur hade du tänkt få en så tillräckligt stor skiva? Finns det skivor som är så stora att de räcker med en? Kan bara minnas att jag sett de som är 1800 eller 2400 mm långa.
Eller hade du tänkt limma ihop flera och kapa ut önskad bit? Håller verkligen skarvarna då utan förstärkning under? Vad hade du tänkt för ytskikt?
 
Hur mycket är någorlunda billigt?
Kolla på IKEA, de har riktigt billiga skivor, om du vill ha något annat än spånskivor.
 
Självklart finns det skivor till ändamålet - Sigvard-Spångberg kan leverera följande fanerad MDF till ganska skäliga priser. Kolla om din lokal byggmarknad kan ta hem deras produkter eller kolla direkt med Spångberg om dom säljer till privatpersoner över disk.

http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor/fanerad-mdf-board.aspx

En hel del att välja mellan! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.