Slog till på en Excellent S idag (var en represetant från Husqvaran på plats idag, och han rekommenderade mig B&S motorn då jag ville ha en driftsäker motor som startar även om 20 år)

/L
 
jo jag tror nog att alla som har sett en klippo är medveten om vad "S" står för ...
 
Loner skrev:
Slog till på en Excellent S idag (var en represetant från Husqvaran på plats idag, och han rekommenderade mig B&S motorn då jag ville ha en driftsäker motor som startar även om 20 år)

/L
Grattis! Vi kan väl ha en uppföljning om 20 år så får vi se om min Honda eller din Prutton fortfarande funkar....d^_^b
 
Visst ;) Påminn mig bara....

Skall hämta den på tisdag, dom ville skruva ihop den åt mig :)

/L
 
Blir nog bra det där. Packa upp och skruva ihop en Klippo tar max en minut, men det var ju bra att dom fick några dagar på sig :)

Angående motorvalet så tycker jag nog det kvittar nuförtiden, så länge det är en flottörförgasare (alla Klippos modeller utom snikvarianten Triumph har det). Det känns mest som en grej för att få leveransbackup alternativt en möjlighet att ta mer butiksyta i anspråk att ha båda motormärkena att välja på.
 
Förlåt för trådkapningen men jag håller på och kollar gräsklippare inför flytten till huset (1/7) och har snöat in mig på Klippo men har en polare som sa att jag borde kolla in Stiga också.

Vad är egentligen skillnaden på dessa och varför bör jag välja en Klippa före en Stiga? Jag har titta på två maskiner och det är Excellent S och motsvarande från Stiga, samma funktioner på båda... men det skiljer 3000:- i pris på K-rauta till Stigans fördel.

Tänker inte vara dumsnål för att sen behöva byta, är Klippon värd pengarna så är det inget att snacka om, men jag vill heller inte gödsla med pengarna hos handlarna i onödan.
 
Ahlesten skrev:
Förlåt för trådkapningen men jag håller på och kollar gräsklippare inför flytten till huset (1/7) och har snöat in mig på Klippo men har en polare som sa att jag borde kolla in Stiga också.

Vad är egentligen skillnaden på dessa och varför bör jag välja en Klippa före en Stiga? Jag har titta på två maskiner och det är Excellent S och motsvarande från Stiga, samma funktioner på båda... men det skiljer 3000:- i pris på K-rauta till Stigans fördel.

Tänker inte vara dumsnål för att sen behöva byta, är Klippon värd pengarna så är det inget att snacka om, men jag vill heller inte gödsla med pengarna hos handlarna i onödan.
Motsvarande modell är det inte om skillnaden är 3000:-. Det kan skilja några hundralappar, oftast p.g.a växellådan eller hjulen. Säg vilken Stiga-modell (de har runt 40 st) det var så ska jag lista skillnaderna :)
 
C
Klippos tyguppsamlare är fullständigt värdelös, kardborrebanden som ska hålla ihop den släpper och blir fulla med gräs, och därefter aldrig går att få ihop igen, dessutom är den så mycket smalare i framänden än i bakänden att det inte ramlar ut ett grässtrå ur den när man försöker tömma den, utan man får in och gräva i den för att få ur innehållet.

Välj dessutom till fjädermockanicken som ska skydda motorn om man kör i ett fast föremål (stor sten eller varför inte ett brunnslock), för utan den slår man sönder halva maskineriet. Krökt axeltapp - 500 kronor att räta ut den, om det går, annars 2000 spänn för byte inklusive arbete. Ramlagerbyte - billigare att byta hela motorn.

Angående bakhjulsdrift vs framhjulsdrift: Gräsklippare med uppsamlare och/eller kuperad gräsmatta - bakhjulsdrift. Plan gräsmatta och klippare utan uppsamlare - framhjulsdrift, eftersom detta ger en smidigare maskin.

Tycker man inte om att dra i snöret har klippo modeller med både fjäderstart (man har bara ett försök på sig) och elstart (man kan försöka tills batteriet är slut).
 
Ahlesten skrev:
Förlåt för trådkapningen men jag håller på och kollar gräsklippare inför flytten till huset (1/7) och har snöat in mig på Klippo men har en polare som sa att jag borde kolla in Stiga också.

Vad är egentligen skillnaden på dessa och varför bör jag välja en Klippa före en Stiga? Jag har titta på två maskiner och det är Excellent S och motsvarande från Stiga, samma funktioner på båda... men det skiljer 3000:- i pris på K-rauta till Stigans fördel.

Tänker inte vara dumsnål för att sen behöva byta, är Klippon värd pengarna så är det inget att snacka om, men jag vill heller inte gödsla med pengarna hos handlarna i onödan.
Ta en titt i denna tråd och bli avskräckt från ett av alternativen:

http://www.byggahus.se/forum/traed-...multiclip-50-s-rental-vill-inte-starta-3.html

Läs lite intryck i den tråden. Kvalitetskänslan är bättre i klippon men jag tycker att Stigan klipper bättre. Antagligen beror det på att Stigan går långsammare.

Köper du en stiga, som är det smarta valet har jag efter ovanstående resa svårt att rekommendera Stigas egen Kinamaskin. Köp isåfall en med Briggs&Prutton eller Hondamotor.

Är Klippon värd extra pengarna? Näe.
 
Ok, de som jag tittade på, tror jag, är följande:

Stiga Multiclip 50 S

Klippo Excellent S
 
Klippon är ju gedigen i känslan tycker jag, samtidigt är dom tyngre än Stiga och Stigan tycker jag känns smidigare att hantera runt buskar och träd.

Stigas egna motorer har dom väl haft lite kvalitetsproblem på i början, men varit ganska generösa med service/delar. Tror dom har blivit lite bättre i kvalitet nu.
Priset på delar ligger ju klart till fördel för Stigas egna motorer jämnfört med Briggs. Brukar tydligen ligga på 30-50% av priset på motsvarande Briggs delar.
 
Jag och frugan har några bråda dagar nu att skaffa oss en ny klippare, då vår gamla Stiga small rejält idag!
(efter nån timmes körning, vid säsongens jungfrutur dessutom)
Sköt metallbitar över gräsmattan när hela "huset" under motorn sprack.

Farsgubben har alltid tjatat sig varm om Klippos förträfflighet, men aldrig köpt någon själv. Så nu funderar vi på att göra slag i sak och tittar på en PRO 19 S GCV eller ev en Excellent S GCV.

Lindarn.se säljer Pro'n för 7895kr och Excellenten för 6595kr så det är ju ca 1300kr skillnad, samtidigt räknar vi ju med att sköta maskinen och ha nytta av den under många trevliga år framöver så några kronor extra hit och dit kan det vara värt om det kan motiveras.

Är det bara det vibrationsdämpande handtagen och stenskottskyddet som skiljer dem åt?

Bör vi tänka på någonting mer?
Vi har ca:, 1000-1300kvm att klippa, kuperad gammal trädgård med träd här och där.

Rekommenderar ni köp av lokal ÅF eller kan man lika väl montera ihop maskinen själv utan större komplikationer?

Tacksam för all hjälp !
:)

Tänkte åka ut och känna och klämma på dem imorgon efter jobbet om vi hinner..
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
Det är inget konstigt att montera den själv, det är ju halva nöjet. Det är ju inte så många lösa delar direkt. Var det något annat än handtaget egentligen? Tror inte det.

Skälen till att köpa eller inte köpa en Pro hittar du längre upp i tråden. En Excellent S GCV är det logiska valet som jag ser det.
 
På min Excellent S var det handtaget som skulle fästas med en skruv, och startsnöret som skulle genom hållaren på handtaget.
 
Jo en sak till. Olja. Glöm för bövelen inte att fylla på olja!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.