Jag håller på med en ganska omfattande renovering av badrummet som är original sen -61. Jag har rivit ut allt som satt löst. Det är betongvalv och betongväggar i huset. Vi bor i villa. Badrummet har källare under. Min fråga handlar om hur mycket man som regel hackar ut? Jag har bilat ner i golvet och konstaterat att det består av två lager, med ett övre betonglager som klinkerserna satt på, och sedan sand under det. Under sanden kommer sedan betongvalvet. Avloppsrören verkar vara satta i sanden och sedan ingjutna i det övre betonglagret. Är det vettigaste att bila ut det övre lagret betong, skotta ut sanden, isolera med cellplast och sen gjuta nytt golv? Sätter man ev. (vattenburen) golvvärme i den nya betongen eller kör man sen dessutom med flytspackel och sätter golvvärmen i det?
 
BIla ur allt ner till betongvalvet, lägg i nya rör till avlopp och vatten, isolera med cellplast eller EPS betong, gjut med antingen vanlig betong och vänta 3månader eller använd ROTbruk (ca 20kg / cm och kvm) finns med olika torktider lägg golvvärmen i det, om du lyckats med gjutningen så är det tätskikt och plattor som gäller annars flytspacklar du så du får bra fall
 
I så fall verkar jag ju ha hygglig koll på vad som ska göras. :)
 
Har gjort samma i köket och ska göra i badrummet. Jag skippade isoleringen, ev värmeförlust får värma upp källaren i så fall och det har inte märkts i köket som är tokvarmt.
Jag bilade bort första lagret, öste ur singel och sand, la golvvärmen och flytspacklade sen klinkers.
 
Jag bilade bort finsatsen ner till betongvalvet i vårt badrum. Sedan i med EPS och sedan flytspacklade det i våg. Lade elslingan och flöt golvet igen fast med fall. Plastmatta på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.