Undrar hur många timmars arbete som är realistiskt i en offert? Vi ska renovera badrummet, och de har tagit 24 timmars arbete för att riva 11,5 m2 kakel och 3 m2 klinkers (badrummet renoverat 1994). Vidare 8 timmars arbete för putsning av väggar.. 575 kr/m2 försättning av vägg. 5000kr för ned och uppmontering av befintliga rör, samt 10 säckar putsbruk till ovanstående.Det känns inte realistiskt tycker jag, i alla fall inte timarbetet, det är ju nästan 2timmar/m2???

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter så vore jag MYCKET tacksam!!!
 
Utan att se badrummet är det ju helt omöjligt att säga. Tycker inte det hela låter nåt orimligt i sig. Riva är mer jobb än vad man tror, bära ut och städa tar massor med tid plus att det är rätt arbetskrävande.
 
Men i rivningen, ingår det bara att riva kakel och klinkers? Inte att demontera och bära ut toastol, badkar, möbler etc? Eller att bila fram avloppsrör i golvet? Är det bara plattorna som skall rivas och bäras ut så låter det som lite i överkant, dock inte orimligt.

Var kommer kostnaden för tätskikt in?
 
två man, en och en halv dag för att göra ett badrum helt rent för nytt kakel/klinker? Mycket realistiskt skulle jag säga.
Som sagts så tar saker tid och sen skall det köras iväg med.

/Kent
 
Håller med att det känns realistiskt. Om det är fast pris utan möjlighet för extra timdebitering om det uppkommer problem i bygget tycker jag nästintill att det är riktigt billigt.

Undrar också om tätskikt, vilket är kanske det viktigaste och en stor post i både material och tid.

MVH Lorant
 
Tack för era svar! Sammanlagt blir det 32 timmar för rivning och putsning av 16 m2 (skrev fel i trådstart) vägg och 3 m2 golv. Det är två betongväggar och 1,5 lättbetong/gipsvägg (om man räknar bort dörrhålet). De har tagit 5000kr för VVS-arbete, ned- och uppmontering av befintliga rör och porslin (även om vi köpt nytt porslin). Utöver detta 9200kr för sättning av väggen. Rimligt? Jag är mycket tacksam för era erfarenheter!
 
Vad blir total priset?

Utan material...
 
Enda sättet att veta om det är realistiskt eller ej är att ta in pris på samma arbete från några företag till.
 
Precis, ta in fler offerter.


Eller vänd på hela frågeställningen, tycker NI det är värt dom pengarna firman begär för det utförda arbetet?? Tycker ni det är det ju bara att köra! Om inte bör ni avstå och tacka nej.
(jag utgår här från att firman lämnat fastpris)

Att ställa en fråga som den du ställer är mycket svår, för att inte säga omöjlig, även för en inom området kunnig person att svara på utan att sett objektet.
 
Redigerat:
Du anger 2 summor, betyder det att Du får ett färdigt jobb för 14 200?? gjort på 32 timmar? 443,75/tim är väl billigt? med rotavdrag dessutom är det nästan gratis.
Om jag fattat rätt? "pappskallen" har verkligen en poäng, svår fråga :)
 
Alltså fortfarande pratar vi om arbete med fastpris får man egentligen inte hänga upp sig på timpriset. Då är frågan vad man betalar för tryggheten i att förutbestämt avtal?

Tar du istället löpande timpris då blir ju timmarna mer vitalt men där finns också risken att arbetet i sig blir än dyrare.

MVH Lorant
 
Ser ut som att el-arbeten inte är inräknat så beroende på vad elektriker ska göra så tillkommer det ju en del timmar på det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.