Tänkte få liv i den här gamla lampan. Men hur kopplar jag sladdarna? En normal kontakt till en taklampa har ju en brun och en blå sladd. Här är två gula och en vit...

Någon som vet?
 
  • DSC00085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissningsvis de båda gula ihop till brun.
Den vita till blå.

protte
 
Den ena gula tänder antagligen 2 lampor medan den andra tänder 3. Vit nolla. Gör som protte säger så tänds alla 5 på en gång vilket onekligen verkar smidigast.
 
Skulle också kanske vara läge att ansluta en jordtråd i lampan också (speciellt om du har jord i taket). Ser ut som själva stommen är oisolerad metall.

Och innan någon ifrågarsätter varför jag säger det så ska jag berätta att vid elrenoveringar där takuttag blir jordade uttag så har vi vid önskemål från lägenhets/hus ägare bytta ut alla ojordade stick och lampproppar och där det varit oisolerade armaturer så har dom då jordats, vågar inte svara på om det står något uttryckligen om det i föreskrifterna eller har gjort det men jag har haft handlingar där det varit inskrivet.
 
Hur gamla är ledarna i lampan? Det kan nog vara läge att byta om dom verkar det minsta torra eller spruckna. Och lampan bör definitivt jordas.
Hur det är kopplat mäter du fram.
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur det är kopplat mäter du fram.
Om jag hade mätinstrument och visste hur man använder dem så skulle jag nog inte ha frågat här:).

Hur kopplar man på jord?
 
Då tycker jag du lämnar bort lampan till någon som är lite händig med el. Du måste mäta att det inte är kontakt mellan någon av ledarna och lamphöljet - det är stor risk för det om lampan är gammal och ledarna spruckna.
 
Eller så skaffar jag mätinstrument. Vad kostar det?
 
En multimeter kostar knappt en hundralapp.
 
f91jsw skrev:
En multimeter kostar knappt en hundralapp.
Man borde väl megga lampan; en Megger kostar lite mer.
 
Man bör helt klart megga den och även förstå hur allt är kopplat och ska kopplas. Och förlåt om jag trampar någon på tårna men om man måste fråga hur man kopplar så tror jag att man även behöver utbildning på mätteknik med praktiska tester för att det ska ge någonting. Och då hamnar man i läget att det är billigare att lämna in till en Lampaffär som gör sådana jobb.
 
Om man inte har tillgång till en megger är det enklare och billigare att byta trådarna oavsett ifall man har anledning att misstänka att de inte är OK.
 
Megga en lampa? det är väl överkurs..

Hursomhelst kan det vara lurigt att byta kabel då de gamla bakelitdelarna lätt spricker när man skall ta isär dessa. Spraya först med lite WD-40 eller 5-56 i gängorna så släpper dom lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.