Är första säsongen för mig så jag måste inhandla en gräsklippare. Men ju mer man läser destå svårare blir det:(. Man kanske måste lära sig av erfarenheten.
Vad skulle ni välja om ni har ca 5-600kvm gräsmatta att klippa

1. bensin rotorgräsklippare
2, eldriven cylinderklippare, är inne på bosch rotak 43 li

Folk säger att det blir bättre klippning med en cylinderklippning, är det så? Eller jag som är newbe inom trädgård, kommer jag inte se någon skillnad mellan dessa, när jag klipper?
 
Jag har ungefär lika stor trädgård, och jag är faktiskt supernöjd med att ha köpt en handklippare. Men det är jättestor skillnad mellan enlite dyrare tystgående och en "vanlig". De "vanliga" är till skillnad jättetröga att dra.
Skillnad som jag ser det: billigare, mer miljövänligt, mindre platskrävande, tyst, enklare att serva. Skulle verkligen vilja slå ett slag för de här gräsklipparna. Man behöver inte ha motorer till allt.
 
Göran.W
Cylinder klippare klipper bättre utan tvekan.
Man kan säga att cylider klippare klipper av gräsen medan rotor klippare mer eller mindre sliter av det.
Det är inte utan anledning golfbanor och fotbolls planer klipps just med cylinder klippare.
Räcker en laddning till att klippa hela trädgården så hade jag kört el utan tvekand^_^b
 
handjaggare är kanon till de ytorna. slipper tänka på bensin, kablar mmmm
 
Halva grejen med gräsklippning är ju lukten av nyklippt gräs och avgaser.
 
eldriven cylinderklippare, är inne på bosch rotak 43 li
Bosch har ingen eldriven cylinderklippare, Gardena däremot
har en som heter 380 Li.
 
RoTe
En batteridriven klippare skulle jag satsat på. Gärna en begagnad med dåligt batteri, finns för nån hundring på blocket, batteri finns billigt på biltema.
 
Har en Bosch Rotak 43 Li sedan förra sommaren och är grymt nöjd! Det är en fröjd att klippa jämfört med gamla rykande åkgräsklipparen :D

Om vi klarar 2400 m2 med en sådan så borde du klara 5-600 kvadrat! Visserligen går det åt 4-5 batterier men det är ju 2 batterier med och den laddar snabbt så det är inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.