Funderar på att importera en veteranmoped från Finland. Det är en tvåväxlad sak som går ca 50 km/h. Jag vill registrera den som en "30-moped" och då tänkte jag strypa den så den går max 30 km/h.

Jag kommer ha alla originalhandlingar som ska finnas med. Räcker det att strypa den och göra registreringsbesiktning? Någon som vet eller kan tipsa mig vidare?
 
Du behöver inte registrera en moped klass II. Den saknar därför registreringsskylt. Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din moped klass II på cykelbana.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Moped/Moped-klass-II/

Kanske inte hjälper dig när jag tänker efter... Men du vill importera en moped klass 1 och strypa till klass 2 som inte har något register. Det blir nog ett samtal till transportstyrelsen för din del.
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar!

Den ska inte registreringsbesiktas utan Typbesiktas, vilket jag antar innebär att de bl.a gör en ursprungskontroll samt kontrollerar att den inte går fortare än 30 km/h. Kanske nåt mer?

Nåja, det blir nog att ringa och fråga så man inte har köper en moped som inte kan användas :S
 
Går den fortare än 25 km/h eller har en högre motoreffekt än 1 kW
Motoreffekten kanske dem reagerar på. Nog svårt att typa ner men jag saknar erfarenheter så mig ska vi inte lyssna på för mycket. Men om det går att typa ner din moped i klass 2 så i TEORIN vad hindrar att man typar ner en motorcykel till moped? Måste vara något som hindrar typ motoreffekten i ett antal givna kW.

Registrera den som moped klass 1 kanske är enklare? men ett samtal borde reda ut frågorna
 
C
Ptja, om du inte siktar på EU-klass 1 eller 2, utan på nationell klass, så borde ingen kunna säga nåt eftersom dom inte behöver vara registrerade. Den "får" ju fortfarande inte gå fortare än 30 km/h eller ha mer än 1 hästkraft (inte kW), dock. Tvivlar på att du kan tvingas regga en veteran som klass 1, det vore rätt skevt tycker jag.
 
Lite uppdatering då...

Ringde till Transportstyrelsen idag och efter att ha förklarat vad jag ville göra så blev första resposen: "Den ska ju inte registreras...", men efter att ha pratat lite till och då jag frågade: "ska den inte typbesiktas för att bli godkänd för bruk i Sverige?" så talade personen med en kollega och svarade: "Du måste ringa medborgarservice ang detta eftersom de kan svara bättre på tekniska frågor".

Där är vi nu och i morgon tänker jag ringa dit. d^_^b
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
känns som det blir svårt att få den legal på det viset. En moped som inte funnits i sverige är inte typad och är i praktiken en lätt mc med registreringsplikt och körkort därefter.
Har inte modellen funnits i sverige så ska den typprovas och få TSV nummer eller vad det nu heter idag och det kostar nog multum mer än själva moppen i sig.
Jag skulle nog använda den som moppe och skita i alla myndighetskontakter och se till att den bara går i tretti och nöja sig med det. Skulle vilja se den polis som nagelfar efter TSV brickor och annat då......
 
Mer uppdatering...

Fick tag i rätt person nu och kort sagt är det inte möjligt att regga den i Sverige efter juni 2003. Mopederna, förutom EU-mopeder med COC-dokument, är typade enligt nationella bestämmelser så i det här fallet är det nog kört :S
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ta hem o kör den ändå om vill ha begäret är stort. Stannar polisen dig och av någon anledning skulle fråga efter dokumentering på den så köpte du den på blocket och trodde att allt var grönt. Har aldrig hört talas om att dem skulle fråga något sådant
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Lite skrev:
Ta hem o kör den ändå om vill ha begäret är stort. Stannar polisen dig och av någon anledning skulle fråga efter dokumentering på den så köpte du den på blocket och trodde att allt var grönt.
Okunskap är inte ett giltigt skäl för att slippa rättsligt ansvar.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Intressanta synpunkter. Låt säga att man köper en svensksåld veteranmoped utan papper, lagar igång den, och börjar köra. Hur gör man då för att bevisa att den faktiskt är typgodkänd? Kanske såna uppgifter går att få via transportstyrelsen via chassienummer eller dylikt?
 
För att framföra en moped behövs giltig trafikförsäkring, både klass 1 och 2. Den kan nog bli svår att ordna om mopeden inte finns typad i Sverige.
Men du får imoprtera den och ha den som prydnad.
(troligtvis går den att försäkra, ingen ursprungskontroll kommer göras på en gammal moped, kort sagt så kommer nog ingen märka att den inte är svensk.)
 
Lyfter denna gamla tråd.

Köpte för några veckor sen en Sachs Saxonette http://de.wikipedia.org/wiki/Saxonette_(Motorfahrrad) som är en slags motoriserad cykel, den ska inte blandas ihop med cyklar med påhängsmotor då motorn är en del av cykeln och allt är förstärkt för den extra påfrestningen motorn ger (bromsar, hjul etc). Har belysning, hastighetsmätare och allt som krävs hos en vanlig moped och toppfarten ligger runt 25 km/h. Problemet är att det är en -98 och den är importerad från Tyskland.

Har lyckats trafikförsäkra den iallafall, men vad riskerar jag om polisen stoppar mig? Dagsböter? Beslagtagande av mopeden?
 
Putt skrev:
vad riskerar jag om polisen stoppar mig? Dagsböter? Beslagtagande av mopeden?
Ett gott skratt kanske? :p

Sorry inget illa ment och jag har inget emot din "cykel", kunde bara inte hålla mig... :surprised:

I övrigt har jag ingen aning. Skulle gissa att det kan bero rätt mycket på hur pass "paragrafryttare" polisen ifråga är. Gissar också att du kan klara dig bättre om du är 50+ jämfört med om du är tonåring.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Ett gott skratt kanske? :p

Sorry inget illa ment och jag har inget emot din "cykel", kunde bara inte hålla mig... :surprised:

I övrigt har jag ingen aning. Skulle gissa att det kan bero rätt mycket på hur pass "paragrafryttare" polisen ifråga är. Gissar också att du kan klara dig bättre om du är 50+ jämfört med om du är tonåring.
Haha! Närå, man känner sig lite som Dynamit-harry från Jönssonligan men maken till smidigt transportsätt har jag sällan upplevt.

Är strax över 30 och kör enligt alla regler så jag väcker väl inte alltför mycket uppmärksamhet.. passerade en poliskontroll för nån vecka sen men då slog jag av motorn för att inte väcka nån uppmärksamhet :)
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.