R
Jag har ett gammalt hus där en tillbygd del (ca 20 år gammal) saknar bygglov.

Hur får man denna tillbyggnad godkänd? Det handlar om 10kvm. Krävs typ bygglov i efterhand el hur ska jag göra? Lämna in ritningar som motsvarar nuvarande utseende?

Huset ligger utanför detaljplanerat område

Vad säger ni?
 
Ditt förslag "Lämna in ritningar som motsvarar nuvarande utseende?" räcker nog.
 
R
Ok. Jag gör ritningar för befintligt utseende och lämnar in.

Men vad ska jag ha för material för ritningen. Mm-papper och blyertspenna? Eller vad?
 
Om huset stått i 10 år och ingen sagt något, då har du automatiskt bygglov.
Varför väcka den björn som sover?
 
Säg nu att någon har gjort en hel övervåning utan bygglov, alltså höjt huset ett snäpp, och det går 10 år-är detta då helt grönt? Borde det inte ställa till problem om dom vill bygga ut senare och ska lämna in bygglovshandlingar så dom måste rita upp huset, vilket ju då inte stämmer med originalritningarna som ligger hos kommunen sen 70-talet? Okej för en liten grej det här med 10 år, men ett sånt jättebygge...?
 
Vad jag vet får man INTE automatiskt bygglov även om det gått 10 år. Det kan däremot inte krävas att tillbyggnaden skall rivas.
 
Men kan man fortfarande få vite och sånt fastän 10 år har gått?
 
Nej. Men jag kan tänka mig att det blir svårt att tex få bygga på en våning på ett svartbygge.
 
Du riskerar ingen som helst påföljd. Din rätt att exempelvis bygga till idag regleras av eventuella planbestämmelser (och utan hänsyn till vilka bygglov som finns eller inte finns).

Om på tomten redan står ett svartbyggt hus på 120 kvm har du givetvis inget stöd för utbygge om detaljplanen bara tillåter 100 kvm boyta. Och om dagens boyta är bara 80 kvm lär du kunna bygga ut med 20.

Du slipper riva. Och inte nog med det! Om själv VILL riva ditt svartbyggda hus är du skyldig att först ansöka om rivningslov. Det kan mycket väl bli avslag... d^_^b
 
billy_baver skrev:
Och om dagens boyta är bara 80 kvm lär du kunna bygga ut med 20.
Är du säker? Jag kan tänka mig det blir problem att få bygga till på en olaglig byggnad.
 
Jag är säker på detta. På bygglovsritningarna anger man "befintlig byggnad", oavsett om de återfinns på i andra bygglovshandlingar eller ej.

"Olaglig" är dessutom ett onödigt starkt och känslomässigt laddat ord.
 
Du slipper iallafall komma ens i närheten av allmän åklagare... :)
 
Olovlig? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.